2 790 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Förstå hur vår jordvärmepump fungerar?
Ja generellt har man cirkulationspumpen igång och ett konstant flöde genom värmepumpen. Det är svårt att mäta "rätt" temperaturer på vattnet om det står stilla.X xLnT skrev:
Såhär ser iaf parametrarna/värdena ut nu:
Det är betydligt längre körningar på kompressorn, mycket lägre rps på den än tidigare (20 nu vs 50 innan).
Framledningstemp när kompressorn kör är till en början 24C men går snabbt nere till ca 22c, returen är nästan konstant runt 20c.
Men ska verkligen virkpumpen ligga på 90% konstant?
Just nu har jag satt att kompressorn ska starta vid -300 gradminuter. Är det normalt att justera ner värdena så mycket som jag gjort nu? Kurvjusteringen är sänkt från 35 till 25 (går inte lägre), gradminuterna är sänkta från -60 till -300.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är betydligt längre körningar på kompressorn, mycket lägre rps på den än tidigare (20 nu vs 50 innan).
Framledningstemp när kompressorn kör är till en början 24C men går snabbt nere till ca 22c, returen är nästan konstant runt 20c.
Just nu har jag satt att kompressorn ska starta vid -300 gradminuter. Är det normalt att justera ner värdena så mycket som jag gjort nu? Kurvjusteringen är sänkt från 35 till 25 (går inte lägre), gradminuterna är sänkta från -60 till -300.
X xLnT skrev:Såhär ser iaf parametrarna/värdena ut nu:
[bild]
Ser ju mycket bättre ut, tom helt OK!
Ja cirkpumpar skall normal gå hela tiden ett system är i drift.
Klicka här för att svara