Hej! Jag bor i ett enplanshus med vattenbure golvvärme. Bergvärme. Värmepump: nibe fighter 1230 -06. Har skaffat ett ngneic tune-system som gör styrningen smartare. Igår installerade jag en tibber pulse och kan därigenom se elförbrukningen i realtid.
Märkt att huset sista veckan är varmt, 21 grader, trots att jag önskat 19 grader i ngenicappen.
Ser till min förvåning att värmepumpen går igång en kort stund ca 4 ggr per timme, vilket ger kraftiga ”spikar” i elförbrukningen. Enl vps display värmer den då tappvatten. Sista dygnen har den aldrig värmt vattnet till värmeslingorna.
Fått förslag om att växelventilen kan ha hängt sig. Jag har gymnastiserat denna upp och ned ochvtycker att den verkar röra sig ok. Vad kan vara fel?
Märkt att huset sista veckan är varmt, 21 grader, trots att jag önskat 19 grader i ngenicappen.
Ser till min förvåning att värmepumpen går igång en kort stund ca 4 ggr per timme, vilket ger kraftiga ”spikar” i elförbrukningen. Enl vps display värmer den då tappvatten. Sista dygnen har den aldrig värmt vattnet till värmeslingorna.
Fått förslag om att växelventilen kan ha hängt sig. Jag har gymnastiserat denna upp och ned ochvtycker att den verkar röra sig ok. Vad kan vara fel?
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Klicka här för att svara