845 läst ·
2 svar
845 läst
2 svar
Ingen vits med lvp på UH-temp <15C ???
Jag har en fjällstuga med en Panasonic lvp sedan 2009 vilken i första hand har nyttjas för att styra värmen inför ankomst och som larm vid elavbrott eller låg temp. Jag har haft en underhållstemp på 10-12C men jag har inte mätt hur mycket el jag sparat med lvp då nyttjandet varierat mycket mellan åren som försvårat en rättvisande jämförelse.
Sedan två år har jag även en Mitsubishi lvp i sommarstugan vid Norrbottenkusten. Jag har länge uppfattat att Mitsubishi varit ett ledande lvb-fabrikat men det visade sig att den inte har någon färdig funktion/inställning för underhållsvärme, vilket Panasonicen har. Mitsubishisäljaren/-montören hävdar envist att det inte finns någon ekonomisk vinning att ha under 15C inomhus då det i så fall pga den låga inomhustemperaturen gör att av avisningen tar längre tid och då förbrukar mer energi i det momentet än om tempen hade varit på 15C.
Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta? Jag har frågat en energiexpert på jobbet som inte hade hört talas om denna tes.
Tack på förhand!
Sedan två år har jag även en Mitsubishi lvp i sommarstugan vid Norrbottenkusten. Jag har länge uppfattat att Mitsubishi varit ett ledande lvb-fabrikat men det visade sig att den inte har någon färdig funktion/inställning för underhållsvärme, vilket Panasonicen har. Mitsubishisäljaren/-montören hävdar envist att det inte finns någon ekonomisk vinning att ha under 15C inomhus då det i så fall pga den låga inomhustemperaturen gör att av avisningen tar längre tid och då förbrukar mer energi i det momentet än om tempen hade varit på 15C.
Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta? Jag har frågat en energiexpert på jobbet som inte hade hört talas om denna tes.
Tack på förhand!
de med i-save har 10C funktion kom nog i samband med GE och FH modellerna dvs för >tio år sedan.P Pistvakt skrev:Jag har en fjällstuga med en Panasonic lvp sedan 2009 vilken i första hand har nyttjas för att styra värmen inför ankomst och som larm vid elavbrott eller låg temp. Jag har haft en underhållstemp på 10-12C men jag har inte mätt hur mycket el jag sparat med lvp då nyttjandet varierat mycket mellan åren som försvårat en rättvisande jämförelse.
Tack på förhand!
Om man sen och hur mycket man förlorar/tjänar på 10 vs 16C beror ju på miljön och avfrostningarna beror ju på luftfuktigheten. men en så där 30% bör man spara på 10 istf 16C
Klicka här för att svara