M
Manne62: Hej, Jag skulle behöva lite inställningsråd på vår tämligen nya värmepanna. Vi har bytte frånluftsvärmepanna i våras till en Bosch 3800i EW (kompressor och kretskort lade av på den gamla) och nu när det blir kallare tycker jag inte den hänger med och värmer upp radiatorerna tillräckligt. Önskad innetemperatur är inställt på 19 grader men den innetemperaturen ligger mera på
0 svar · 4,6k läst
T
topmount: Brukar bli bäst att justera temperaturen när det är nollgradigt, Att ställa in när det är varmare brukar inte bli bra
13 svar · 4,3k läst
·
L
Lj86: [bild] Hej.behöver fylla på eller höja trycket i systemet.röda markeringen är satt till 1,0 och jag ligger nu på 0,4.vart sitter påfyllningsventilen och ska man stänga av något under tiden?
0 svar · 3,7k läst
·
E
etompau: Eftersom du ska värma en mycket liten yta så kan pumpen gå med låg fläkthastighet=lågt ljud. Säkrast är att köpa en märkespump då är du så säker du kan bli på att du får grejor som du blir nöjd med.
1 svar · 2,1k läst
Rickard.
Rickard.: Har du timpris på elen?
2 svar · 1,5k läst
R
Rebeller: Hoppar in här med en fråga. Om jag ska fylla på elementen/öka trycket, gör jag det på vredet enligt bilden tills bar är rätt…? vilket om jag har förstått det rätt är 1Bar [bild] [bild]
3 svar · 1,6k läst
·
DonPablo
DonPablo: Ja lufta på golvvärmefördelarna, då får du ut luften ur slingorna på närmasta ställe. se bara till att fylla på emellanåt, så du inte tappar trycket helt-
10 svar · 7,6k läst
·
P
Plutus: Inga av rören du fotade ser ut som påfyllning av värmesystemet, titta ovanför värmepumpen, brukar vara ett tunt rör mellan varmvattnet och värmesystemet med en ventil på. Vad var det för utetemperatur när du fotade värmepumpen? Temperaturen på framledningen (till golvvärmen) är samma som börvärdet, så det ser vettigt ut om det är runt 10 gr. ute.
5 svar · 2,2k läst
·
G
gråsten: Hej. Söker råd om en modernare och effektivare bergvärmepump att byta till för mitt sommarställe på Öland. Huset om 275 kvm underhållsvärms nu off season med en IVT VP från 1999. Effekten är bara max 5 kW vilket räckt för underhållsvärme och korta tillfälliga vistelser, då vid behov med stöd av extern elpatron. Borrhåll finns två stycken om 100 meter. Den befintliga VP klarar
0 svar · 1,1k läst
treborh
treborh: [citat] Om du kollat, vad har du sett för prisnivåer?
6 svar · 3,5k läst
D
Derkaderb: Hejsan. Har en Panasonic luftvärmepump modell: CS CE-12LKE som är ca 8+ år gammal som inte presterar som den gjorde i våras. Märkte det först nu när vi startat upp den och vi inte fått den innertemperatur vi haft med samma inställning förr. Har runt 19grader inne nu som mest med pumpen, eldar i kamin som komplement. Den ger värme på ca 45grader och varvar upp för att blåsa på bra
0 svar · 1,5k läst
A
arasmus: Fint, tack! Det är egentligen mest för att det inte skall kännas ruggit när man går upp. Som det ser ut nu så blir det 22 grader här utan uppvärmning under dagen. Vi gillar att ha det kring 18 så vi får öppna fönstren på eftermiddagarna. Styrningen ska ske efter elpris, måste bara lära mig Home Assistant först :)
3 svar · 1,1k läst
DonPablo
DonPablo: Släpp på säkerhetsventilen brevid var du fyller, tror den är röd, annars står det 2,5 bar på den
2 svar · 4,4k läst
D
Dea_34: Har kollat på Ntune men det känns som lite overkill när jag egentligen bara behöver rumstempgivarfunktionen. Om jag skaffat timprisdebitering skyller det kunna vara intressant även om det hade känts bättre att använda den riktiga rumstempgivaringången istf att manipulera yttertempgivaren som Ntune gör
2 svar · 2,2k läst
P
Peter_Ker: Vad har du för termostat? Om det sitter en sån här innanför så kan man skruva loss den och pilla på ventilen innanför med en skruvmejsel. Den har en förmåga att fastna intryckt. [bild]
7 svar · 1,6k läst
·
F
Fideliox: Kollade lite mer på det nu. Enligt CTCs hemsida så har bara 3 åf och 0 service där jag bor så blir lite tveksam då om det ens är lönt.
