Värmepumpar
Josth: Då är LN25 eller LN35 (beroende på hur välisolerat hus är) ett bra alternativ. Kontrollera dock måtten på innerdelen mot måtten där innerdelen ska sitta i huset så det räcker. FT25 Ninja är något mindre hög vilket i vissa fall kan vara avgörande om innerdelen ska sitta ovanför en dörr eller fönster.
DonPablo: Slå av värmepumpen och fyll på till halva nivån, starta om maskin sedan, och medan den går så stänger du sakta ventilen mot slingan några sek, och sen öppnar du igen, gör så några varv, och prova lufta uppe på kärlet och se om där kommer ut någon luft.
arasmus: [citat] Det var inte heller rätt :) Jag trodde jag kunde sätta den på tio grader som ett skonsammare alternativ till att stänga av den, men det funkade tydligen inte utan då gick den på max. Jag vill inte ha 10 grader inne, och mitt problem löste sig genom att sätta den på 16 grader istället.
grogge: Som tur var satt hålet mitt på slangen bara ett par cm ner i borrhålet. Så när vi väl hade grävt upp och kommit dit så var det bara att ta bort ett par cm av slangen och skruva fast allt igen. Så det var enkelt när vi väl hittade felet. Vi fyllde också på med brine ett par gånger och hade en del luft i systemet. Men rörmokarna envisades med att tro att kollektorslangen låg
Odi et Amo: Hej! Jag upplever att vår bergvärmepump inte värmer huset riktigt så bra som den borde kunna. Vi har nu bott i huset ett år. Bergvärme installerat 2009. 100+100+100 (källare)m2 i tegel och lättbetong. Fönstren är tvåglas men har nya lister. Bosch EHP 11 LW från 2009. Elpatronen är utbytt 2021. 200m hål. Vi hade inledningsvis problem och vaknade förra året på julafton med
Alexander Nyman: Okej nu har det blivit plusgrader, hade vp satt på 44 men shuntade bara in 35 igår vid+6. Då uppkom ett problem jag blev varnad för, pumpen går 7-8min och sedan stänger den av sig i 10.. ställde ner tempen lite men jag kan ju inte justera pumpen så fort de blir temperatur ändringar.. de är verkligen en dum pump
j.f.s: Deltas and temps seem to be ok. (y) Cold side temps will vary based on mutch much the heat pump is extracting from the brine. The actual temp isn’t crucial but it is important that both sensors, brine in & out, is reporting the same temp when P3 isn’t running and that the delta isn’t too high. I checked my Greenline C7 HT+ yesterday and it takes under a minute for the bubbles to disappear.
J Vos: Jag vet inte hur dit värmesystem är uppbyggd så jag hoppas att du kan rådfråga någon som kan just dit system. För optimal besparing bör du se till att värmepumpen vet att det ska vara kallt. Så inte någon strypning på värmeslingor genom termostater. Det är då semesterinställning eller kanske än bättre valet av värmekurva som verkar bäst. Se till att sänka temperaturen på
kurlakarl: [citat] Snyggt! Tror också det kan vara försvarbart med flvp och llvp istället för lvvp. Dels slipper man bygga om pannrummet och ventilationen, till en högre kostnad än vad en nornal flvp+llvp kostar. Sen är väl lvvp utedelar groteskt stora? Vad jag tycker mig se på bilder i alla fall. Vår utedel om vi skaffade lvvp hade hamnat vid odlingslandet och uteplatsen vi gärna sitter på. Nu
Josth: Precis, det är en slingberedare i EcoEl så man behöver inte bekymra sig om legionella. Går därför bra att ha övre tanken på t.ex. 45 °C men nackdelen är att då kanske inte värmen i huset räcker om det blir riktigt kallt. Likaså om man ställer ner el-patronen kanske inte värmen i övre tanken räcker till om det blir väldigt kallt ute.
växelventil: [citat] Du trycker på inspelningsknappen tills du kommer till önskat val sedan på +/-knappen för att öka/minska Om du har villa classiv
Anonymiserad 137805: [citat] slangar vintertid är obra som att be om bekymmer
SebbesApa: [citat] Vill du kunna styra produktionen efter elpriset välj INTE IVT.
