Jag har en ESBE 671 (tror jag) ser ut som på bilden iallafall... Jag försöker förstå hur mitt värmesystem fungerar. jag har en luft/vatten värmepump och en acktannk. ut från acktanken där värmeslingan börjar sitter den.
Det jag inte förstår är vad den ska vara inställd på för att värmesystemet ska sköta temperaturen som shuntas ut i systemet. man kan ju vrida på ratten så det blir varmare eller kallare, man kan även ha den ståendes i mitten(då pluppar ratten ut) och jag tror att den är stängd mot hetvattnet och snurrar bara vattnet som redan cirkulerar vidare... kan någon hjälpa mig förstå det här hade jag blivit riktigt glad. tack!
Det jag inte förstår är vad den ska vara inställd på för att värmesystemet ska sköta temperaturen som shuntas ut i systemet. man kan ju vrida på ratten så det blir varmare eller kallare, man kan även ha den ståendes i mitten(då pluppar ratten ut) och jag tror att den är stängd mot hetvattnet och snurrar bara vattnet som redan cirkulerar vidare... kan någon hjälpa mig förstå det här hade jag blivit riktigt glad. tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ESBE 671 är en motor, inget annat. Så den styr inget alls. Jag tror att du kan trycka in den för att vrida manuellt. Om du låter den haka i så är det motorn som vrider ventilen. Men den styrs av något annat.
Tack för snabbt svar. ok, vad gör den något då? jag ser ju på min manöverpanel att vrider jag den mot det röda ökar värdet för shunt AR och snäpper jag ut den så minskar det... hur ska man ha den ställd för att värmepumpen ska sköta det med hjälp av värmekurvan?
jag misstänkte det var så. stort tack för svar.
Klicka här för att svara
