Värmepumpar
Totte lille: [citat] Ja det kan hjälpa men det kanske ändå är för liten vattenmängd men vi hoppas på det bästa(y) Se bara till att radiatorerna i källaren är fullt öppna
PetKim: [citat] Hej Ollearg Tittade på CombiHeat och Senco. Intressant att CU 30-modellen klarar 45cm vedlängd. Dock kan jag tyvärr inte få in kaminen i köket, utan får ställa den i "vardagsrummet", så det är kanske CobiHeats vattenmantlade kamin Hammam som är mer intressant. Jag tittar vidare! Tack!, Peter
Josth: Here you can find service firms that offers service on NIBE heat pumps: https://www.nibe.eu/sv-se/support/hitta-serviceombud
daugaard: En gissning. Ställ om klockan till tex 01.00, starta om timern, ställ tillbaks klockan till verklig tid. Så slipper du va uppe till på natten :)
lordi: [citat] Om vi börjar med fråga 3 så är det inte så komplicerat. Tänk dig ett diagram med en x och y-axel. X är utetemperatur och Y är framledningstemperatur till värmesystemet. Ju kallare det blir utomhus desto högre blir framledningstemperaturen. Det är denna kurva som i huvudsak styr hur varmt det blir inomhus. Inomhusgivaren är endast ett komplement som fungerar som så, att den
InsidersUnited: Can you hear the humming from the compressor, when it runs? If not, not so good. The compressor in these are really small. They can keep a fairly newly built house of about 60 sqm at 20c indoor temp down to 0c outdoortemp. Ive had a few of those and its from the tenants experience. If it runs,just get an air to air heatpump.
InsidersUnited: Är det under garanti så ta det. Ska du betala själv(?), så kan man ibland rädda kort med att gnugga bort ärgningen med vanliga tops doppade i lite sprit. Har "lagat" flera kretskort så.
Markarbetaren: Har 2st Anslut, är väl samma som Qlima. Luft/vatten-pumpen tror jag har trågvärme. Luft/luft-pumpen har det inte men har aldrig haft några problem. Vattnet rinner ned i dräneringen, droppar under pumpen och ned på backen.
Fixarjon: Hej! flyttat till nytt hus med en luftvatten. Ctc panna och ecodan utedel, lite speciellt ut jag insett. panntempersturen blir endast ca 30-35 grader, styrs av kurva och sedan spetsar vvb för tappvarmvattnet. Detta känns oekonomiskt och jag vill att pumpen såklart ska göra varmare vatten till tanken. Hittar inte alls hur man går tillväga :( Är två zoner, en för hall och wc, den andra
H-Thomasson: [citat] Du behöver en "spoltunna" delvis en kraftig pump som pumpar runt spriten i slangarna till borrhålet för att ut all luft från dina nya slangar.
maah: Jag kan rekommendera Sensibo Air att styra pumpen med. Då kan du enkelt schemalägga när du vill att pumpen ska gå.
Lars Levin1: Har bytt expansionskärlet, lagat shunten (Effektmotståndet dålig lödning). Nu ska väl den hålla en vinter till .men har beställt en helt ny shunt 671 för säkerhets skull .
The_Andy_Pandy: [citat] Tyvärr inte ett alternativ. Skulle nog tyvärr gå på runt 300-400tkr sett till storleken på huset osv.
scalla: Intressant med axc 40! Klart att det är ”bra att ha” en vedpanna som, även om det är drygt, ändå funkar fint. Det jag glömde skriva är att vedpanna och tankar står i ett fristående pannrum där vi behöver ut (i snöyra ) på ca 100 m promenad t/r. Så ur det perspektivet blir det nog ändå mest eldning i eldstäderna inomhus. Vet såhär i efterhand inte riktigt hur vi tänkte när
Demmpa: Ta fler bilder. Ta även och skissa upp hur allt är ihopkopplat. Precis i överkant av bilden, ovanför cirkulationspump2 sitter en manuell shunt, vad gör den?
quick: Enklast är ju att koppla bort vp:n eller hålet när man provtrycker så man vet i vilken ände man ska börja leta. På min anläggning sitter det både påfyllningskoppel och kran så man kan stänga av imellan.
