V
Vector: Man ka ju ta bort vvc helt å hållet också å sätta beredaren om det nu ligger en kulvert i mark från ex ett pannrum till bostadshus å sätta den i serie med varmvattnet så varmvattnet inte har så lång väg att färda till den kommer i kranen
11 svar · 3,9k läst
·
J
Josth: [citat] Vet inte kostnaden men om det är själva invertermodulen som måste bytas brukar en sådan kosta många tusen kronor, minst 10 tkr.
6 svar · 6,0k läst
·
K
Krille.S: Som så många andra funderar även jag på hur man kan sänka kostnader. Har ett enplanshus på ~150kvm från 2007 med en Ivt vent 402 flvp och vattenburen golvvärme i hela huset. (DUT -22°c och årsmedel 3,2°c) Totala förbrukning ligger på 19000kwh och uppskattar att 15000kwh är värme och vatten. Som så många andra har jag varit inne på att komplettera med en llvp men tanken på att
0 svar · 2,0k läst
S
Styrtekniker: [citat] Det beror på hur allting är isolerat. Att rör och tankar av olika slag är isolerade. Speciellt om rören är av koppar och är utan isolering i kalla utrymmen. Det ger onödig avkylning. Jag anser att det inte gör något att det är kallare i källaren. Vilken temperatur hade du tänkt dig,17 grader? Bara du håller reda på fukten. Som du kanske känner till så kan inte kallare
22 svar · 4,2k läst
C
calvin82: Jo jg har hört att man ska ha fullt flöde. Frågan är hur man ska kunna styra via 4g. Finns ingen sådan uppgradering till den aktuella värmepumpen (vad jag vet iaf).
3 svar · 1,3k läst
T
Thomas_Blekinge: Det är en Nibe Fighter, jag har samma panel. På bildens övre vänstra del ser man att tempen inne är 24 C och ute 23 C. Jag ser inte om pumpen är på sommar eller vinterläge. Du ser på panelen att det är en flärp i kvadranten "info". Vrid ratten två hack till flärpen är vid "inomhusklimat" och tryck på OK. Nu öppnas en menu och där väljer du med hjälp av ratten där du kan
11 svar · 2,5k läst
·
B
Bolian: [citat] Vad heter produkten har du använt?
14 svar · 20,9k läst
·
J
Josth: Det blir tilluftskanaler och tilluftsventiler i vardagsrum, allrum, hall och sovrum. Bor man i Norrland med riktigt kalla vintrar gör FTX stor nytta men i södra delen av landet är det mera lyx som jag ser det.
11 svar · 11,4k läst
mexitegel
mexitegel: TS har ju FTX så energin i frånluften återvinns ju. Antingen var gamla elmätaren helt knas eller så har grannen ett hönshus.
14 svar · 4,9k läst
·
LuckyLuc
LuckyLuc: Vi har en cirkulationspump som driver värmegolvet i ett litet badrum. Nu har den börjat låta obehagligt och när vi läser om denna så verkar det som att den enbart ska användas till tappvarmvatten och dessutom inte anslutas i en stickkontakt, vilket den gör. Den tar vatten från radiatorerna vilket förmodligen gör att vattnet är smutsigare och innehåller mer metallpartiklar, som i sin
0 svar · 1,6k läst
Dowser4711
Dowser4711: Ni bör kunna få tag på en el-värmepanna som "brygga" tills dess att värmepumpen kommer i så fall för en mindre summa. Kolla med firmorna som lämnar offert.
11 svar · 3,5k läst
I
Ironside: Det verkar så ja, framledningstempen fökjer ganska mycket vad entré plan har för värme. Detta borde betyda att entréplan värmer upp källaren genom det vattenburna systemet.
2 svar · 1,1k läst
O
olsjo: [citat] Tack. Med FLVP och golvvärme, finns det vinning i att stänga av pumpen under peak-timmarna på eftermiddagen i vinter (om elen kostar många kr per kWh under korta stunder)? Jag har spotpris med Greenely. Eller sliter man för mycket på pumpen genom att stänga av och sätta på ofta? Tänker att golvvärmen har lite tröghet så det borde inte märkas jättemycket om den är avstängd
16 svar · 12,7k läst
·
J
Josth: Om det snabbt behöver värmas/kylas så låter en LLVP en hel del men ganska snart kan de normalt reglera ner effekten och ljudet från innerdelen blir bara ca 20 dB, dvs knappt hörbart alls. På vintern kan det dock knäppa en del i plasten på innerdelen i takt avfrostningarna av utedelen. Hur de nya FLVP såsom F730 låter hoppas jag någon annan kan fylla i som har haft det en längre
5 svar · 2,0k läst
I
IngaGrönaFingrar: [citat] Just denna gången berodde det på handhavandefel av mig
6 svar · 1,1k läst
·
J
Josth: Hej! Förutom storlek och antal våningar beror det också bl.a. var i landet stugan står, när den är byggd, hur den är isolerad, om den bara ska underhållsvärmas på vintern eller värmas upp fullt av luftvärmepumpen eller det också finns kamin. Förmodligen passar en modell med storlek "35" i modellbeteckningen och den kan gärna vara fjärrstyrd via WiFi om det finns, annars GSM/SMS.
