1 239 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Köldbäraren läcker till 1bar
Har en 23 år gammal värmepump där köldbäraren försvinner sakta. När rörmokare trycksatte systemet sjönk det ganska raskt ner till 1 bar men verkar stanna där.
Säkerhetsventilen blir inte blöt av testet så den är frikänd. Har även klätt av isolering runt och inne i pumpen men det är torrt (när kondensen försvunnit.
Röris kliade sig i huvudet, det brukar sjunka till 0.
Gissning eller kunskap någon?
Jo, ny pump är beställd men vill gärna åtgärda ev yttre läckage innan lev nästa sommar.
Säkerhetsventilen blir inte blöt av testet så den är frikänd. Har även klätt av isolering runt och inne i pumpen men det är torrt (när kondensen försvunnit.
Röris kliade sig i huvudet, det brukar sjunka till 0.
Gissning eller kunskap någon?
Jo, ny pump är beställd men vill gärna åtgärda ev yttre läckage innan lev nästa sommar.
Men varför bara ner till 1 bar? Isåfall skulle grundvattnet spruta ur hålet om jag lyfter på locket.
Fast det klart, något som trycker på hålet (en sten) och tätar när trycket är lågt. Långsökt men kanske möjligt.
Jag har krälat på marken och luktat. Riggade tom så jag kunde ansluta trädgårdsslangen och höja trycket lite men inga spår av spritdoft. Får ringa röris imorgon se vad han säger.
Klicka här för att svara