Marike
Spånade på en sak, hur blir det om jag har både luft-luft värmepump och frånluftsvp?
Jag låtsar att en l-l vp har cop 4 och en fr-l vp cop 2.

L-l värmer huset. Fr-l går då inte igång mer än om varmvatten behövs.
Den av l-l vpn uppvärmda luften kommer att gå rakt ut utan återvinning om inget varmvatten behövs och l-l vp skulle gå kontinuerlig för att kompensera inblandningen av uteluft. Är det ens lämpligt med l-l vp i hus med mekanisk ventilation?

Men om jag vilkorar fläkten att starta tillsammans med vp.:devilish:

Vad skulle varmvattnet kosta?

En traditionell FLVP har COP ca 3. Men de ger bara 1,5 - 2 kW värme från kompressorn. Nya bra LLVP kan komma upp till SCOP 4 i kallt klimat och ger ca 4 - 5 kW på vintern. Att kombinera en traditionell FLVP med en bra LLVP är ett billigt sätt att få ner energiförbrukningen med några tusen kWh per år.

Ventilationen i huset ska vara påslagen hela tiden och byta ut all inneluft varannan timme enligt byggnormen från Boverket.

Marike
J Josth skrev:
En traditionell FLVP har COP ca 3. Men de ger bara 1,5 - 2 kW värme från kompressorn. Nya bra LLVP kan komma upp till SCOP 4 i kallt klimat och ger ca 4 - 5 kW på vintern. Att kombinera en traditionell FLVP med en bra LLVP är ett billigt sätt att få ner energiförbrukningen med några tusen kWh per år.

Ventilationen i huset ska vara påslagen hela tiden och byta ut all inneluft varannan timme enligt byggnormen från Boverket.
Tror inte du förstod hur jag tänkte. Luften värms till en fjärdedel av priset därefter värms vattnet till halva priset av fjärdedels priset. Är vattnet då värmt med en åttondel av priset?
Nackdelen kan jag tänka mig är att största delen av tiden strömmar den varma luften ut utan återvinning samtidigt mer eller mindre kontinuerlig drift krävs för att hålla värmen.
Jag är medveten om Boverkets rekommendationer och de kan diskuteras, det är skillnad på om huset bebors av 1 eller 10 personer, eller annat som kan öka fukt och dålig luft.
Jag rekommenderar ingen att stänga ventilationen, frågan är helt hypotetisk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.