1 044 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hur mycket spelar uppgivna värmeeffekter roll om man kör LLVP på lägsta effekt/fläktstyrka?
När man jämför LLVP tittar man förstås på maxeffekter vid olika utetemperaturer. Men detta är just max effekt. Om man planerar köra sin luftvärmepump på lägsta effekt för lägsta mängd ljud, vad spelar det då för roll om en LLVP ger säg 0,5 kW mindre maxeffekt vid +7 grader än en annan LLVP? Det känns som dessa skillnader bör bli ytterst marginella om man kör pumpar på lägsta effekt?
Det är LLVP:s lägsta effekt in (input power) som är intressant om man tänker köra pumpen så lågt som möjligt (t ex underhållsvärme 10˚C). Vanligtvis ligger denna på ca 150 - 300 W.
Du förstår kanske skillnaden om du multiplicerar med 24h?
En pump med hög lägsta effekt in får många start/stop när det är milt ute.
Fläkten i inomhusdelen ska köras på högsta fläktläge för högsta COP.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är endast innedelen jag syftar på när jag menar lägsta effekt / tystast läge, men det kanske hänger ihop?B Boende45 skrev:Det är LLVP:s lägsta effekt in (input power) som är intressant om man tänker köra pumpen så lågt som möjligt (t ex underhållsvärme 10˚C). Vanligtvis ligger denna på ca 150 - 300 W.
Jag.mätte lufttemperaturen från vår pump i olika hastigheter. Den var tämligen konstant vilket betyder att effekten varianter linjärt. Som du skriver så blir skillnaden mellan olika modeller då mindre i absoluta tal med lägre fläktvarvtal.B bygges skrev:
Det är vad jag misstänker. Tittar man tex på samsung nordic home 25 vs 35 verkar det vara både samma aggregat och inomhusdel med skillnaden att 35 kopplas in på 13 A istället för 10 A. Om man kör båda dessa LLVP på lägsta effekt inomhusdel borde de rimligen ge identisk prestanda.Ulltand skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden