I sommarstugan har vi en värmepump luftluft från Mitsubishi.
Installerad i år.

Nu när vi ska lämna stugan och vara hemma några veckor iaf och det börjar bli lite kallare väder så vill vi ha en ”värmevakt”.
Alltså typ, om tempen inne i stugan går under 12c så vill vi att pumpen jobbar upp tempen till 12c och håller den där.

Men om solen ligger på ute och tempen inne i stugan går upp till 15 tex så vill vi ju inte att den börjar jobba hårt för att kyla ner till 12.
Ni fattar.

Denna pump har vi, det står tydligt på sidan nedan att en sådan funktion finns men hittar den inte i instruktionsboken som är länkad på samma sida.
Hur gör man?

https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/kirigamine-zen-design/

Du ställer in den i värme läge. Brukar bara solsymbol på fjärrkontroll på de flesta, då kommer den inte börja kyla om det blir varmare än inställd temp. Sen man det ju vara smart att ha nått elelement som skydd på lägre temp än värmepump ifall det skulle bli nå fel på den

• Gilla
naggen
  • Laddar…
Går det att ställa in så låg temperatur som 12 grader i vanliga värmeläget?

• Gilla
naggen
  • Laddar…
J Je84 skrev:
Du ställer in den i värme läge. Brukar bara solsymbol på fjärrkontroll på de flesta, då kommer den inte börja kyla om det blir varmare än inställd temp. Sen man det ju vara smart att ha nått elelement som skydd på lägre temp än värmepump ifall det skulle bli nå fel på den
Ja det finns ett läge som heter ”Heat”.
Växlade över till det nu.
Men lägsta valbara nivån där är 16c.
Det låter lite högt?

Jag menar, när det blir minusgrader i vinter får han ju slita rätt hårt för att nå 16c kanske i en knappt isolerad sommarstuga?

Skärmbild av instruktion för I-SAVE-drift på Mitsubishi Electric luftkonditioneringsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av instruktioner för i-save läge på fjärrkontroll till värme- och kylsystem.
Skapa konto

Okej, nu hade jag läget Heat på och det var då 16c.
Sen tryckte jag på isave.
Då blev det automatiskt 10c tydligen.

Är mitt syfte uppnått nu?
Håller den 10 nu som vaktläge?

Lyfter denna tråd då det blivit problem här igen.
Ska stänga stugan för säsongen och vill att denna luftluftVP ska agera köldvakt och kicka igång om temperaturen går under 10 grader i vinter.

Tidigare har jag haft den i läge ”Heat”.
Sen tryckt på ”i save” varpå den visar 10c och den verkar hålla det som vakt.
Nu händer dock inget när jag trycker på ”i save”.

Hur ska jag göra för att den ska vakta och kicka igång när det går under 10 grader?

lägger upp bild på hur mina inställningar ser ut just nu.

Handhållen fjärrkontroll för Mitsubishi Electric luftvärmepump som visar temperaturinställning på 16 grader Celsius.
Skapa konto

Får du ingen kvittens alls från luftvärmepumpen?

R Runnis skrev:
Får du ingen kvittens alls från luftvärmepumpen?
hur menar du kvittens?

Den är igång och fungerar märker man ja.

men när jag trycker på ”i save” så tänds bara symbolen för ”i save”.
Jag är rätt säker på att när jag gjort så tidigare så har den växlat över till 10grader så att jag fått en bekräftelse på att den fungerar

Är det inte bara att sänka temperaturen efter att man tryckt I-save?

J Josth skrev:
Är det inte bara att sänka temperaturen efter att man tryckt I-save?
Jag tror jag testade det.

Är tanken med isave menar du att man trycker isave och sen ställer in vilken temperatur man vill att den ska hålla?

Så uppfattade jag det men vet inte om det är korrekt. Värt att testa i alla fall.

J Josth skrev:
Så uppfattade jag det men vet inte om det är korrekt. Värt att testa i alla fall.
snyggt!
Tryckte på ”Isave”, sänkte tempen ett steg och den hoppade automatiskt hela vägen ner till 10.

Tror vi att syftet är uppnått nu?
Dvs pumpen ska inte jobba ngt förrän det verkligen behöver det, dvs om det går under 10c?
bild på hur det ser ut nu.

Mitsubishi Electric termostat visar 10 grader Celsius och klockan 12:47 på en måndag.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.