Hej. Jag har bytt ut pelletspannan mot bergvärme och har lite funderingar då jag är en sån som inte kan låta nått va utan måste alltid pilla på allt och förstå hur allt funkar.
Huset är en tegelvilla från 64, 2plan 130kvm plus ca 50kvm källare
Pumpen är en thermia calibra 12

1
Jag har 2st borrhål, 150m och 70m pga av en spricka på det djupa hålet. Dom har satt några flödesmätare på brine in och dom verkar flöda lika, men det skiljer ca 1grad mellan rören. Ska jag strypa det kallare röret eller ska man bara gå efter flödet? Nu då det är - 15 så har jag 2grader in och - 1ut, det är väl 3grader man brukar ha?

2
Jag har bara 5grader skillnad på element in och ut. Om jag kollar i pumpen meny. Ska jag strypa elementen på returen? Jag hittade inte ir termometern så jag tog örontempen och mäter man med den så skiljer det bara 3grader på elementen in och ut. På returen har jag en 6kant täcklock och under den finns en skruv man kan dra upp eller ned.
Eller kan man ändra i nån meny på pumpen. Jag kollade lite under servicemenyn men hittade bara lägsta procent pumpen kan gå på.

3
Tänkte lite på att pumparna arbetar ju som bäst om dom går gå på låg framledning. Nu vid - 15 så har jag 22inne vid en framledning på 40grader.
Men skulle jag strypa elementen så måste jag ju säkert höja framledningen vilket leder till sämre cop men får bättre delta på slingorna som ger bättre cop så alltså blir det varken bättre eller sämre?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.