downup downup skrev:
Jag och sambon köpte hus 2020

Huset är byggt 1920 och 1970 satte de in en oljepanna med vattenburna element.

När vi köpte huset fanns lite olja kvar i pannan så körde med detta vintern ut och det var riktigt behaglig värme i huset sedan beställde vi ett jobb av Sydpump för Luft/Vatten istället början av 2021. De hade bäst pris och jag hörde mycket bra om IVT.

Han gick runt i huset och räknande element och m2, han sa att han kör med en pump som är lite kraftigare än vad vi behöver bara för att vara över marginalen.

110.000 kr senare så var allt klart och de bara stack utan att visa hur någonting fungerade, när jag ringde bad de mig bara kolla pappren de hade lagt på pannan.

Nu till varför jag känner mig lurad.

Varmvattnet har jag aldrig haft problem med, det är alltid varmvatten.

Men värmen i elementen, när det är som kallast i huset så är de kalla, när det är fesljumet i huset så är de varma.

Jag har temperatur på 19 på maskinen i pannrummet och jag har 3 element på max av 14 totalt.

11 element är av pga kamin och rum vi inte är i. Vi har igång sovrummet och badrummen.

Alltid kallt på morgonen och elementen är kalla. Irriterande

Jag har en känsla av att han gav mig en svag luft/vatten lösning.

Huset är i trä från 1920
Huset är mellan 130-145m2
14 element
Bor i Halland

Modellen han sålde mig är
ivt airx 409

Varför är mina element kalla när det är kallt i huset?
Varför slår elementen av och på hela tiden?

Har ingen innesensor bara utomhus sensor.

Sedan stog det att IVT levenratörer alltid återkopplar efter 6 månader för att kolla hur allt går.. Men nu har det gått snart 34 månder utan att de hört av sig.
:surprised:
Har själv LVV-pump. Fick lära mig och det stod i boken. Att för bästa effekt ska man ha helst alla element fullt öppna, ev lägre i t ex sovrummet. Värmen styr du sedan på din pump. Det inställda värdet brukar vara att nollan är 20 grader. Vill du ha svalare trycker du på neråt alltså minus och varmare uppåt plus. Jag har också tänkt ha svalare i rum som jag kan ha stängda denna vinter likaså där jag kan elda i kaminen. Har pumpen helt avstängd ännu och tänker dra igång när det blir 5 grader inne och då sänka på pumpen till det jag behöver så inte vattenrör fryser. I de rum och kök jag ska vara eldar jag i kaminen. Lycka till!

X
Tänk på att vattenrör ofta befinner sig lågt och nära vägg och där kan det vara betydligt kallare än vad du mäter inne i rummet. Likaså om det kommer en käldknäpp på natten så kan det kyla ner så det kan frysa. Likaså inne i skåp, såsom köksskåp och liknande, blir det gärna skitkallt, särskilt mot yttervägg.

X Xanthopteryx skrev:
Tänk på att vattenrör ofta befinner sig lågt och nära vägg och där kan det vara betydligt kallare än vad du mäter inne i rummet. Likaså om det kommer en käldknäpp på natten så kan det kyla ner så det kan frysa. Likaså inne i skåp, såsom köksskåp och liknande, blir det gärna skitkallt, särskilt mot yttervägg.
Så rätt, ska tänka på det och mäta på sådana ställe.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.