Värmepumpar
InsidersUnited: Josth har rätt, jag har fel,det är bara 2, läste på nominell pdesign raden...(y)
TobiasK233: Kan väl bara flika in (efter att jag fått veta lite mer hur det fungerar) att maskinen har ett frostskydd som skall vara inställt på utetemperatur-styrt och i mitt system är det ställt på +6c vilket innebär att bara maskinen är igång så spelar det ingen roll om den står i sommarläge och inte jobbar så om temperaturen underskrider valt värde (+6c i mitt fall) så startar
Gallianoman: Ok, då hade jag fattat det hyfsat rätt ändå…. Min förhoppning var att det fanns någon form av breakeven vid kanske tio grader för att spara någon peng när elpriset herrejössar iväg….
imported_peter: puffar lite här, någon som kan hjälpa mig? tack!!
klepto2: Det var nog den omslutande arean som var fel. Efter lite justeringar så blir effektbehovet vid DVUT ca 9kW. Se
Niklas Rudemo: Elektroniktidningen publicerade just en artikel om Ngenic: https://etn.se/index.php/reportage/69427-ngenic-har-effekt-slutsalt-pa-smarta-termostater.html Den är ju överlag positiv, även om de noterar (vilket jag också fått erfara) att det är långa leveranstider nu.
useless: Fördelen med den konstruktionen är att rörmokaren kan köpa in ett skydd, men sälja det till två kunder och göra dubbel vinst.
useless: Ja, det är nog den bästa lösningen både ekonomisk och praktiskt.
guggen: Jag har liknande problem i mitt gästhus, sitter en Panasonic där som jag vill köra 8c underhållsvärme med och den värmer nog upp till 14-16c. Problemet är att huset är mkt dåligt isolerat i väggarna och termostaten sitter i maskinen mot väggen bak. I dessa fall producerar ofta pumparna övervärme pga att termostaten känner av kylan från den dåligt isolerade väggen istället för
Timothy Norberg: Har googlat och hört mig för om detta utan att få riktig rätsida på det. Undrar om/hur man kan installera en extern tempgivare/termostat till pumpen? Har kikat på typ sensibo air/sky men tycker inte det framkommer att den agerar tempgivare åt pumpen, samt att pumpen redan har integrerad wifi modul. Vill kunna styra den via temperaturen i ett annat rum, pumpen sitter i hallen ovanför
Alics: Hej, Nyinflyttad sedan 2 mån och för någon dag sedan pajjade kompressorn tror jag. Lampan för att kompressorn går lyser konstant men kompressorn startar inte utan den låter metalliskt, som att den vill starta. Frågan är, kan det vara något annat som gör att den inte startar eller är det bara att konstatera fakta? Isf kommer fler frågor... Det är ju ett helvete att få tag på nya
Comfort Thomas: Nu vet jag inte vad det innebär att ditt jobb inte är så stort men ”mindre” jobb är nog lika intressanta men finns det ingen tid över så går det inte att trolla fram mer tid :cool:
slow9333: [citat] Exakt så. :) Allt fungerar hur bra som helst nu. Så det är ingen idé att hålla på att pilla mer. Alla element är varma.
björnuf: [citat] Jag kom på det efter allt jag provade hade den avstängd slog av på brytare väntade tryckte på mode, då hoppade det rätt,
Runnerr: Tack för svaret. Jo, men Heru 50’n som jag har saknar dessvärre eftervärmare helt så det är därför jag inte får ihop det riktigt…
Carina123: [citat] ok det ska jag testa. Vi har stora fönster åt söder och det har inte varit så kallt här hitintils i år. Det är varmt inne men jag lyckas inte se att nibe värmer huset , men testat att sänka kurvan några snäpp så får vi se.
yehor: Jag har en multisplit med två innedelar som jag inte tycker fungerar som den ska. Jag jag sätter temperaturen till 22C så ser jag har hur elförbrukningen går upp till ~600-800w och när temperaturen når 21 (inte 22) enligt appen så går förbrukningen ned till ~200w och fläkten på lägsta nivå (trots om jag ställer in den på Nivå 5 eller "Powerful"). Förbrukningen fortsätter ligga
ljungsled: Slangarna kommer att inneslutas i en grundläggning för veranda så de behöver inte grävas ner ytterligare. Javisst, det är en hel del annat som återstår inomhus, men nu gällde frågan endast att koppla ihop slangarna här ute. [citat]
DonPablo: [citat] ja när den avfrostar så tinar den vatten och is i förångarbatteriet, och det droppar ner i ett tråg som avleder vattnet till avloppet, helt normalt, men låter det i elementen har ni förmodligen luft.
Rickard.: Jag tycker auto är mest störande då den ändrar hastighet hit och dit, ett konstant brus sållar hjärnan bort effektivt medans ändringar i ljudet lägger man märke till. Jag kör fast på 3/5 (Mitsubishi) och har ett automatiskt program där den går upp i max när vi är på jobbet och då försöker vi se till att alla dörrar på våningen är öppna innan vi åker hemifrån. Ingen aning
växelventil: [citat] Om du vill spara så mycket el som möjligt så stänger du av pumpen helt.
Flitige Gunnar: Jag har en frånluftsvärmepump (IVT490), installerad 2011, och då den installerades så fick vi rådet av installatören att någorlunda regelbundet lufta i det stora kärlet innanför plåten, antingen är det till där varmvattnet förvaras, eller är det kanske till elementens värme-system som luftas ? Jag vet tyvärr inte vad jag servar eller förebygger, för helt klart så kommer det
Dilato: Ställ den i läge värmepump så går inte elpatronen på.
David Fredriksson1: Hur skulle ni göra för att hitta något riktigt tyst som man kan sova vid? Är svårt att hitta något riktigt tyst när alla säger olika. JUST NU står det mellan dessa nedan: Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN25 (LN25VG2W) - Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN35 - Mitsubishi Ninja 25 Fujitsu slim excellence 09 Fuji Kmcb 09 Enligt folksams test 2020 var dessa tystast i snitt: (Jag gick efter EN
AndersS: Någon av dem, är en med rör anslutet till vattenledning till den inbygda varmvattenberedaren i bvp. Om tryckkärlet har hel gummiblåsa så ser du det direkt på tryckmätaren att trycket ökar.