17 svar · 3,3k läst
·
Mephistopheles
Mephistopheles: En sista uppdatering Försäkringsbolag ersatte huvuddelen. De körde 10% avdrag från och med år tre (max 10 000 i mitt fall på grund av allrisk byggnad) + självrisk 3000
7 svar · 2,8k läst
·
J
Josth: Hej! Ställ ner förskjutningen av värmekurvan så det bara blir 16° inne. 16° brukar vara lägsta temperaturen frånluftsvärmepumpar vill arbeta med. 1½-plan med källare byggt 2007 låter exotiskt. Källare är sällsynt i moderna hus. Med tanke på att kompressorn i 360P är liten så skulle ni annars förmodligen tjäna mycket på att t.ex. komplettera med en luftluftvärmepump i huset.
1 svar · 694 läst
E
ejlert videkull: Jag fick ett larm på ecopart 400 VP Komunikationsfel E027 A1 ej kan komunicera VP. Vill veta om det finns någon säkring i VP som har löst ut.
0 svar · 1,7k läst
1
1982_Generation: [citat] Hej, Du måste manuellt slå på fläkt modus, den löser inte det själv. Men fläkten är ganska bra, så med en god placering i förhålande till din kamin, så kan du få bra cirkulation i huset. Jag har ett väldigt stort hus, 330kvm, med bra vp placering. Upplever att det hjälper att slå på fläktmodus, men det är ingen deal breaker, som jag kanske kände att det var, när jag
6 svar · 6,2k läst
T
Tuddan: Ok tack. Det är i södra Skåne så hyfsat milda vintrar
7 svar · 1,6k läst
L
lob: [citat] Jo fast jag glömde nämna att jag har 320 m borra(150+170) med grundvattnet runt 6-7 meter. Det är många parametrar att ta hänsyn till och svårt att jämföra. Hoppas du hittar en lösning. /LOB
4 svar · 1,8k läst
D
Dayangel: [citat] Det är en och samma kurva i dina bilder, den lilla svarta markören nedtill vid tempersturskalan (som kan flyttas i sidled) visar inställda värden på utgående temp (i övre vänstra) i förhållande till uppmätt utomhustemp (till höger).
4 svar · 5,1k läst
·
P
Anonymiserad 197593: Hej! Har funderat på om det finns värmefläktar som är mer energisnåla än de som finns att köpa i vanliga varuhus. Är det någon som vet vad man ska söka efter? D.v.s sånna som har Scoopvärde över 1. Tack för tips.
0 svar · 2,2k läst
prototypen
prototypen: Ovanpå det lilla och under det stora sitter ett täcklock, skruva eller bara riv bort det så sitter en bilventil där. Kan du kolla däcktrycket i din (diesel)bil, så kan du kolla förtrycket i expansionskärlen. Som med bildäck, det ska vara rätt tryck, inte för lågt och inte för högt. Fylla på brinevätska tar vi senare, en sak i taget. Protte
6 svar · 2,5k läst
·
J
Josth: Då är förmodligen S2125-12 ett givet val om man tittar på NIBE. Men det finns ju också betydligt fler fabrikat med bra luftvattenvärmepumpar som CTC, Thermia, Daikin etc.
1 svar · 1,7k läst
J
Josth: Effekt av den salta havsluften? Reservdelar finns t.ex. hos JS Energi om du vill köpa: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-luftvatten/f-2025-8-kw-3x400v-064017/121-galler-front.html
1 svar · 1,1k läst
·
T
turbo100: Hej, Jag har ny fått en ny Ecopart VP 408 och en Eclologic L är på väg. Jag ska ansluta VP'n till en gammal Ecologic V1 tills jag bestämt slutlig lösning. Ecologic måste har 3 givare förstår jag, franledning + retur samt tempgivare bufferttank Den sista verkar inte ingå i paketet men verkar vara denna: GIVARE 22K 5M ARTNR: VB-50113365 , RSK: 621245 Vad är det för slags givare? Är det
0 svar · 726 läst
D
dinolurfen: Har en 15 år gammal Nibe fighter 360p där fläkten slutat fungera, lampa enligt nedan blinkar på relä-kretskort, i övrigt inga felkoder. Finns något samband? Annat man kan felsöka avseende fläkten! // D
0 svar · 772 läst
Peppe87
Peppe87: Det fanns ett skutreglage på ovansidan av pressostaten, se bild, som återställde den. Tack för hjälpen [bild]
4 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.