2 053 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
problem med avfuktning via luft-luft värmepump
Hej! Jag har en MB Hero LN35. Ibland sätter jag igång avfuktningsläget på den varpå luften blir märkbart torrare och svalare (antar att den kyler ner och samlar in kondensvatten från luftfuktigheten). Något som jag däremot inte fattar är att när jag väl slår om maskinen till värme igen, då förångas allt vatten som finns i maskinen och alla fönsterrutor täcks med imma och det blir nästan kvavt inne i rummet. Detta sker även när maskinen varit avstängd ett tag. Ska det vara så? Jag inbillar mig att vattnet egentligen borde ledas bort när det kondenserat, eller hur är det tänkt att funka? Är det i så fall stopp i något utloppsrör? Sen att fönstren är dåligt isolerade hjälper såklart inte till för att fukt inte ska kondensera på rutorna, men just nu känns avfuktningsfunktionen helt meningslös.
Bäst att du kontrollerar om dräneringsslangen fungerar som den ska. Vattna innerdelen med blomkannan och se så att det rinner ut där det ska. Kontrollera att innerdelen sitter horisontellt eller lutar svagt åt höger.
Ja det blir så för att lamellerna är täckta av kondensJ Johnmedh skrev:Hej! Jag har en MB Hero LN35. Ibland sätter jag igång avfuktningsläget på den varpå luften blir märkbart torrare och svalare (antar att den kyler ner och samlar in kondensvatten från luftfuktigheten). Något som jag däremot inte fattar är att när jag väl slår om maskinen till värme igen, då förångas allt vatten som finns i maskinen och alla fönsterrutor täcks med imma och det blir nästan kvavt inne i rummet. Detta sker även när maskinen varit avstängd ett tag. Ska det vara så? Jag inbillar mig att vattnet egentligen borde ledas bort när det kondenserat, eller hur är det tänkt att funka? Är det i så fall stopp i något utloppsrör? Sen att fönstren är dåligt isolerade hjälper såklart inte till för att fukt inte ska kondensera på rutorna, men just nu känns avfuktningsfunktionen helt meningslös.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Gjorde en test med min LLVP och luftavfuktaren .
LLVP : en hos mig kan inte avfukta luften på ett bra sätt .
Om man har ett utrymme som håller 10 gr med 50% RH så kan luften inte innehålla si o så mycket fukt .
(all övrig fukt sätter sig på inredningen , textilier osv)
Värmer man upp samma utrymme till 20 gr så kan luften bära mer luftfuktighet .
(känns fuktigare i luften) är fuktigare i luften .
LLVP : en hos mig kan inte avfukta luften på ett bra sätt .
Om man har ett utrymme som håller 10 gr med 50% RH så kan luften inte innehålla si o så mycket fukt .
(all övrig fukt sätter sig på inredningen , textilier osv)
Värmer man upp samma utrymme till 20 gr så kan luften bära mer luftfuktighet .
(känns fuktigare i luften) är fuktigare i luften .
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Men är det inte meningen att den kondensen ska ta vägen någonstans? Eller fastnar vattnet alltid mellan lamellerna för att sedan spridas när vämen sätts igång? i så fall kan ju aldrig avfuktningsfunkionen göra det den är gjord för.electroluxaren skrev:
Jo så länge du kör den på avfuktning och inte fibblar med inställningarnaJ Johnmedh skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden