Värmepumpar
guggen: Jag satte in en ctc lvvp mot hela tanken förra året, hade samma funderingar, om jag bara skulle sätta den på halva volymen i botten eller hela. Men då det är en on/off pump så körde jag hela. Blev mkt bra, den får långa körtider med rätt inställd styrning. Jag kör flytande kondensering mot utekurva. Men jag har en spetsberedare efter min tank (som har kamrör). Om du har beredare i
Ralph Dollander: Nej, det har jag faktiskt inte, men skall göra ett försök. Tack för tipset!
SE71: Jag har också en Thermia Diplomat Ngenic samt Thermia Online, skrev till Thermia och frågade om hur det kan hjälpa existerande Thermia kunder att styra varmvattenproduktionen till olika tider / undvika tider. Fick följande svar. "Just nu så pågår det inom kort en uppdatering av mjukvara på våra inverter/varvtalsstyrda värmepumpar. Att man ska då få funktionen att kunna styra
Comfort Thomas: Har ni barn som klättrar på allt så fäst åtmindstånde en säkerhetsvajer i pumpen till fasaden så ingen riskerar att få den på sig. Rekommenderar allt fast underlag som inte påverkas så lätt av tjäle eller sättningar som tex en gjuten platta .
Josth: Ja det är för tidigt att få till en bra kurva. Räcker med att solen skiner en dag och värmer huset flera grader extra så blir alla slutsatser om värmen fel. Vad hade ni för värmesystem innan? Om det fungerade bra hade ni kunnat skriva upp framledningstemperaturerna vid +10°, +5°, ±0°, -5°, -10°, -15° och mata in dessa in den nya pannan. Har ni kollat om det finns uppskrivet
Latexfacet: Hej, Nu när hösten kom har det blivit otroligt varmt i huset, från 24-27 grader. Först så ändrade jag finjusteringen med 2 grader men inget hände. Nu har istället satt finjusteringen på 0 och börjat ändra den första inställningen som man i manualen egentligen skall ändra förs det blir under 5 grader. Denna har alltid varit på 2,5 och jag har inte ändrat den. Nu ändrade jag den
Fideliox: Nån som har denna pump? Vad är bra och dåligt med den? https://www.thermia.se/varmepumpar/luft-vatten-varmepump/itec-eco-luft-vatten-varmepump/
huggan: Det märker du, hinner inte tempen sjunka till 16 så gör det ingen skillnad och jag tror det måste vara ganska kallt ute för att det ska hända.
Gunman: [citat] Kragarna gick faktiskt att ta bort, bara man tog i ordentligt. Men tyvärr passade de vit rattarna ändå inte. Jag får nog kontakta Lg Systems och fråga. Tack ändå!
Hyperspam: [citat] Hej, Nej, testade aldrig detta men det borde fungera. Enligt elschemat matas driftkondensatorn av nollan eller blå och sen tillbaka till kompressorn via svart, så bryter man bara fasen så ska det räcka. Men eftersom jag ändå hade en 3-pol kontaktor så kopplade jag in samtliga ledare.
Ibex53: Hej! Jag har en äldre bergvärme Eco classic 105 - Kan jag göra ändringar i menyn för att spara el? T.ex. minska på vatten temp. eller något annat? Har nu rumbör på 19 grader. Tacksam för svar!
Vallstad: [citat] Hej, ja det verkar så. Nu funkar det som vanligt igen… tack gode gud Tack!
dekoala1994: Jag har en bosch LVP och bra med värme i hela huset, men i elementen så surrar det. Har luftat överallt och fyllt upp med vatten, har även provat reglera termostaterna på samtliga element men även där märker jag ingen större skillnad på ljudet. Finns det någon här som har förslag på vad jag skulle kunna prova?
finnen31: Hejsan alla. Denna fråga är till er alla som har Bergvärmepump (Bosch) har vi här hemma sedan 2 år. Jag undrar lite om ni har ändrat några inställningar på den? Man kan ställa om Värmekurva VK. Tycker inte man får riktigt värme inne när den står på 29 grader,om de nu inte blir jätte kallt ute då. Vågar inte pilla för mycket på just den VK. Tack för alla svar.
Ulltand: [citat] Ja då måste vattnet ta vägen någonstans...Men det är ju inga små mängder en fuktig varm dag, typ flera liter.
Hållis 13: Har just tecknat timpris på elen och tänkte styra min CTC Ecoheat så att den brassar på på natten när elen är billig och går mindre på dagen. Verkar som om Ngenic Tune skulle göra jobbet. Någon som har erfarenhet av denna produkt ? (Det finns en länk till deras styrning i min app från Ellevio så dom kan ju inte vara helt oseriösa). Tacksam för svar från de som har denna
Finndjävel: [citat] Vad menar du med "hett vatten", varmvatten från kran? Det är ju bara runt 50grader. Det ska vara kokande vatten, då blir det rent.
HSP: ställa in en duschkabin och se till att avloppet/golvbrunnen tar hand om duschkabinens vatten så golvet inte blir blött är budgetvarianten om man har dåligt tätskikt. Att täta utifrån gör varken till eller från då tätskiktet ligger under klinkers/kakel kan man öppna upp väggen på utsidan för att de om man har ett läckage eller inte?
H-Thomasson: [citat] Se till att borrfirman lägger isolering runt rören och täck med grus från borrhålet in till huset. Har ni betalat för borrkax container så får ni kontakta dom som ni har beställt pumpen av så får dom ordna städning på ett eller annat sätt efter borrkaxen.
erik_1: Jag har en Bosch 3800i och håller på att lära mig hur man styr den från Home Assistant på en raspberry Pi. Det finns sjukt många parametrar och än så länge är det mycket trial and - mostly - error, men jag har gott hopp om att kunna styra och programmera rätt snart. En raspberry pi ligger väl fortfarande under tusenlappen så är värt.
guggen: Om vi antar att expansionskärlet har 0.5 bar (med tanke på röda pilen) så skall du ligga på 0,7-1.0 (över förtrycket i exp annars kan det gå sönder). jag hade satt trycket på 1.0bar.
Allets: IVT Support rekommenderar denna för tidsstyrning https://shop.ngenic.se/ngenic-tune
Josth: Har ni ställt in värmekurvan med öppna termostater så det är lika varmt inne oavsett +5° eller -10° ute? Sedan är det bara att sänka parallell-förskjutningen av kurvan tills ni är nere på 18° inne. -1, -2, -3 osv.
Longpost: Ringde en rörmokare som får komma och visa hur skiten funkar. Vred på en annan ventil men den var visst inte kopplas till den röda tanken så nu vette fan om det är jag som värmer berget eller tvärtom.
Fideliox: Hur gick det för er? Vad föll valet på?
Scrangle: [citat] Okej! Tack för uppskattningen. Det är litet så jag tänker. Även om besparingen i kWh inte är jättestor så räknar jag med höga elpriser under flertalet år framöver och då adderas det ju ihop. Framförallt om man kan minska användandet av elpatronen och minimera förbrukningen ”dyra” timmar.
turbo100: Kollat strömsnäspannan oxå, tusen tack för din input! Mycket värdefull
Comfort Thomas: Den har ingen värmekabel i tråget för att hålla dräneringshålen öppna vintertid, lägger man in dom gamla ”dumma” värmekablarna så ligger dom på konstant från typ +2 och kallare. Hur avfrostningen sen fungerar i vårt klimat vet jag inte. Bara testa så märker du hur bra/dåligt det fungerar.