Hej!
Nu efter sommaren går mitt fast elavtal ut som har varit väldigt fördelaktigt.
Nu sitter jag på rörligt som de flesta andra efter sommaren.

Min bergvärmepump hemma är helt okey. Den går dock inte styra med app.
Min fundering är dock om det går att sätta dit en ackumelatortank som hjälper bergvärmen. vore nice om man kunnat lägga 80-90% av uppvärmningen på natten istället för att köra 1gång i timmen.

Mitt hus är på 270kvm och vi använder ganska mycket varmvatten. Våran tank nu är på 180L. Men varmvattnet tar mer än ibland slut så man får stå och vänta eller korta ner duschen lite.

Kanske är en helt ny tank värt att köpa? Kollat lite på Nibes atlas. Men jag tycker det är en djungel där ute. Hade varit så sjukt nice med en ny pump som har "Allt" lättstyrd via app och stora ackumelatortankar som används på ett optimalt sätt redan från start så som tillverkaren tänkt.

Roger Kristensson Roger Kristensson skrev:
Hej!

Min fundering är dock om det går att sätta dit en ackumelatortank som hjälper bergvärmen. vore nice om man kunnat lägga 80-90% av uppvärmningen på natten istället för att köra 1gång i timmen.

Mitt hus är på 270kvm och vi använder ganska mycket varmvatten. Våran tank nu är på 180L. Men varmvattnet tar mer än ibland slut så man får stå och vänta eller korta ner duschen lite.

Kanske är en helt ny tank värt att köpa? Kollat lite på Nibes atlas. Men jag tycker det är en djungel där ute. Hade varit så sjukt nice med en ny pump som har "Allt" lättstyrd via app och stora ackumelatortankar som används på ett optimalt sätt redan från start så som tillverkaren tänkt.
Detta har (och gör fortfarande) konverserats i många trådar. Jag har en sådan setup som du men har 2000 liter acktank pga att det var så sedan tidigare. Jag fick höra att det skulle krävas minst 5000 liter för att räcka 18 timmar. Vet inte om det stämmer. En annan sa att det är bättre att köpa batterier. 15 kwh batteri ger dig minst 45kw effekt in i acktanken under dagen. Batteri kostar runt 75-120. Acktank på några tusen liter kostare likande. jag vet inte vilket som stämmer. Jag vill egentligen ha båda.

Viktigt är nog att sänka förbrukning och värmekurva också för att detta ska funka. Tex med nya radiatorer, tilläggsisolering och ftx.

Under de kallaste dagarna i vintras så drog min bvp 70 kwh. Den var igång ca 13 timmar. Så min tanke är att dra ned på tempen hemma, maxladda tankerna 00-06, och komplettera med eldning, samt byta till lågtempsradiatorer. Det borde gå bra. Men vi får se. Jag kan återkomma om 1 år.

edit. Menqr du att din acktank är 180l eller har du en värmepumps varvattenberedare?

Redigerat:
  • Gilla
Roger Kristensson
  • Laddar…
Roger Kristensson Roger Kristensson skrev:
Hej!

Beror lite på husets värmebehov när det är som kallast och hur långt borrhålet är; om det är relativt nyborrat med lite extra längd (totalt 240+m - gärna mer) så kanske det funkar utan att kyla ner borrhålet för mycket vintertid.

Om du har ett något äldre och kortare borrhål så är nog det enklaste och mest ekonomiska att installera en vanlig extra vvb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.