A
alex_runt: Tack för svar. Ja det är just konstaden jag är orolig för. Luftvärmepump känns som något som är prismässigt överkomligt. Dom rum som inte skulle nås av luftvärmepumpen nås redan idag inte av luftvärmen utan har idag element som uppvärmning det är i hallen och garaget ( ombyggt till gästrum).
3 svar · 1,2k läst
J
jonaserik: [citat] Du säger varmt, men hur varmt är det på rören, det ska vara samma temp på det som kommer från värmekällan fram till fördelaren. har du en inne7ute termometer kan du kolla det genom att tejpa utegivaren mot ett av rören i någon timma för att få reda på det.
29 svar · 3,7k läst
·
M
Mikeds75: Hej Sedan förra året känns det som vi tappat ca 2 grader inne, har samma kurva och temp. Hur ser det ut på displayen tycker ni , ser värdena normala ut om inte, vad skulle behöva justeras? Se bild på ventilhattar som blivit mörka av sannolikt lite järn.i vattnet, går det att rengöra och kan det ha effekt på värmen? Nibe f1255. 4-12 /Micke Edström Delin
0 svar · 770 läst
·
M
Mattias Löfgren: Tack för svaren och all hjälp. Hittade givaren blåste rent från spindelnäten . Då sjönk till rätt temp och pannan startade. Hoppas på att det var så enkelt.
3 svar · 800 läst
·
J
Jocke Best: [citat] Det beror ju på vad för utrustning man har hur man ser det. Jag pratar rent generellt om värmepumpar. Oftast finns ju en display som visar drifttid, tillskott av el etc. Går inte kompressorn så bör du ju höra skillnaden. Det är den man brukar höra.
6 svar · 960 läst
C
Comfort Thomas: Ser ut som du låst den på fläktläge 1 och då får den ut dåligt med effekt.
17 svar · 11,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Vad står det i avtalet om garantivillkor, dvs. vad gäller garantin och under vilka förutsättningar? Nu låter det som att problemet berodde på en felaktig inställning och inte att något var trasigt, vilket kanske garantin inte gäller för. Men visst borde det vara rimligt att telefonsupporten hade sagt att om teknikern inte hittar något fel så kommer du att debiteras x kr. Support för
1 svar · 1,4k läst
J
Josth: Lite konstigt tycker jag. Om fläkten inte går borde temperaturen på den kalla sidan i förångaren sjunka och eventuellt lågtryckspressostaten lösa ut, inte högtryckspressostaten?? Byta fläkt är ganska enkelt om man är händig. Kanske bara fläktkondensatorn som är paj om fläkten inte går. Annars brukar lagren vara det som slits och fläkten låta dåligt efter ett antal år. Man
3 svar · 2,2k läst
J
Josth: Jag tänkte på eventuella förinställningarna i termostatventilerna eller returventilerna. Själva termostaten kommer i sista hand.
3 svar · 2,1k läst
S
Steffe80: Lite uppdatering. Nu har jag monterat en 500L tank med radiatorslinga som värmer golvslingorna, så nu funkar allt riktigt bra och ingen is, men nu är ju elen dyr och vill optimera vp lite, den tar ju 2kw när kompressorn går och den vill jag ju ha att gå så lite som möjligt men ha så varmt vatten som möjligt i tanken. Tog en bild på parametrarna med en anteckning på dom parametrar som
71 svar · 9,4k läst
·
S
Stev87: [citat] alla termostater är på max, på golvvärmen kör jag utan rumstermostater. det har inte varit så här innan, och jag har ca 30 start/stopp per dygn vilket känns för mycket! vi är 2 personer, duschat 1 gång, och vi har 19.5 grad invändigt och det är 8 grader ute, så värmebehovet är inte jättestort
4 svar · 1,6k läst
·
G
GBV: Lite sen uppdatering så här en tid efter. Det var isbildning som var boven i dramat. Nu när temperaturen legat en bra bit över nollan låter den mer normalt igen. Tack för alla svar!
12 svar · 2,8k läst
·
J
Johnny_: Kan man sätta ctc ecoair 111 till fast kondensering utan att ha innerdelen med styrsystem? Tanken är att den ska kunna leverera varmvatten till en buröpanna. Buröpannan är idag kopplad till en icke fungerande splitvärmepump Mitsubishi ecodan. Tanken är att ctc ecoair ska funka över vintern på detta sätt. Tempreglering inomhus får göras på elementen med en fast framledning. Eftersom
0 svar · 778 läst
Semiproffset
Semiproffset: [citat] Jag tror du har en övertro på vad kastlängden gör då skillnaden blir marginell med en så öppen planlösning. Jag hade hellre gått på en snygg installation än att jaga den sista procenten i optimal verkningsgrad. Vår modell sitter i hallen. Till höger har vi en till lång hall som leder bort till sovrummen och till vänster en vägg som gränsar in till köket, med en öppning.