1 svar · 2,2k läst
M
Mackan1935: [citat] Som lite uppföljning, bytte mjukstarten men till en universal. Halva priset och med möjligheten att finjustera in komforten i start och slut. Allt fungerar fint igen.
3 svar · 2,1k läst
·
C
Comfort Thomas: Sist jag kollade var det inte lång väntetid på LN35 från Mitsubishi Sverige
3 svar · 1,1k läst
J
JosefinCa: Hej! Har fått två offerter och måste besluta mig omgående. Är villrådig och skulle uppskatta synpunkter. Alternativ 1: CTC EcoAir 610M + EcoZenith 255i 150 kkr + rostfritt stativ som vi ordnar själva 5kkr Alternariv 2: IVT AirX 409 + Airmodule E9 128 kkr (stativ ingår) Har förstått att CTC uteenhet är tystare, 53 dB jämfört med 58-63 dB för IVT enheten. CTC även något bättre
0 svar · 1,8k läst
I
Ironside: Provade sänka min värdet på pumpen hela 10 grader, från 25 till 15 grader, ska bli intressant om det påverkar något.
5 svar · 1,5k läst
U
Anonymiserad 137805: [citat] men du får ju inte någon ökning i förångaren och då är ju hela resonemanget helt egalt. dvs det är ingen parameter över huvud taget, snarare så gör det mer att luftvärmepumpens utedel skuggar huset och du tappar fri värme. Jag vet om ett ställe som tänkte att innergård och sol väldigt varmt på sommaren skulle bli kalas men bytte till skuggat norrläge där det aldrig
10 svar · 4,1k läst
W
warthog: [citat] Våran thermia villa 90 är installerad 1997..o h vi vill gärna byta den INNAN den rasar pga att det är långa leveranstider på nya och man har knappast lätt att pruta på priset när man står där i vinter utan värme i huset
32 svar · 26,8k läst
insubrf
insubrf: [citat] Tack så mycket. Då ska jag hålla vidare koll på övriga värden när kylan kommer.
2 svar · 1,9k läst
·
janwide
janwide: Vad behöver jag för pump för att fylla på och lufta köldsidan med brine? Funkar det med en enkel dränkpump från Jula på 0,5 bar? Har bergvärme och 170 m djupt hål. Detta kommer att bli aktuellt då jag ska byta cirkulationspumpen på köldsidan på min Nibe f 1225. Förslag på annan pump?
0 svar · 1,4k läst
V
Viktorbyggahus: [citat] Har du även inställning för gradminuter så kan du även skriva ned den. Det gör att vattnet hinner svalna mer och därmed behövs längre körningar. Men med värmepump med hög Effekt behövs generellt sätt större volym på systemet. Jag har 2000 liter acktank för min 15kw vp. En körning under kall vinter, iom låga gradminutrar, är allt mellan 2-4 timmar. Men jag har också
5 svar · 3,2k läst
J
Josth: Vad är det för fjärrvärmeväxlare du har? Tänk på att kompressorn har COP på drygt 3 och är då el-priset 3 kr kostar värmen alltså strax under 1 kr. Fjärrvärmen brukar kunna ligga på typ 90 öre/kWh på vintern så skillnaden kan vara väldigt liten.
1 svar · 1,1k läst
K
KungAnka: Jag ska byta BV-anläggning. Tänkte ta en med separat beredare (lågt i tak och många som duschar varje dag), inverter (hålet är lite för kort och ska kompletteras senare) och ca 16-18 kW. Jag tänkte göra jobbet själv (utom el), ringer min rörmokarkompis om det blir nån panik. De två pumpar jag har spanat in är Bosch Compress 7800i LW 4-16 och Nibe f1155 4-16.* På pappret verkar dom
0 svar · 2,2k läst
F
Fumble: Kontrollerad ventilation låter intressant! Vad är det? Och frikyla, vad är det?
15 svar · 3,5k läst
TobbeMieden
TobbeMieden: [citat] grymt tack !
2 svar · 3,5k läst
·
C
Comfort Thomas: Personligen skulle jag inte stänga av kylfunktionen då det blir olidligt varmt och svårt att sova med allt det innebär, stänger inte av ac i bilen heller för att spara bränsle. Billigast hos mig är kylfunktion och full fläkt med oftast 22 grader inställt och den går då dygnet runt på låg last och då väldigt ekonomiskt. men självklart är det billigast att stänga av och köra
7 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.