Hej,
Har insett att mitt värmesystem kanske inte är helt optimalt konstruerat.
Har en GSi12 bergvärmepump som installerades i samband med att vi köpte huset för ca 1 år sedan.

Huset är 2 plan med källare. Plan 1 och 2 har golvvärme och i en veranda + källaren sitter det radiatorer.
I källaren har vi sällan mycket värme på.

Det eventuellt dumma jag nu kommit på är att radiatorsystemet är kopplat som värmesystem 1 (VS1), och golvvärmen (som är den huvudsakliga uppvärmningen) är värmesystem 2 (VS2) bakom en shunt.

Jag tänker att detta orsakar lite problem:
* Jag kan bara styra VS2 indirekt och kan inte få en högre temp än VS1. DVS jag tvingas värme upp källaren även om det inte behövs.
* Värmepumpen går "ryckigt", dvs mycket av/på. Min misstanke är att detta beror på att många termostater i VS1 är stängda så vattenvolymen är liten när shunten till VS2 är stängd.
* När jag nu försöker ha lite smart styrning och leva på "buffrad" värme under dyra timmar, så blir det problem. När kompressorn stoppar så stängs shunten till VS2 (där den största volymen vatten är). Då sjunker tempen (och gradminuter) snabbt i VS1 och snart vill värmepumpen starta igen (för att bara köra en liten stund).

Frågan är om det vore vettigt att koppla radiatorer i källaren och golvvärme i serie istället och bara ha ett värmesystem som styr på behovet i golvvärmen. Då kommer jag såklart inte kunna få upp någon högre temp på radiatorerna (kanske max 35 grader på vintern), frågan är om det räcker för att hålla källaren på ~15 grader samt om det kommer fungera bättre?

Ett annat alternativ jag har tänkt på är att "hacka" shunten så att den öppnas när kompressorn är avstängd för att på så sätt öka trögheten i systemet. Det verkar dock inte finnas något uppenbart sätt att göra detta.

Låter som om du skulle behöva en volymtank vad har du för shunt till golvvärmen
Jag har ändrat i mitt hus och lagt golvvärme i större delen men har fortfarande en del rum med radiatorer efter detta fick jag sätta in en volymtank för jag hade för liten vattenvolym för värmepumpen att jobba mot

• Gilla
Spannen
  • Laddar…
Totte lille Totte lille skrev:
Låter som om du skulle behöva en volymtank vad har du för shunt till golvvärmen
Jag har ändrat i mitt hus och lagt golvvärme i större delen men har fortfarande en del rum med radiatorer efter detta fick jag sätta in en volymtank för jag hade för liten vattenvolym för värmepumpen att jobba mot
Hej och tack för svar!
Jag har funderat på volymtank eller arbetstank.

Men som ett experiment har jag nu gjort följande:
  • Deaktivera Värmesystem 2 i värmepumpen.
  • Ställa över shunten till golvvärmen till manuell styrning och öppna den helt
  • Ändra värmekurva för VS1 till det som var för golvvärmen (i VS2).
  • Öppna alla radiatorers termostater fullt (har sedan tidigare golvvärmens termostater öppna).
Detta borde, om jag tänker rätt, ger värmepumpen hela vattenvolymen (radiatorer + golvvärme) att jobba mot och såldes ge maximal tröghet i systemet.
Nackdelen borde vara som tidigare sagt att temperaturen på radiatorerna blir begränsad - så det återstår att se vad temperaturen blir i källaren.

S Spannen skrev:
Hej och tack för svar!
Jag har funderat på volymtank eller arbetstank.

Men som ett experiment har jag nu gjort följande:
  • Deaktivera Värmesystem 2 i värmepumpen.
  • Ställa över shunten till golvvärmen till manuell styrning och öppna den helt
  • Ändra värmekurva för VS1 till det som var för golvvärmen (i VS2).
  • Öppna alla radiatorers termostater fullt (har sedan tidigare golvvärmens termostater öppna).
Detta borde, om jag tänker rätt, ger värmepumpen hela vattenvolymen (radiatorer + golvvärme) att jobba mot och såldes ge maximal tröghet i systemet.
Nackdelen borde vara som tidigare sagt att temperaturen på radiatorerna blir begränsad - så det återstår att se vad temperaturen blir i källaren.
Ja det kan hjälpa men det kanske ändå är för liten vattenmängd men vi hoppas på det bästa(y)
Se bara till att radiatorerna i källaren är fullt öppna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.