9 svar · 1,5k läst
·
I
imported_peter: jag misstänkte det var så. stort tack för svar.
4 svar · 1,8k läst
·
D
Durrani: Thank you - I will read on those fora :-) I talked to IVT today and they say that they have the AirX 409 on stock. On the links you provided Josth then it seems like its a good pump :-)
4 svar · 1,2k läst
M
Maria_G: Har en LVVP (CTC EcoAir, äldre modell) och Ngenic Tune för elprisstyrning. Ngenic funkar ju så att den manipulerar informationen om utetemperaturen för att få pumpen att jobba antingen hårdare eller mindre beroende på spotpriset. Låt oss säga att det är fem minusgrader ute och så blir det natt, ngenic justerar då ner utegivaren med säg fem minusgrader pga låga priser. Pumpen får
0 svar · 1,5k läst
A
Anton Rönnkvist: Hej. Jag har bytt ut pelletspannan mot bergvärme och har lite funderingar då jag är en sån som inte kan låta nått va utan måste alltid pilla på allt och förstå hur allt funkar. Huset är en tegelvilla från 64, 2plan 130kvm plus ca 50kvm källare Pumpen är en thermia calibra 12 1 Jag har 2st borrhål, 150m och 70m pga av en spricka på det djupa hålet. Dom har satt några
0 svar · 792 läst
A
Agynna: Julhelgens temperatursvängningar gav bra möjligheter att justera. Ställde till slut in den på Punkt 1 ute -20 C ger kondensation 50 C Punkt 2 ute +10 C ger kondensation 34 C Dessutom +5 C förskjutning. Shunten är justerad till 19, med lutning 44 och knäckning -2 vid 0 C. Resultatet blir förhoppningsvis mer ekonomisk drift än fast kondensering vid 50 C. Nackdelen är svalt varmvatten vid
5 svar · 1,1k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] [citat] Förstår, men som redan sagts så beror starter på ute temp. Så det kan variera från ca 5-20 beroende på temperatur ute. Går pumpen utan att elpatron går in? Vid vilken ute temp inträffar det att den går in? Den kan ju ändå hjälpa till om den måste göra mkt varmvatten också så klart. skulle tipsa om att gå in på Varmepumpsforum.com och läsa lite i trådar om
11 svar · 1,6k läst
·
13th Marine
13th Marine: En annan fundering, jag ser i en annan tråd att @Josth skriver att man bör ha ca 30 graders skillnad mellan hetgas och utgående värmebärare, jag har idag uppemot 40. Borde jag försöka spola värmeväxlaren vid tillfälle? (Har 7grader mellan in och ut på värmebäraren)
111 svar · 14,6k läst
·
N
Nannito: [citat] [citat]
5 svar · 1,1k läst
·
C
carl_land: [citat] [citat] Absolut, hyresvärden är med på noterna. Han visste dock inte åt vilket håll vattnet skulle gå. Dock väldigt dyrt att ta hit en rörmokare...
10 svar · 1,9k läst
·
J
Josth: Kan ju vara avbrott i kondensvattenslangen och vattnet rinner bara på insidan kanalen fram till hörnet.
3 svar · 1,8k läst
·
J
JohanLun: [citat] Tack för svar! Så egentligen kan jag bara ha en logik som står av ext om temp vv är tex mellan 50-60 grader. Jag måste peta ned givaren längre, min sitter på utgående rör och förbrukar man inte vatten så stiger den inte när tanken är varm. Med tidsstyrning kan man ju både justera temp, vv och tillskott, alla separat från varandra. Ext kan ju bara styra dessa samtidigt (jag
66 svar · 15,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Radiatorer från 90-talet är inte gamla. Har pannan bytts ut från olja/el/etc till värmepump så är det sällan radiatorerna är överdimensionerade. På 50-talet började termostatventilerna komma, tippar på att de manuella ventilerna ersattes mer eller mindre helt av termostatventiler på 70-talet. Är det bara manuella ventiler eller termostatventiler utan förinställning så
5 svar · 2,2k läst
Norrtull
Norrtull: Mitzu är pålitliga, även Hero serien verkar svår att ta livet av.
12 svar · 2,0k läst
J
johanwangberg: Ingen luft på värmesidan så får krypa till korset och ta hem någon från Nibe. Tack för svar och ett gott nytt år
4 svar · 1,2k läst
J
Anonymiserad 137805: [citat] oftast men inte alltid
9 svar · 1,7k läst
·
S
Anonymiserad 137805: [citat] släng ut VP och montera el-raddar istället så slipper du detta
10 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.