Jag kan för mitt liv inte hitta smutsfiltret och när jag pratat runt så visar det sig att folk inte är förvånade när jag namnet på firman som installerade systemet. Har nu högtryckslarm, givarfel BS1. OEM cirkulationspumpen hade inte ström så jag var tvungen att koppla om den på plinten för att få igång den. Innan det slog värmeregulatorn ifrån när pannan gick på elpatron.
Nu till min fråga, går det att spola genom systemet för att få ut eventuellt skit i systemet?

Kan ju vara igensatta stålsomspunna gummislangar också. Värt att kolla dem om det inte är något enklare som cirkulationspumparna.

Ja, det går att backspola men det är lite knepigt på F750, då man får koppla loss rör undertill och ansluta slangar.
Man bör också montera in ett filter om detta saknas.
Kolla också så att du inte har en massa stängda termostatventiler för då kan man också få högtryckslarm.
Sänk isåfall värmekurvan istället för att låta termostaterna strypa.

Filterventilen som medföljer Nibe F750 ser ut så här:

Mässingsfilterventil med blå spak märkt "ON/OFF".

Värt att betänka är att F750 har två cirkulationspumpar varav den ena endast är igång vid varmvattenladdning för att hålla flödet igång i värmesystemet.

L lordi skrev:
Ja, det går att backspola men det är lite knepigt på F750, då man får koppla loss rör undertill och ansluta slangar.
Man bör också montera in ett filter om detta saknas.
Kolla också så att du inte har en massa stängda termostatventiler för då kan man också få högtryckslarm.
Sänk isåfall värmekurvan istället för att låta termostaterna strypa.

Filterventilen som medföljer Nibe F750 ser ut så här:

[bild]
Jag var lite rädd för att det skulle varar krångligt att backspola. Får hit en Röris imorgon som får sätta dit ett smutsfilter och ev spola rent systemet.

L lordi skrev:
Värt att betänka är att F750 har två cirkulationspumpar varav den ena endast är igång vid varmvattenladdning för att hålla flödet igång i värmesystemet.
Ja båda funkar som dom ska nu.

J Josth skrev:
Kan ju vara igensatta stålsomspunna gummislangar också. Värt att kolla dem om det inte är något enklare som cirkulationspumparna.
Får ta det med Röris eftersom jag misstänker att man måste tömma systemet för att kolla detta.

T
Har du både Hp-larm och Larm för BS1 givaren, så är det mer troligt att skarvkortet är defekt, vi har haft flera stycken där det runnit kondensvatten på kortet, pga britfällig isolering på avluften:thinking:

T tobbetk skrev:
Har du både Hp-larm och Larm för BS1 givaren, så är det mer troligt att skarvkortet är defekt, vi har haft flera stycken där det runnit kondensvatten på kortet, pga britfällig isolering på avluften:thinking:
Just det kortet byttes för ca 1 år sedan, då var det rejält ärjat. När jag tittar på det nu så ser jag inget uppenbart.
Men det är klart att det kan vara det ändå.

BS1 fel kan bero på turbulens i frånluftsslangen, har du en mjuk slang, så korta av den så att den är så sträckt som möjligt, eller byt till en aluslang, de som oftast monteras är nån billig skitslang.
Varit nyligt hos en kund som hade helt sjuka värden på grund av slangen, efter sträckning, så var de precis som de ska vara

DonPablo DonPablo skrev:
BS1 fel kan bero på turbulens i frånluftsslangen, har du en mjuk slang, så korta av den så att den är så sträckt som möjligt, eller byt till en aluslang, de som oftast monteras är nån billig skitslang.
Varit nyligt hos en kund som hade helt sjuka värden på grund av slangen, efter sträckning, så var de precis som de ska vara
Var hittar jag den slangen?

Frånluftsslangen sitter mellan frånluftsstosen på ovansidan på av värmepumpen till höger och upp till frånluftskanalen i innertaket.

Bästa svaret

T
Det här kortet byttes för knappt 6 månader sedan enligt kunden, igår var det dags igen.
Hp-larm och Larm på BS1 givaren :sweat:
Kortet såg okej ut tills det plockades ut från vpn och man såg den nedre kontakten ;)

Anders Olsson1529 Anders Olsson1529 skrev:
Just det kortet byttes för ca 1 år sedan, då var det rejält ärjat. När jag tittar på det nu så ser jag inget uppenbart.
Men det är klart att det kan vara det ändå.

• Kretskort med relä och kontakter, synlig skada på nedre kontakt, kablar inkopplade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektroniskt kretskort med synliga lödpunkter och skadad kontakt i nedre delen, på en rosa yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du hade rätt, mitt kort ser likadant ut. Inväntar et nytt och förhoppningsvis på en lösning på hur man inte får in kondensvatten.

Är det under garanti så ta det. Ska du betala själv(?), så kan man ibland rädda kort med att gnugga bort ärgningen med vanliga tops doppade i lite sprit. Har "lagat" flera kretskort så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.