Värmepumpar
Galanz: [citat] Ser ut som att golv shunt slurkar i sig all värme då inte tillräckligt produceras. Dvs 2 olika problem... Har länge haft samma problem o då blir vån1 varm och vån2 kall..... Kan lösas med statiska pumpflöden samt justera ned golvvärme flöden.
Anonymiserad 137805: [citat] Trådbunden finns som tillbehör på fujitsu
Marlen Eskilsson: [citat] Jag föreslår att du lägger din fråga till Robin Toneby i vår tjänst Fråga experten. Han kan det här. https://www.byggahus.se/varme/alla_fragor
Peter_K: [citat] Det är 22 mm. Denna ska det väl vara då. Antar att måtten på ventilhuset är densamma ? https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-greenline-ht-plus-e9/004ac-vaxelventil-ivt-vxv525-22-motor-emv110m-fore-ar-2008.html
Josth: Isen borde man kunna få bort med en hårtork. Eftersom köldbärarvätskan innehåller sprit så fryser den först vid ca -17 °C och det är ingen risk att rören spricker nu.
Andersk123: [citat] Värmland, det lutar mot att det blir en till Mitsubishi Hero eller en daikin caldo.
P-plats: [citat] Vi har ju som sagt sänkt elförbrukningen och tillsattsvärmen verkar ju inte gå mycket så din förklaring verkar ju högst rimlig. (y)
Kent Quezada: https://www.vaillant.se/kunder/produkter/arotherm-split-luft-vatten-varmepump-20928.html#complementary Har fått offert från Vaillant. En Vaillant AroTherm VWL 125/6 S2 split 400V (S2) 166k, med ROT 148k. Både ute och inne del
Anonymiserad 137805: [citat] Du tappar effekt med större längd antal böjar hur mycket gas det är i för lite eller för mycket i synnerhet med R32 för du kan inte upprätthålla gashastigheten
13th Marine: [citat] De blir så eftersom det skrivs till en specifik plats i flashminnet, som riskeras att skrivas sönder. Skulle tippa på att även moderna system skulle ha problem med detta (men man kanske kan lösa detta i nya system genom att istället ha en offsetparameter som ligger i RAM). Tänkte att det kunde vara bra att veta iaf :) Själv styr jag med ett relä och motstånd på utgivaren, så
useless: Å andra sidan kan den mindre modellen behöva eltillskott när det är som kallast eller extra mycket varmvatten förbrukas. Det behövs inte många timmar för att komma upp i de "Några hundra extra kWh" som en större pump eventuellt drar på det teoretiska planet.
Comfort Thomas: [citat] Då där det rätt förvånande om det inte blev bra.
ByggareNic: Hej, Ska gjuta betongplatta till S2125 imorgon och hade tänkt ha lite lutning på den för att vattnet ska rinna av. Jag förutsätter att man kan justera dom fyra fötterna för att få den stå i våg? Hittade dock inget om det i installationshandboken: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/31231/631673-1.pdf Någon som vet? Annars får jag gjuta en helt plan platta. EDIT: Eller iofs det står
reez: Komplettera med en eller luftluft, Överväg kralligare pump och ytterligare borra när den befintliga dör
Josth: Kan vara säkerhetsventilen som läcker lite grann pga av smutspartiklar fastnat där. Kan också vara fel på expansionskärlet som har tappat förtrycket.
AndersS: [citat] Men det är lätt att fixa, byt ut de fasta som jag tycker mig se på första bilden mot sådana med gummi. Ett exempel på hur vårt expansionskärl har lite extra stöd för upphängning. Men det finns många olika produkter för det. [bild]
Fefferino: [citat] Nja, jag och frun duschar nog mest på gymmet. Barnen är ännu i en ålder att man behöver tvinga de att duscha/ bada ett par gånger i veckan. Gissar att användningen motsvarar ungefär en tiominutersdusch om dagen.
Josth: Vilken framledningstemperatur behövs det vid DVUT för att hålla innetemperaturen på ca 21 °C ? DVUT för Göteborg är -12,3 °C om jag minns rätt. Elpannor kan jobba med höga temperaturer medans värmepumpen helst ligger på max 55 °C men många modeller klarar idag 60 °C med lite sänkt verkningsgrad. Ett FX-aggregat till en bergvärmepump motsvarar ungefär samma vinst av energi som
Roflkebab: [citat] Ingen aning. Vet bara jag har en cirkulationspump till radiator. Inte så inne på detta :/
Djn i Mrk: Är det normalt att ha luftflöde med 60% 256 flöde? I meny 5.15.1 verkligt luftflöde (bild från tidigare): ska den ha ett luftflöde på 284 som det står, eller exakt 202 luftflöde per beräkning (1.26x160 kvm=201,6 luftflöde)? Och kan ett 20 mm tjocklek g4 ventilationsfilter gå eller måste det vara 10 mm? Nibe F730.
Josth: Om utetemperaturen är 5°-10° behöver förmodligen inte kompressorn gå riktigt hela tiden utan ibland kan den stanna. Är det under 5° brukar den behöva gå non-stop och el-patronen komplettera med extra värme.
LarsOJ: Nu skall ni få höra. Jag har ju provat allt u eftermiddagen och då även Lagt till enhet. Nu när jag nu öppnar appen kommer Mitt hem upp och det finns 2 st. Värmepump därunder. Det står även Allt ok med dina enheter.. Den ena av de två funkar inte men den andra gör.. Jippi!! Den har kontakt o funkar. Kan det vara den Norska Reseten som gjorde underverk eller? Strunt samma nu funkar det
FfRrEeDdDdEe: Hej, Då vi har en kamin hemma och fri tillgång till ved, relativt välisolerat hus och inte är särskilt frusna av oss så har vi pga rådande elpriser stängt av elpatron till den acktank som är kopplad mot vår bergvärmepump. Bergvärmepumpen har alltså ingen elstöttning, enbart kompressorn som jobbar för att få upp värmen i systemet. Endast golvvärme, inga radiatorer osv. Inte
olsjo: Kan även tillägga att jag skrotat natthöjningen av temp. Även om det är billigare på natten så sköt förbrukningen i höjden när den fick 4 steg högre värmekurva på natten och när elen kostar 3 kr nattetid blir det snabbt dyrt ändå. Jag har ingen schemaläggning av värmen nu utan har endast elpatron blockad mellan 12 och 00. Det ger automatiskt mer värme nattetid eftersom
Josth: Precis, de bästa modellerna av LLVP har ett COP på runt 2 vid -25 °C. Dock är det färre tillverkare som presenterar COP numera utan bara årsgenomsnittet SCOP. Står huset helt obebott kan ventilationen vara minimal och fläkten i FLVP avstängd.
Josth: Det kommer nya generationer av t.ex. styrsystem som gör att en äldre innerdel inte längre passar med en ny utedel. Kanske efter ca 10 år ungefär.
växelventil: [citat] Brukar vara kompressor som ger upp eller går hål på varmvattenberedare.17 år så har den nog några år till förhoppningsvis.