P Purezed skrev:
Hej! Självklart så kostar det att felsöka då det ändå är en person som ska lägga ner tid och arbete. När det hände mig så drog firman av den kostnaden när jag beställde en ny pump. Jag frågade dock inte om den kostnaden.
Fast TS har inte bett om felsökning utan om en offert. Om bolaget inte ville bjuda på jobbet att se vad som behövde göras så skulle de givetvis sagt till TS att de då måste göra en kontroll på plats vilket kommer att kosta så och så. Att bara hålla tyst om det och sen komma och kolla och sen fakturera är inte OK. Det TS ska göra är att bestrida fakturan och som orsak ange att inget avtal om tjänsten finns. Sen är det upp till firman att bevisa att ett avtal om felsökning ingåtts.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
J joppz skrev:
Hej!
Jag bad en lokal servicefirma om en offert på åtgärd av strulande luftvärmepump. Ett par veckor senare blir jag uppringd med frågan om jag är hemma. Jag vabba de denna dag så det var jag ju. En tekniker dyker upp och kollar pumpen och informerar om att det troligtvis är ett felande lager i kompressorn och att det troligtvis är bäst att byta alltihop.
Nu fick jag en faktura på resa och timkostnad.
Jag har inte tidigare blivit informerad om att kollen skulle komma att kosta något.
Ska det verkligen kosta att få en offert?
En del firmor tar betalt för en offert, dessa skulle jag aldrig anlita. Däremot om man vill att de felsöker då får man räkna med att de tar betalt. Det är svårt att ge en offert före de vet vad felet är. Alltid bra att fråga före vad det kostar.

P
Vi vet ju faktiskt inte hur det gått till i detta fallet.

P
TS är inte bland oss längre,

Jodå. Jag är allt kvar och läser med nyfikenhet.
Troligtvis har jag inte varit tydlig nog i min önskan och de har bara antagit att det var vad jag bad om (vilket det ju också egentligen är).
Min förvåning ligger i fakturan som bara dök upp helt utan förvarning. Kostnaden är dock rimlig. Får väl ta det på läropengskontot...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.