Hej,
Jag har som mål att försöka förstå hur vår jordvärmepump (CTC GSi 12) fungerar i mer detalj.
Jag tycker den kör många korta kompressorstarter, istället för att värma vattnet i tanken under en längre körning och sen använda detta tills den behöver värma upp vattnet igen i tanken.
Vilka faktorer påverkar när kompressorn ska köras (elpatronen är avstängd så den ingår inte i ekvationen)?
Är det bara en temperatur (min temp, dT eller vad), eller finns det någon matematik involverad baserad på utetemp och kurvor också?
Vi har ett lågtempsystem (ingjuten golvvärme i plattan) och ett plan, men ganska god isolering i övrigt.
230kvm uppvärmt utrymme med återvinning i ventilationen (FTX).
Vi använder inget tappvarmvatten idag (inte flyttat in i huset än), så det är ren och skär uppvärming som den står för hittils.
Såhär såg det ut idag:
Vad kan man göra för att justera in värmepumpen optimalt?
Inställningarna just nu ser ut såhär:
Mvh
Jag har som mål att försöka förstå hur vår jordvärmepump (CTC GSi 12) fungerar i mer detalj.
Jag tycker den kör många korta kompressorstarter, istället för att värma vattnet i tanken under en längre körning och sen använda detta tills den behöver värma upp vattnet igen i tanken.
Vilka faktorer påverkar när kompressorn ska köras (elpatronen är avstängd så den ingår inte i ekvationen)?
Är det bara en temperatur (min temp, dT eller vad), eller finns det någon matematik involverad baserad på utetemp och kurvor också?
Vi har ett lågtempsystem (ingjuten golvvärme i plattan) och ett plan, men ganska god isolering i övrigt.
230kvm uppvärmt utrymme med återvinning i ventilationen (FTX).
Vi använder inget tappvarmvatten idag (inte flyttat in i huset än), så det är ren och skär uppvärming som den står för hittils.
Såhär såg det ut idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kan man göra för att justera in värmepumpen optimalt?
Inställningarna just nu ser ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mvh
Den räknar på gradminuter och nör gradminutrarna når -60 så startar kompressor. Gradminutrar räknas som följande har du en framledning på 30 grader, och en (enl värmekurvan) beräknad framledning på 35 grader, då räknar pumpen av 35-30 = 5. Då räknar pumpen minus 5 gradminuter för varje minut som går, tills du har samma framledning och beräknad framledning, när framledningen går över beräknad framledning, så börjar pumpen räkna igen gradminutrarna ner till 0. och när pumpen når 0, så stänger den av.
För att få längsta gångtider, ska du ha stor vattenvolym, och inga termostater som stryper på golvslingor eller radiatorer.
ctc gsi 12 är väl en inverterpump, den ska ju helst aldrig slå av, i alla fall inte vintertid.
Kom också ihåg att om huset är alldeles nytt, så går det mer energi första året, då allt dessutom ska torka upp.
För att få längsta gångtider, ska du ha stor vattenvolym, och inga termostater som stryper på golvslingor eller radiatorer.
ctc gsi 12 är väl en inverterpump, den ska ju helst aldrig slå av, i alla fall inte vintertid.
Kom också ihåg att om huset är alldeles nytt, så går det mer energi första året, då allt dessutom ska torka upp.
Tack för ett utförligt och bra svar.DonPablo skrev:
Den räknar på gradminuter och nör gradminutrarna når -60 så startar kompressor. Gradminutrar räknas som följande har du en framledning på 30 grader, och en (enl värmekurvan) beräknad framledning på 35 grader, då räknar pumpen av 35-30 = 5. Då räknar pumpen minus 5 gradminuter för varje minut som går, tills du har samma framledning och beräknad framledning, när framledningen går över beräknad framledning, så börjar pumpen räkna igen gradminutrarna ner till 0. och när pumpen når 0, så stänger den av.
Vad eller vilken inställning bestämmer framledningstempen? Är det något pumpen räknar fram beroende på utegivaren (har ingen innegivare)?
Jag har inga styrventiler på golvärmeslingorna, jag har justerat in dom enligt tillverkaren.
Behöver jag hitta en bra mix av låg kurvjustering (lågtemp system) och lägre gradminut?
Jag kan prova öka från 120 till 180 och se vad det ger för effekt.Ulltand skrev:
Ja, sänka rpsen på kompressorn tänkte jag också på, men var orolig för hur lågt man kunde gå och om den kanske har sämre verkningsgrad då.
120 eller 180 gör marginell skillnad men prova att ta ner varvtalet, rps. Det kan ge längre drifttider och bättre chans för golvet att hinna svara. Verkningsgraden borde inte påverkas till det sämre imo.X xLnT skrev:
Börvärdet för framledningstemperaturen räknas ut från utetemperaturen med hjälp av siffrorna kurvlutning och kurvjustering. Kurvlutning styr hur mycket varmare framledningen ska bli när det blir kallare ute, och justeringen förskjuter hela kurvan upp och ner. Om du tex tycker att det alltid är ett par grader för kallt inne oavsett utetemperatur så kan du höja justeringen. Om du däremot tycker att det är lagom vid +10 men kallt när det blir minusgrader kan du höja lutningen.
Håller på och labbar lite med olika värden nu innan det blir kallt.
Var gång jag ändrar gradminuter så vill kompressorn gå igen och jobba, är detta normalt. Tex om den har ståttpå -90 och värdet ligger på -60 när jag ändrar så startar kompressorn iaf, beror det på att den måste ställa in någon räknare baserat på nya värdet eller varför startar kompressorn?
NU har jag -180 gradminuter, kurvlutning på 25 (gissar att det är 25C framledning vid 0C ute?), kurvjustering är 0, max rps är 50 (går ej lägre), och lite andra värden. Det ser bättre ut med lite mindre starter som går längre. Men fortfarande mycket on/off.
Var gång jag ändrar gradminuter så vill kompressorn gå igen och jobba, är detta normalt. Tex om den har ståttpå -90 och värdet ligger på -60 när jag ändrar så startar kompressorn iaf, beror det på att den måste ställa in någon räknare baserat på nya värdet eller varför startar kompressorn?
NU har jag -180 gradminuter, kurvlutning på 25 (gissar att det är 25C framledning vid 0C ute?), kurvjustering är 0, max rps är 50 (går ej lägre), och lite andra värden. Det ser bättre ut med lite mindre starter som går längre. Men fortfarande mycket on/off.
Vore kul att se nya grafen på start och stopp!X xLnT skrev:Håller på och labbar lite med olika värden nu innan det blir kallt.