16 712 läst ·
15 svar
17k läst
15 svar
Missljud i cirkulationspump, är det dags att byta?
Sida 1 av 2
Cirkulationspumpen till brinevätskan/köldbäraren i en bergvärmepump avger missljud i drift. Pumpen ser allmänt rostig och jävlig ut. Är det någon som vet om den är på väg att gå sönder och hur länge till en sådan pump väntas fortsätta gå?
Det har varit luft i köldbärarsystemet och den kanske har gått torr, är lite osäker. Något läckage har inte synts till, det brukar ju lukta alkohol då. Ett lågtryckslarm har löst ut på grund av detta dagen efter ett byte av varmvattenberedaren. Annars har bergvärmepumpen stått orörd en längre tid och inte krånglat.
Pumpen är en Grundfos, har i nuläget inte beteckningen på den.
Det har varit luft i köldbärarsystemet och den kanske har gått torr, är lite osäker. Något läckage har inte synts till, det brukar ju lukta alkohol då. Ett lågtryckslarm har löst ut på grund av detta dagen efter ett byte av varmvattenberedaren. Annars har bergvärmepumpen stått orörd en längre tid och inte krånglat.
Pumpen är en Grundfos, har i nuläget inte beteckningen på den.
Att byta pump kostar pengar, om pumpen håller ett tag till avvaktar jag hellre tills den dag då pumpen rasar helt. Min fråga var och är:
Är det någon som vet om den är på väg att gå sönder och hur länge till en sådan pump väntas fortsätta gå?
Är det någon som vet om den är på väg att gå sönder och hur länge till en sådan pump väntas fortsätta gå?
Det är helt omöjligt att svara på, den kan hålla flera år eller haverera i eftermiddag.
Det finns också renoveringssatser om det är ett alternativ när det blir dax, dock så tror jag det är bättre att köpa en ny pump som sannolikt drar betydligt mindre ström dessutom.
Jag tycker fortfarande du ska skruva av locket på pumpen och se om det inte gömt sig kvar lite luft, det är gjort på två minuter, kostar inget och kanske löser problemet.
När pumpen rasar så gör den det alltid på sämsta tänkbara tillfälle
Det finns också renoveringssatser om det är ett alternativ när det blir dax, dock så tror jag det är bättre att köpa en ny pump som sannolikt drar betydligt mindre ström dessutom.
Jag tycker fortfarande du ska skruva av locket på pumpen och se om det inte gömt sig kvar lite luft, det är gjort på två minuter, kostar inget och kanske löser problemet.
När pumpen rasar så gör den det alltid på sämsta tänkbara tillfälle
Ganska irriterat svar från dig!g00ey skrev:
Naturligtvis kan ingen sia om när en pump ska gå sönder det borde väl även du förstå. Om du som du skriver här avluftat enligt konstens alla regler så har du troligen antingen smuts i rotorhylsan/lager alternativt utslitna lager.
Detta är ju knappast lönt att ens reparera utan då sätter man in en ny pump och naturligtvis kostar detta pengar men risken att stå utan värme en helg kan ju vara värt att undvika genom normalt underhåll på sin anläggning.
Men det är bara DU som kan bestämma vilken risk du vill ta det kan ingen här på forumet avgöra till dig och ingen kan säga om pumpen ska stanna helt pga av skurna lager om en timme eller om 10 år.
Redigerat:
Missljudet består i ett svagt och hyfsat konstant metalliskt skrapljud ackompanjerat med ett tickande ljud. Man hör inte ljudet när kompressorn är igång.
Om det är så att det är pumpen som har gjort att det uppstått luft i köldbärarsystemet hur det nu kan ha gått till, så överväger jag nog att byta. Om pumpen inte är orsaken till detta, väljer jag nog att avvakta.
Det borde faktiskt gå att konstatera att om en pump börjar avge missljud huruvida det är sannolikt att den kommer att ge sig inom ett år om man har lite erfarenhet i ryggen. Pumpen har varit i drift i c:a 15 år. Samma projektion har jag gjort med bränslepumpar på bilar så varför inte cirkulationspumpar?
Om det är så att det är pumpen som har gjort att det uppstått luft i köldbärarsystemet hur det nu kan ha gått till, så överväger jag nog att byta. Om pumpen inte är orsaken till detta, väljer jag nog att avvakta.