Vincigurra: Halloj! Bor i ett radhus med Nibe F730, frånluft kombinerat med golvvärme genomgående i huset. Vi har Tibber och timdebitering, men om vi inte justerar vår förbrukning i förhållande till spotpris blir det ju förlust. Just nu har vi dock inte uplink, då vi inte har någon nätverkskabel lättillgängligt. Går att fixa men kommer vara meck. Så mina alternativ: 1. Fixa till uplink och
dadid: Ok, men jag behöver inte aktivt trycka på I-save för att gå ur utan det räcker att aktivera värme (vilket kan göras från vår Tadotermostat)?
Marike: [citat] Tror inte du förstod hur jag tänkte. Luften värms till en fjärdedel av priset därefter värms vattnet till halva priset av fjärdedels priset. Är vattnet då värmt med en åttondel av priset? Nackdelen kan jag tänka mig är att största delen av tiden strömmar den varma luften ut utan återvinning samtidigt mer eller mindre kontinuerlig drift krävs för att hålla värmen. Jag
enoch85: Har länge funderat på vad skillnaden är? I vårt fall så hade vi 20 grader på pannan (F750), och trots försök att få upp värmen med hjälp av rumsgivare (ställde alla på 21 grader och 23 i badrum) så var det ändå 20 grader i hela huset på morgonen. Gav det en vecka, sen gav jag upp och ändrade direkt på pannan till 21 grader. Nu har vi 22 grader i hela huset. Så, vad är
joppz: Jodå. Jag är allt kvar och läser med nyfikenhet. Troligtvis har jag inte varit tydlig nog i min önskan och de har bara antagit att det var vad jag bad om (vilket det ju också egentligen är). Min förvåning ligger i fakturan som bara dök upp helt utan förvarning. Kostnaden är dock rimlig. Får väl ta det på läropengskontot...
Paerh: Idag grävde jag ett hål till en plint för en carport, mycket förvånad blev jag när det blottades en markvärmeslang på 65 cm djup! Är detta okej? [bild]
HAJST: Lite ångest för att pumpen tog skada igår. Borde jag kontakta rörläggaren för att försöka få en ny pump som ”ersättning” eller ska jag låta det vara om allt nu fungerar? Tycker inte riktigt att detta var mitt fel. Hej, rörläggaren hade precis kopplat in allt för mig igår och det enda som saknades enligt rörläggaren var att koppla in pumpen i eluttaget (den behövde en
bygges: [citat] Det är vad jag misstänker. Tittar man tex på samsung nordic home 25 vs 35 verkar det vara både samma aggregat och inomhusdel med skillnaden att 35 kopplas in på 13 A istället för 10 A. Om man kör båda dessa LLVP på lägsta effekt inomhusdel borde de rimligen ge identisk prestanda.
Anonymiserad 137805: [citat] Jo så länge du kör den på avfuktning och inte fibblar med inställningarna
Anonymiserad 137805: Jag har för mig att denna modellen hade dåliga kompressorer som jag bytt på garanti
Anonymiserad 137805: det beror ju självklart på vilken pump du installerar men troligen kommer du att behöva minst en LL-pump på 6kW uteffekt och den kanske vill ha 2kW som max du kan inte köra den på sparlåga om den inte vill det själv, för den kommer gasa på till börvärdet är uppnått. så stora pumpar installeras normalt sett på egen grupp i central dvs ej stickpropp din kragg bör därför vara
Rebeller: [citat] Vassegod. Alltså egentligen är det inget problem att flytta värmen. Det är mest lite småirriterande att den inte stänger av sig automatiskt när temperaturen i rummet är "normal" igen.