V
Vector: Man kan fylla på med lite vatten om det bara blir att man fyller upp kärlet lite. Det kan ju hända att du har ett litet läckage då det där är ett slutet system så det ska egentligen inte försvinna något
1 svar · 1,2k läst
·
M
Martin_: [citat] Det var synd, då är F110 troligtvis den bästa. Daikin ECH2O tror jag har någon smartgrid funktion men den har en utedel och jag tror den är dyrare. Någon kanalfläkt kommer då att behövas till daikin för ventilation. Jag känner inte till fler alternativ men kanske någon annan vet mer.
6 svar · 2,9k läst
V
villae: [citat] Anade att det kunde vara så. Tänkte att eftersom jag inte vet hur exakt termostaten är så kanske en mer pålitlig termostat kan göra skillnad om det är så att de gamla termostaterna fluktuerar. Jg har inte mätt exakt hur jämn temperaturen är men upplever den som jämn. Svårt nu framförallt när utomhustemperaturen varierar så mycket. Systemet är tank med en Mitsubishi-pump
5 svar · 2,4k läst
·
M
Mats_R: Tack för era synpunkter och tips! Mats
5 svar · 1,9k läst
J
jonaslatt: Pelletsen ska bort snarast. Pannan är typ 60år. Så den ska också bort. Helt ny på detta men har googlat och försökt hittat info. Tittat på detta. Vad tror ni funkar det ihop. Nibe f2040 Smo 20 ackumulatortank 200 liter? Huset är 130kvd boyta Plus 70kvd källare men där behövs inte samma temp. Nya fönster, golvvärme halva huset, nya element andra halva.
0 svar · 642 läst
janwide
janwide: Värdena är då kompressorn gått en stund.
4 svar · 918 läst
·
N
NicholasM83: [citat] Ok , jag bor i Karlshamn,blekinge. Ja det är nog som du säger att det blir mitt i kallaste vintern den ger upp när det är dags! Har kollat lite på 1255 men hoppas denna ska gå ett tag till, men som sagt... Ok så det går att motionera ventilen ?
6 svar · 2,3k läst
C
ChristainB: [citat] grymt! Tusen tack för detta! sökte runt på både nibes hemsida och Google, men hittade inget jag kunde översätta
23 svar · 6,5k läst
·
T
trasker: Tack för alla svar. Det blir så att jag beställer en i morgon så får vi helt enkelt se vad resultatet blir. Kommer posta en tråd om det när jag har samlat lite data.
14 svar · 1,6k läst
J
Josth: Du kan väl ställa lamellerna så att mycket av värmen riktas nästan rakt neråt? Då borde värmen absolut komma in i kontoret också om dörren är helt öppen.
1 svar · 568 läst
·
useless
useless: Det enklaste är nog att strömsätta hela värmepumpen, men blockera kompressor och elpatron. Det borde gå att lösa med lite logik och externingången.
1 svar · 1,1k läst
Henningelvis
Henningelvis: Svårt att säga utan att veta skillnaden i kostnad mellan alternativen. Du skriver att ni mest är där på sommaren och då hade jag nog tagit den billigare lösningen. Men om du tror att ni kan komma att vara där höst-vinter-vår oftare i framtiden så talar det ju för en bergvärmelösning.
1 svar · 1,5k läst
I
IngaGrönaFingrar: [citat] Kanske jag som är otydlig, sorry. Pumpen startar inte alls när jag försöker sätta på den (1), den klickar till som om den vill starta. Jag får köra den i "nödläge" och då går förstås fläkten och displayen är avstängd. På kretskortet lyser en röd lampa, längst upp på kortet i mitten.
13 svar · 2,2k läst
·
T
Tomas_B: Någon här som har koll på hur leveranstiderna ser ut på deras bergvärmepumpar?
0 svar · 1,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Omöjligt att säga, ungefär som den ni har idag eller kanske lite lägre.