Det borde faktiskt gå att konstatera att om en pump börjar avge missljud huruvida det är sannolikt att den kommer att ge sig inom ett år om man har lite erfarenhet i ryggen. Pumpen har varit i drift i c:a 15 år. Samma projektion har jag gjort med bränslepumpar på bilar så varför inte cirkulationspumpar?
Redigerat:
Jo, det är klart. Ett litet surrande ger ju anledning att tro att den håller längre än om den låter som en stenkross i 9 fall av 10.... Men om du har gjort bedömningar på bräslepumpar så tror jag du nog är kvalificerad nog att ge en minst lika bra gissning som någon annan skulle kunna göra via internet....g00ey skrev:
Med det sagt så gissar jag att den kommer gå sönder kl. 15.00 24 December 2015 med en jävla smäll så det sprutar köldbärarvätska åt alla håll.
Nja nu kan jag inte cirkulationspumpar. En bränslepump låter mer och mer ju äldre den blir och får man plötsliga motorstopp som fixar sig efter spark på tanken eller dylikt så vet man att bränslepumpen är på väg att ge sig (givetvis har man kollat att strömmen går fram till pumpen och att motorn är ok i övrigt). Vet man med sig att man bytt pump efter samma miltal förut så råder det bortom allt rimligt tvivel.
Jag tror inte det kommer att smälla om cirkulationspumpen, förmodligen blir det LP larm som kanske ordnar upp sig om man slår lite på pumpen och då vet man att det är dags att byta pump. Om pumpen ändå är på väg att ge upp så kanske det är lägligt att byta ändå. Men det låter som att pumpen allt har lite kvar att ge.
Jag tror inte det kommer att smälla om cirkulationspumpen, förmodligen blir det LP larm som kanske ordnar upp sig om man slår lite på pumpen och då vet man att det är dags att byta pump. Om pumpen ändå är på väg att ge upp så kanske det är lägligt att byta ändå. Men det låter som att pumpen allt har lite kvar att ge.
Frågar du mig så är det dax att byta pumpen när den börjar låta. Det gör att man kan hitta en bra pump billigare än om man tvingas panikhandla. Man kan också planera när man ska göra bytet, så slipper man göra det vid ett tillfälle då man hellre gjort något annat.
Men alla är vi olika
Men alla är vi olika
Det är ju inte hela världen om pumpen går och man får köra med elpatronen i några dagar. Jag kan ju alltid leta upp en ny Grundfospump eller kanske skall jag satsa på en Wilo. Är det någon som vet huruvida dessa är kompatibla? Kanske någon som vet vilket märke som är bäst av Wilo och Grundfos? Tycker Grundfospumparna ser eleganta ut på något vis men utseende kanske är sekundärt.
Det finns lite olika styrsystem på Grundfospumparna. Det finns visst en enklare variant med med ett par nivåer och så finns det mer avancerade varianter med flera nivåer och styrkurvor. Är inte så insatt i detta så fyll gärna i. Skall läsa in mig när jag läst av beteckningen på den befintliga pumpen.
Den dagen CP byts ut skall jag se till att isolera den så slipper jag kondens på den som får den att rosta. Kanske någon som vet vad det finns för isolationsmaterial som har passform för Grundfos. Wilo har isolerat sina pumpar vad jag kan se.
För övrigt så har jag kört omkring med en bil i flera år med en styrservopump som låter ganska illa, men trots det så har styrservon fungerat alldeles utmärkt. På andra bilar däremot med en pump som inte avgivit något särskilt läte har jag fått byta både pump, styrväxel och ledningar.
Det finns lite olika styrsystem på Grundfospumparna. Det finns visst en enklare variant med med ett par nivåer och så finns det mer avancerade varianter med flera nivåer och styrkurvor. Är inte så insatt i detta så fyll gärna i. Skall läsa in mig när jag läst av beteckningen på den befintliga pumpen.
Den dagen CP byts ut skall jag se till att isolera den så slipper jag kondens på den som får den att rosta. Kanske någon som vet vad det finns för isolationsmaterial som har passform för Grundfos. Wilo har isolerat sina pumpar vad jag kan se.
För övrigt så har jag kört omkring med en bil i flera år med en styrservopump som låter ganska illa, men trots det så har styrservon fungerat alldeles utmärkt. På andra bilar däremot med en pump som inte avgivit något särskilt läte har jag fått byta både pump, styrväxel och ledningar.
Skulle varit kul att höra slutet på den story, men troligen snurrar pumpen på än idag