Värmepumpar
Kristoffer Lindén: [citat] var inne där och såg att den va inställd på 6 så ja sänkte till 5 så får vi se om det blir nån skillnad. Förskjutning har vi haft inställd på -2 sen i somras
Anonymiserad 137805: [citat] Tycker du det tycker du? Det är ju allmänt känt att golvvärmesystem är tröga, men med konventionella raddar och rätt inställd automatik har jag aldrig hört någon klaga över en luft/vattenpump över att värmen inte är jämn! Men detta är ju inte frågan här utan jämförelsen med pellets och då blir detta en ickefråga då du har massor av bunkrad energi i pannan då man
cazz: Vad jag har förstått så är det bristvara som tusan och kan tänka mig speciellt i Tyskland där många värmer sina hus med gas.
Ken: Har en IVT490 som driver golvvärmen, börjar bli dags att sätta igång den nu. Rumsgivare i vardagsrummet. Stor Tullikivi braskamin i vardagsrum, öppet till kök, matrum, hall. Sovrummen samt ett kontor i garaget får inte mycket värme från kaminen. Tullikivin värmer det stora utrymmet fint utan hjälp av IVTn. Hur ställer jag in detta bäst, antar att rumsgivaren sitter lite fel för att
MrDizzy: [citat] Då lär du kapa elkostnaderna kostnaderna rätt mycket! Ta nu tex ... det är ca 10C ute här och med Parasonicen har en COP på ca 5.5 med 50C framlednings temperatur. (enl spec skulle maskinen bara ha en COP på 4.0-4.4 nånstans )
InsidersUnited: Finns rätt tunn kompakt stenullsmatta som man isolerar ventilationsrör med, plus dubbelgips bör ju fungera.
Mellanbarn: Dels måste man kolla om termostaterna är inkopplade hela vägen, hos oss var ställdonen på fördelaren borttagna när vi flyttade in Antar att nedåt är minus, har sett varianter där tvärtom gäller. Men som skriver, är det hela huset som är för varmt, sänk på värmepumpen. Sedan kanske det inte varit såhär kallt sedan april.
Morgan Rody: Hej, Jag skulle vilja tidsstyr mitt ivt 490 så att den gör värme vatten bara på natten, typ mellan midnatt och kl 5, när det billigaste så klart. Vill kunna mäta energi förbrukning med. Så, vilken Shelly ska man har och hur är den kopplat in till ivt 490? Ska kolla på Home Assistant med. Tack förhand!
karlmb: Den där pannan verkar ju gå mer på patron än kompressorn. Och det i oktober. Något måste justera så vp får göra merparten av jobbet. Sedan ska tlllskotten gå på i vinter när inte vp orkar längre. Inte nu.
MathiasS: Jag skulle ta F-pumpen. 1. Du kommer ha svårt att få tag i ett annat alternativ och att köra elpatron denna vinter kommer inte vara ok. 2. Båda pumparna är ju inverterpumpar så de har variabel effekt. Du kanske skulle ha en 3-12kw istället för en 4-16 men jag tror inte heller det spelar någon roll i praktiken. 3. F serien har det viktigaste i styrningen, nämligen Price adoption
Dowser4711: Sedan, vad som "sätter gränsen" är ju rent krasst när man tycker att det blir för dyrt att laga/byta något jämfört med att köpa helt nytt. Om kompressorn rasar efter 14 år känns det nog oftast rätt rimligt att byta ut den och köra på.Om den istället rasar efter 25 år kan det nog vara tveksamt om du kommer kunna köra en ny tillräckligt länge för att den ska bli "avbetald".
darsaan: Hej, Jag har nyligen installerat en bergvärmepump, den ”lilla fastighetspannan” IVT geo 222. Jag har cirka 500kvm att värma upp på gården. Då jag inte har någon annan elslukande verksamhet för tillfället så klarar jag mig med en 25A säkring. Det kostar mig 52tkr att öka till 50A, samt att det ökar årskostnaden en del också. Av denna anledning önskar jag ej använda elpatronen
bomagrun: Tack för era svar, verkar som jag skall låta ACJ fläkten gå men att värmen skall komma från LVP. /Magnus
jkm: Hej! Uppdatering: isoleringen var ca 20 cm och ventilationsröret låg i den. Nu har vi lagt på 30 cm lösull ovanpå och vi märkte skillnad direkt. Dels varmare i huset och nu är inluften i värmepumpen samma temperatur som innertemperaturen. Kostade 27tkr (150kvm enplan) helt klart värt pengarna.
AndersS: Mät temperaturen på utgående respektive inkommande för värmeslingan för att se om givarna visar rätt.
DonPablo: Värmekurvan är individuell för varje hus, man måste prova sig fram, med golvvärme kanske kurva 3-4 någonstans kör man radiatorer som är avsedda för lågtempsystem, så kanske kurva 4-5. Kör själv kurva 4.0 på radiatorer, styr dock endast på utegivare
SueCia: [citat] Fast om man tidsstyr varmvattnet så spärrar man väl att pannan tycker att varmvattnet är för kallt och startar värmeproduktion bara för det? Jag har en IVT 290A/W själv och tycker den producerar värme lite väl ofta trots hög inomhustemp, därav tror jag den startar värmeproduktion pga. att varmvattnet är för kallt?
Vector: Ser ut som en avluftning. Tappa ner systemet i beredaren å byt den
byron v2: Har har vattenburet system med 20 radiatorer i huset. Skulle dock vilja ha ett separat system med en annan värmekälla och 2-3 element i en bod jag har.... liten ackumulatortank. Det ska vara enkelt. Vill ha tips på minsta/billigaste pump. Kan ju vara völdigt klen när det bara är tre radiatorer. Tacksam för tips
Danne213: Något sånt här kanske? Vi är många som väntar snällt i kön på värmesystem i detta land nu :)
Comfort Thomas: Du ser på produktblad vilken ”ljudnivå” det är på dom som finns. Tänk på att jämföra med jämförbara flöden på olika fläkthastigheter. Att kika på lägsta möjliga quiet läge är dock meningslöst för då kommer det knappt någon luft. En stor innerdel är oftast ”tystast” Kika på Mitsubishi RW25 SUMO som har bra ljudnivåer även vid högre flöden, blir dock en dyr
Skyflakes: [citat] Det fungerar bra. Nu när det inte är så kallt värmer LLVP ensam hela huset på 150kvm i ett plan. COP är då 6.5 (högre än i Nibes F730.) Bosch FLVP gör nu bara varmvatten. När det blir lite kallare går det även ut värme på radiatorer i rummen från FLVP. Har välisolerat hus byggt 2005. Frånluftsvärmepump med vattenburen värme och radiatorer. Tilluft genom uteluftventiler
Carllarsson82: Jag har inte kvar pumpen. Den gick sönder förra året. Ta en bild inne i pumpen och lägg upp så kan jag rita en pil åt dig.
Anonymiserad 137805: Kolla på denna [bild] Tillbaka [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Läs mer om varumärket Övrig dokumentation Produktblad Nordic Premium Power KHCAN Värmepump 3,2-5,5kW