14 600 läst ·
111 svar
15k läst
111 svar
IVT HT-C9 Pressostat hög - är cirkpumpen dålig?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Hej forumet!
Huset är bestyckat med en IVT Greenline HT-C9 som uppvärmning. Nu efter sommaren har värmepumpen någon gång larmat för Pressostat hög, vanligast är att jag behöver fylla på värmesidan då jag har en liten läcka.
Men denna gång fanns det tryck, så jag funderar på vad annat det kan vara.
Smutsfiltret är rensat.
Skulle provkolla cirkulationspumpen, men det fullkomligt sprutar ut centrumskruven? Ska det verkligen göra det?
(Misstänker att den aldrig är bytt då den verkar vara tillverkad 2003 (vp är från 2004))
Huset är bestyckat med en IVT Greenline HT-C9 som uppvärmning. Nu efter sommaren har värmepumpen någon gång larmat för Pressostat hög, vanligast är att jag behöver fylla på värmesidan då jag har en liten läcka.
Men denna gång fanns det tryck, så jag funderar på vad annat det kan vara.
Smutsfiltret är rensat.
Skulle provkolla cirkulationspumpen, men det fullkomligt sprutar ut centrumskruven? Ska det verkligen göra det?
(Misstänker att den aldrig är bytt då den verkar vara tillverkad 2003 (vp är från 2004))
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Kan tillägga att jag upplever det som att cirkpumpen kör, men min spekulation i så fall är att den inte ger tillräckligt högt flöde ändå (är inställd på 3/3)
Bästa svaret
Dåligt flöde .Du har slangar från VP och ut , kolla om dom är magnetiska , känt faktum på IVT att dom sätts igen med skit ( magnetit ) Kolla bild här https://www.byggahus.se/forum/threads/pressostat-larm-pa-ctc-vaermepump.343947/page-4#post-4945108
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Tack för svar!J jonaserik skrev:
Jag kan fästa magneter på slangarna, men jag upplever inte dem som att de drar åt sig metall.
Har stålomspunna slangar från pump till VVX, från VVX till elpatronen och från patronen till växelventilen.
Går det att spola ur eller behöver man byta dem?
Edit: och är cirkpumpens beteende korrekt?
Jepp , det mest troliga är att slangarna är igensatta : Är en klassiker på äldre IVT-VP . Om du känner på dom och dom är stela så är det nog så. Det blir att koppla loss dom helt och rensa med ståltråd eller annat . Bäst är att byta dom helt om det sitter skit i dom, har du kollat filtret som ska sitta före pumpen på returen från systemet.. Brukar finns avstängningar , hoppas jag hos dig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Smutsfiltret är kollat, var inget i det.J jonaserik skrev:Jepp , det mest troliga är att slangarna är igensatta : Är en klassiker på äldre IVT-VP . Om du känner på dom och dom är stela så är det nog så. Det blir att koppla loss dom helt och rensa med ståltråd eller annat . Bäst är att byta dom helt om det sitter skit i dom, har du kollat filtret som ska sitta före pumpen på returen från systemet.. Brukar finns avstängningar , hoppas jag hos dig.
Får se vad för slangar som går att få tag på.
Där är avstängningar vid cirkpumpen, och på returen, man kan nog nyttja växelventilen med, men där hade gärna fått finnas någon till.
Vi hade också problem med larm. Kan du läsa av Värmebärare in och ut? Vi hade en differens på ca 15 grader på dessa när VP var i drift. Rekommendation är 4-7 grader.
Efter byte av slangar fick vi rätt differens. Det var väldigt skitiga gamla slangar. Tror inte vi kommer få pressostat larm igen på ett tag.
vi har en Autoterm från 2004 men den lär vara liknande er.
Efter byte av slangar fick vi rätt differens. Det var väldigt skitiga gamla slangar. Tror inte vi kommer få pressostat larm igen på ett tag.
vi har en Autoterm från 2004 men den lär vara liknande er.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Det är nu det är praktiskt med en "husdata", 12grader uppskattningsvis enligt loggen.J juanxxx skrev:Vi hade också problem med larm. Kan du läsa av Värmebärare in och ut? Vi hade en differens på ca 15 grader på dessa när VP var i drift. Rekommendation är 4-7 grader.
Efter byte av slangar fick vi rätt differens. Det var väldigt skitiga gamla slangar. Tror inte vi kommer få pressostat larm igen på ett tag.
vi har en Autoterm från 2004 men den lär vara liknande er.
Hur upplever du att cirkulationspumpen fungerar?Ska inte spruta ut vatten om du lossar centrumskruven och undrar verkligen om det går utan tror mer att den inte fungerar.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossade nedersta slangen och sköljde ur en massa skit, var i princip stopp där.
Men nu kommer nästa skit, jag vred på ventilerna runt cirkpumpen, klart de inte vill åka tillbaka nu
@växelventil spontant upplever jag att den funkar.
Det där är avlagringar från pumphuset så den borde inte snurra.Men om du stänger på arbetsbrytaren och stäng fram och returen vid vp så borde du kunna öppna ventilerna igen.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Ibland är det fan inte meningen att det ska funka.
Nu läcker ena ventilen i det lilla vredet, har öppnat dem delvis, men får inte runt tillräckligt med vatten.
Imorgon blir det en tur till Rinkaby rör för en ny pump och nya ventiler.
Nu läcker ena ventilen i det lilla vredet, har öppnat dem delvis, men får inte runt tillräckligt med vatten.
Imorgon blir det en tur till Rinkaby rör för en ny pump och nya ventiler.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
