Jag har en 15 år gammal värmepump som är på upphällningen och som jag tänkte byta ut. Den gamla luft/luft värmepumpen sitter i taket i hallen när man kommer in från ytterdörren och är en IVT. Utedelen är utanför dörren i carporten.

Det som jag upplevt med den gamla pumpen är att jag behövt stödvärma i de flesta rummen. Pumpen hjälper nog till lite men det är kanske lite 'trångt' där den sitter. Det jag funderar är var det är bäst att installera den nya i så fall. Ett par alternativ finns:

1) Byt ut existerande pump i taket i hallen mot ny (takmonterad - finns det och i så fall vilken?)
2) Sätt den nya pumpen i vardagsrummet (ungefär vid röda ringen) mot alten till. Här är det betydligt öppnare planlösning, men dock en kort vägg på 1,5m som skiljer matplatsen i köket från vardagsrummet. Utedelen skulle sitta på väggen utanför fönstren på samma sida i så fall. Kommer kanske
3) Andra alternativ? 2 pumpar (hall+vardagsrum) eller någon annan lösning?

Vad tror ni är bäst att göra i mitt fall? Är intresserad av att minimera uppvärmingskostnaderna men ändå att ha komfort i alla rum. Extra bonus hade varit att kunna ha lite kyla under varma sommardagar i t.ex vardagsrum eller sovrum 1.

Lite fakta:
- Hus i Skåne
- 126 m2 boyta
- Moderna 3 glasfönster
- Ca 14-15 000 KWh om året i förbrukning idag

/Niklas
Planritning över ett hus med markerade platser för befintlig och potentiell ny placering av luft/luft värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fairlane
Väggar försämrar rätt rejält flödet av värme (eller kyla). Jag har en öppnare planlösning än det där, men märker ändå skillnad mellan olika delar, där det sitter en vägg emellan, säg som i din bild mellan matplats och vardagsrum. Stödvärme är ett måste, men den behöver ju inte göra så mycket av uppvärmningsarbetet.

I ditt fall skulle jag nog fundera på att sätta den nya värmepumpen vid vardagsrummet, om du accepterar ljud och blåst. På så sätt täcker den störst yta.

Kyla till sovrum 1 är svårt oavsett placering, men håller du vardagsrum och hall svalt så kommer det ju ändå hjälpa i sovrummen. Ligger sovrummen i söderläge så se till att det inte kommer in en massa sol dagtid.

Om befintlig pump fortfarande fungerar så kan du ju behålla den tills vidare och kanske byta den när den helt ger upp, dvs köra med två värmepumpar.

Ja, lutar åt det borde vara bättre i vardagsrummet, men blir kanske mer stödvärme i sovrummen då? Är det viktigast att det är stor yta som täcks, eller är det mer positionen som avgör tror du? Borde ju blir bättre spridning i ett större rum tänker jag. Det som talar för att ha den i hallen hade väl varit att sovrummen värms (iallafall lite) bättre eftersom pumpen sitter närmare.

Sovrummen är mot ÖNÖ så inte så mycket sol därifrån (iaf på eftermiddag när det är varmt), så det är ganska få dagar som det är olidligt i sovrummet så man får kanske klara sig utan kyla där. Ev kunde man kanske sätta 2 innedelar i så fall, en i hallen och en i sovrummet, är ju bara en vägg emellan men det är nog lite överdrift.

Fairlane
Jag är ingen expert i frågan, men jag tycker att rent logiskt så vill du värma så stor volym som möjligt med luftvärmepumpen och så lite som möjligt med elradiatorer (eller vad du har för stödvärme) för lägsta kostnad.

Jag har en luft/luft placerad i vardagsrummet och bredvid vardagrummet ett sovrum, ungefär som du har placeringen nu och så motsvarande Sovrum 1. Om jag stänger dörren till sovrummet så blir det märkbart kallare där än i vardagsrummet (eller varamre nu på sommaren), men så länge dörren är öppen så kommer värmen /kylan in hyfsat bra, även om det inte är lika mycket värme/kyla som i vardagsrummet. På vintern har jag ändå ett element på i sovrummet som lite stödvärme.
Sätter du din nya pump vid den röda ringen så kommer det värma vardagsrum, matplats och kök full tillräckligt skulle jag tro. Möjligen vill man ha ett element under fönstret vid matplatsen. Även sovrum 3 kommer värmas rätt bra, om inte dörren är stängd. Sovrum 1 och 2 får lite värme, men kommer nog behöva stöd.

Lite så som jag tänkte också, blir nog så att stoppa in en pump i vardagsrummet och köra den gamla tills den rasar. Stödvärme i sovrum 1/2 som du sade.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hej! Hur placerade du din värmepump? Välja du golv eller vägg värmepump? Hur mycket sparar du energi med luft värmepump? Har du andra värmekälla i huset?

Jag satte den i vardagsrummet på väggen ovanför altandörren som jag först sa. Innedelen fick vara en modell med låg höjd för att få plats ovanför dörren. Utedel på väggen utanför. Besparing så här långt ca 30-40% mot förra årets elräkning.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.