6 svar · 1,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ser ut att vara en cirkulationspump för VVCn. Edit: [bild] Lila pil = VVC-retur Röd pil = VV ut Blå pil = KV ut
2 svar · 921 läst
·
B
Boan: [citat] kolla in Karma mobil, de har mobilt 19kr/mån Max 0,5 gb https://karmamobil.se/offer/bredband-flex/
12 svar · 6,8k läst
B
Biggi89: (y) inte startat om den men såg att när de blev kallare ute så går utesel och kompressor igång och då minskar eltillskott. Men så fort det blir varmare så går de på tillskott det lilla varmvatten pumpen gör. Är pumparna värda att uppdatera? Pumpen är från 2015 och misstänker att inte den är uppdaterad nån gång.
10 svar · 2,7k läst
AJ82
AJ82: [citat] Aha, nej, någon sådan finns inte. Hur fungerar det utan ventil? Är det en fix blandning?
11 svar · 5,2k läst
·
DoDan
DoDan: Hej Jag har en luft/vattenpanna thermia Atria 6. Jag tänkte styra varmvattenberedaren med en plejd och kontaktor så man kan styra efter timmar då elen är billigare. Nu till frågan. Vart skall man koppla in den? Jag koppla in den innan överhettningsskyddet (tror jag den heter) men då får jag fel kod på pannan när jag stänger av kontaktorn så då slutar den styra uppvärmning av huset
0 svar · 5,0k läst
M
Massito: [citat] Tyvärr inte utan att göra huvudhuset mindre, då huvudhuset redan är så många m2 som detaljplanen tillåter. Frigga och Attefall får dock byggas utöver de m2 som detaljplanen föreskriver. [citat] Tyvärr går det inte att anlägga källare heller, det hade annars varit en bra lösning.
3 svar · 2,4k läst
I
IngaGrönaFingrar: Tack för alla tankar, blir nog en panasonic pump
7 svar · 2,0k läst
D
Don777: Tyvärr ingen aning,köpte villa föra veckan och flytade in på fredag. Imorgon kommer en försäljare av luft vatten värmepump och tänkte kolla lite om elementen är bra för pumpen.
2 svar · 1,1k läst
·
M
myrstack: Pumpen borde rimligtvis ha en temperaturmätare för inkommande från hålet och normalt ska du väl ha inkommande temperatur på några C förutsatt att du har cirkulation så är det bergvärme du hittat ska man normalt enkelt kunna känna så slangen och utifrån värmen avgöra. Om du har cirkulation och rören är varmare än förväntat kan väl en gammal kompass ge ledtråd i om du har en
6 svar · 1,5k läst
·
Tomture61
Tomture61: När du använder din LLVP för kyla är det viktigt att köra den med enbart fläktläget , dvs. ingen kyla/värme , efter du slutat att kyla . Detta för att få bort ev. fukt i maskinen .
12 svar · 6,1k läst
K
Kris1: Men är det ok att ha den låga temperaturen i platan?
2 svar · 1,2k läst
B
bjorsi: De bytte isoleringen. Att den såg så skrumpen ut var för att den varit blöt länge. Expansionskärlet var slut så fick det bytt när de ändå var här
11 svar · 7,6k läst
·
A
Anonymiserad 137805: [citat] billigare men med sämre effekt självklart
4 svar · 1,5k läst
M
MacGuinness: Har en ctc ecoair 415 luft/vattenpump med eco logic s styrsystem och en baxi bonus 30 vedpanna kopplat till en 1500 l acktank jag eldar med ved på vintermånaderna när elpriset är högt och värmepumpen som går igång när jag inte hinner elda. Jag har en fundering på om jag kan styra vp:n att den kan gå fram till 06 för då brukar elpriset sticka iväg uppåt och jag som är lite
0 svar · 1,0k läst
M
MrTobbe: [citat] Ja just ja så är det ju, får ta en till kopp kaffe så man vaknar... :oops:
14 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.