Värmepumpar
TobbeP: Problem löst, jag fick tag på en original manual.
Sjöolsa: Tack så mycket för svar! Är det detta som är avloppet? Och inne i kammarna står det vatten också, är där också likande ? Svårt att komma åt på grund av spjället… [bild] [bild] [citat]
Dea_34: Det hade funkat om felet var linjärt, men det är det inte. Lösningen blev iallafall en sån här: https://www.tfa-dostmann.de/en/product/protective-cover-for-outdoor-transmitter-98-1114/ Så nu kan både BVPns utetempgivare och den trådlösa termometerns givare samsas i samma låda :-)
useless: Om du läst början av tråden så hade du vetat... Värmepumpen går, men eftersom växelventilen inte funkar så värms elementen när den tror att den gör varmvatten.
hjalle74: Skriv i nibe sektionen i värmepumpsforum.com så får du nog svar… Ta en liten video av oljudet o lägg upp där…
Chr.per85: [citat] [citat] Har kollat nu och mycket riktigt kärvade ventilen, känns mycket bättre nu efter lite 5-56 och motionerande Får se om det räcker annars får det bli ett byte. Trycket har legat stabilt sedan igår
VallValle: [citat] Intressant. Jag har nu granskat mina loggar under några dagar och har ännu inte implementerat varken ljudreducering eller omvänd nattsänkning. Redan utan ljudreducering så går min kompressor alltid bara upp till 50rps enligt loggen. Dvs i dagsläget skulle en begränsning påverka effekt-uttaget. Däremot har jag inte lyckats lista ut i vilken kolumn i loggen jag t.ex. kan se
JonasRodny: FLVP är en gammal sak: Elektro Standard Autotherm 480. Tilluftsaggregatet är från samma tillverkare med typbeteckningen 440 och vattenbatteri 480. Bor i Stockholm.
Åsa Lund: Installera FTX och spara 30% på uppvärmningsbehovet?
ullak40: Nu är givaren bytt och nu blev det kallt i huset, vad gör jag då ? Skruvat upp termostaten på bergvärmepumpen, men det hjälper inte. Vilken kurvlutning bör jag ha då jag bor i Piteå/Norrbotten? Vad bör vb fram och Vb-retur stå på och kb-fram o kb-r ? På Kb-r är differensen 11 grader nu, trots byte av givare. + 11 till -11 ?? Väldigt osäker servicekille här igår som gjorde bytet.
Anonymiserad 137805: Nja då är det väl ungt och dåligt utbildat folk och kanske inte ens ventilationsskolade en FTX är väldigt enkel även om den har eftervärme, däremot kan de gå sönder och är de tillräckligt gamla så finns det inte några reservdelar. de med elbatterier för värme kan vara svåra att hålla liv i i ditt fall har de troligen dragit ner fläktarna till ett minimum och stängt av
marw77: Det var kraftkortet som var problemet. Nu sitter Det ett nytt i men jag skall ta med kortet till jobbet för att se om man kan se vad som är kast. [bild]
Daniel101: Hej! Någon som råkar ha en ovannämnd givare till övers? Dom är slut i lager överallt med lev nångång mitten på nästa år.
jonaserik: Den typ av fördelare har jag inte sett tidigare , det sitter som ett vred ( vit ) på rören med en slang mellan, troligtvis är det en baypass för att om donen stänger helt blir det stopp på flödet och VP får hicka. Du kan även stänga av en fördelare med dom kranarna på höger sida. Då kommer trycket att öka på den andra fördelaren och mer fart på öppna ( ger mer tryck ) . Det
Comfort Thomas: Argo hade en variant av detta, ingen koll på om dom fortfarande finns eller vem som är distributör av Argo nuförtiden.
Josth: Har man vatten och avlopp indraget i garaget eller förvarar känsliga saker såsom dyr vattenburen färg är det vettigt med en el-radiator som back-up för LLVP att hålla frostfritt tänker jag. Kan ju ta ganska lång tid innan man upptäcker om det blivit fel på en LLVP i ett garage. Fördelen med dagens LLVP-modeller är att de har bra prestanda i sträng kyla så man oftast slipper ha
DonPablo: Kan ju vara så att varmvattnet förvärms av värmepumpen, och fokus bara toppar de sista graderna med elpatron (så hade jag kopplat)
Josth: Höjer kurvan ett steg. Om det är för varmt inne när det är milt ute sänker man förskjutningen ett steg.
Josth: Kan vara problem med expansionskärlet och då att förtrycket är fel eller dåligt. Med tomt kärl brukar förtrycket vara satt till 0,5 bar.
cazz: mm men som du sa så är det svårt att få leveranser nu. Så jag står vid att antingen vänta och köpa Viessman som var planerat eller lägga på 25% och få Nibe direkt (Om de har den kvar) Jag kan ju köra så länge de jag har så jag har värme (Om nu inte det händer något med värmepumparna så klart :)
Dilato: Om RUM = 19 ger dig 20 inne på kurva 36 så ändrar du antingen kurva till 35 eller 34 eller så, då matchar innetemperaturen bättre vad RUM visar. Eller så sänker du RUM någon grad så blir det svalare.
växelventil: [citat] Testa höj RUM värdet till 24 tillfälligt så du får mer värme ut i systemet och trycket ökar och på så sätt får mer fart och sedan kan du ändra tillbaka det RUM värdet du hade innan om det fungerar för som idag är det inte speciellt kallt ute så systemet kan vara lite trögt så här års.Har varit ute hos kunder denna vecka och bara ökat på tillfälligt så systemet
mstendah: [citat] Tack, jag fick den också att fungera. Tyvärr vill den inte hållas kvar på WiFin. Jag bootar routern automatiskt varje morgon kl 05:00 och då kopplar den upp sig men droppar sedan av igen efter någon timme.
BSOD: Kan ju alltid kolla blocket begagnad vvb också. 12-13 år höll min biltema vvb, sen gick elementet sönder men då försökte jag intr ens laga den. Men den höll tätt. Svärfar är inne på 8år (and counting) på en jula vvb. Jag tror det viktigaste är att välja rätt material. Vad som är rätt material beror på vattnet. Nibe har en bra guide att följa om man vet sin vattenkemi.
Martin_: [citat] Ja, elektroniken är separerad. Du får tänka på att dessa står ute året runt och får utstå mycket regn redan. Men som videon sa, bryt strömmen först. Sedan skölj bara mot lamellerna, undvik fläkt och motor.
Logad: Utan innegivare så går pumpen efter sin värmekurva som styrs av utetemperaturen och då även bestämmer temperaturen på framledningen. Lutningen på kurvan ska gå att justera så den passar huset.