ulfben: [citat] Tänk "elementfläkt". Bidrar till att avleda mer värme från dina radiatorer så att det kommer rummet tillgodo. Leder till lägre returtemp och bättre nyttjande av din värmempump. SP publicerade en övertygande rapport 2012. Kan också rekommendera denna avhandling från Lunds universitet. Sida 147: IMPROVED TEMPERATURE PERFORMANCE OF RADIATOR HEATING SYSTEM CONNECTED TO DISTRICT
fb35523: Isoleringen är underdimensionerad eller skadad, eller så har du extremt fuktigt i utrymmet. Det borde dock inte kunna bli is där. Problemet är ju om det droppar kondensvatten och att du tappar lite effektinitet i och med att du kyler utrymmet med köldbäraren. Kolla efter skador och dra på ett lager till med isolering eller byt helt!
Jakke716: Jag har en Nibe f730 med samma problem. Har ingen lösning på problemet dock utan felsöker fortfarande. Började komma när det var under -10 förra vintern. Fick då hjälp att korrigera luftflödet i huset av Nibe serviceombud, men felkoden kom tillbaka nu när det var kallt ute. Förstått att korrigeringsfaktorn i meny 5.1.5.1 ska vara så nära 1 som möjligt, min är 0,96 men verkar ju
useless: [citat] Det är nog det som är största problemet. Jag har två "kinapumpar" och dom funkar bra och levererade bra värme även förra veckan när det var 18-20 minusgrader. Men, den dagen dom börjar krångla så är det dels omöjligt att få tag på någon som över huvud taget vill titta på dom och dels kan man inte göra något eftersom dom inte är gjorda för att servas (saknas
mickec: Nä det var en likadan pump, den satt inuti pannan. Det var en del skräp i filtret men osäker på om det var felet egentligen, det känns som att den istället birde försökt värma ännu mer då. Mina inställningar nu är: Kurva 45 Framledn min 28 Framledn max 55 Kurva +5: 0 Kurva 0: 1 Kurva -5: 1 Värmestopp 15 Rum faktor 2 just nu är det tre grader ute och den ger 48 ut på radiatorerna.
ravve007: [citat] Ja exakt, men mitt är värde vill inte alltid vara över bör värdet, som tex nu trots att det är plusgrader ute och pannan orkar mer. Om bör värdet ökar så ökar även är värdet, den vill hålla sig ca 1 grad under bör värdet av nån anledning (inte alltid men oftast). Jag tänker att pannan kanske gör det med flit
Leif Burman: Har bara en rumstermometer som sitter i hallen och påver Fick tips om att minska ner termostaterna i de rum som värms av braskaminen så att värmebärarpumpen till radiatorerna avlastas. Det gav heller inget skillnad. Min fundering är att öka inställningen av rumtemperaturen till samma temperatur som eldningen ger dvs ca 22 gr när jag eldar. Då borde pannan sluta att kyla ner tilluften.
Snickar- Lasse: Is på kanterna runt fläkten. Stäng av värme pumpen ,vänta tills fläkten stannat, stick in något smalt mellan gallret,pilla bort isen
Gustaavv: [citat] Ok jag har inga larm än även om denna är väldigt stort.. vi funderar också på att byta men den gamla fungerar ju än.. hur resonerade ni? Vad kostade en ny pump när du bytte?
Plutus: Luft-luft, rengöring av filter på innedelen, rengöring av utedelens batteri från löv och pollen frånluft, rengöring av filter i ventilationsdelen, plus sånt som hör till värmen, luft-vatten, ta bort löv och pollen från utedelen bergvärme, skriv av mätvärden och jämför år från år. t.ex. om skillnaden på KB in och ut ökar så kan det finnas ett filter som behöver rengöras.
Demmpa: Exakt vilken modell är det på reglersystemet för golvvärmen, en ROTH är det iaf. Är det bara den där gv-fördelaren? Nätverkskablarna kan gå till mediaskåpet eller till en masterenhet. Är alla slingor injusterade så att det är rätt flöde/tryckfall över varje slinga? Är slingorna rätt injusterade och värmepumpen är rätt inställd så att det blir lagom varmt i framledningen
Arvida: [citat] tack för tipset. Ja, jag får titta lite närmare på isoleringen. :)