Demmpa
Demmpa: Verkar som att den styrs från menyn i värmepumpen, https://product-selection.grundfos.com/se/products/up-oem-north-america/upm2-oem/upm2-59C23502 "UPM2 är externt styrd genom signalkabelgenomföring." https://api.grundfos.com/literature/Grundfosliterature-3566097.pdf Du får alltså kolla i manualen för värmepumpen.
1 svar · 672 läst
·
B
björsa: [citat] Det har funkat förut när vi hade pelletspanna och jag har Inge ström där denna minikrets 8 mm är inkopplad på elementrören
4 svar · 767 läst
·
B
björsa: [citat] haha som du förstår är jag inte mycket för att läsa manualer
12 svar · 1,5k läst
·
B
bjorsi: [citat] Vad var felet då? :)
3 svar · 4,9k läst
·
O
oddan: [citat] Tack för en bra förklaring!
12 svar · 4,3k läst
V
Vanillas: Finns även https://www.thermiq.net/se/
2 svar · 1,5k läst
L
Låset: [citat] Du kan ju jämföra din och grannens förbrukning för din el och deras el + fjv för hela 2022 tex. Enkelt att logga in på Mina Sidor hos energibolagen.
34 svar · 3,8k läst
Ludde Luring
Ludde Luring: [citat] Japp, du har rätt!
14 svar · 2,3k läst
C
CirruZZ: [citat] Klockrent, sån skall jag ju ha istället, tack!
2 svar · 695 läst
M
Martin_: Nej dosan är inte återkommande. Kan inte svara på vad som har hänt.
3 svar · 1,3k läst
D
Danne213: Hur leder du bort vattnet som blir när den avfrostar? Har du avlopp/värmekabel?
20 svar · 2,0k läst
·
E
erito: Får höra från olika firmor att en buffert-tank behövs även vid monoblock. Trodde att hela vitsen med monoblock mot tillräckligt stor vattenvolym i golvvärmeslingorna gjorde att man kunde skippa bufferttank?
1 svar · 993 läst
·
M
MrDizzy: [citat] Märkligt att om jag kör elpatron , dvs COP 1.0 , så får jag samma siffror av som VP:ns producerad värme vid viss temperatur. EDIT: förtydligande om VP säger att den 17.2kWh och producerat 98kWh värme (dvs en COP på 5.7 ) vid viss temperatur (10C) och jag kör med elpatron istället en annan dag med samma temperatur (10C) så säger elmätaren att jag gjort av med ca ca 99-100kWh
8 svar · 1,4k läst
Ulltand
Ulltand: [citat] Oki då håller jag med om att detvsällan är en optimal lösning som enda energikälla.
22 svar · 5,0k läst
·
K
kurlakarl: Har också kört vår LLVP en vecka nu. Den har förbrukat 54kwh totalt enligt appen. FLVP har hjälpt till att värma de 2 badrummen bara, utan eltillskott. 135kvm enplansvilla med öppen planlösning. Så uppvärmningen har förbrukat ungefär 8kwh/dag för att hålla 21-22 grader inne. Visserligen några plus de flesta dagar, men helt otroligt bra värden ändå. På julafton var det minus -7
21 svar · 4,6k läst
Demmpa
Demmpa: Att ha termostaterna/ställdonen bortplockade var bara under tiden systemet justerades in. När alltvär injusterat så kan du återmontera ställdonen och använda rumstermostaterna (och ställdonen) på det sätt som blir mest ekonimiskt. Kurvlutningen kan oftast (alltid?) sänkas när man går från radiatorer till golvvärme. Bostadens temperatur bör(/ska) regleras med
3 svar · 1,1k läst
·
P
Anonymiserad 263386: Hej. Min Nibe har inget problem att värma upp vattnet under periodosk höjning till 55 grader (har också testat 57). Varmvatten Top (BT-7 sensorn högst upp) visar 55 (alt. 57) grader inom en halv timme. Men under dem resterade 4,5 timmar visar Varm Vatten Laddning (BT-6 sensorn lite längre ner i beredaren) ( som följar kurvan Varm Vatten Topp) alltid 2 grader mindre, och når aldrig samma
0 svar · 1,6k läst
T
tumiro: Hej och God Jul. VVM S325 + S2125-12 FAS Villa i Skåne 155 m2 radiatorer Vi är bortresta. Vanligtvis vid förskjutning -3 har vi 21C. Innan vi har kört iväg ställde jag Semesterläge med vatten uppvärming av och värmekurva förskjutning -7. Ser nu (efter ca 5 dagar) att temp i huset har sakta sjunkit till 16C. Nu får jag också ett larmmeddelande att flödet är lågt. Jag kan inte ändra
0 svar · 2,7k läst
G
Georg Sievert: [citat] Toppen, stort grattis!! Jag har valt stor bokstav och tidsintervall 06.00-01.50 (inaktiv tid) på VV 4.3 varje dag. Fråga: Menar du att du har gjort motsvarande inställning på VP 4.1.1 också? Om man inaktiverar VP tänker jag att det antingen blir väldigt kallt, eller att elpatronen kickar in?? Jag började vrida lite på ”VV-differens” som jag antar avgör vid vilken temperatur
5 svar · 5,7k läst
R
Anonymiserad 137805: Men självklart skall du ju inte ha en onödigt stor pump, har du inte mer än 90kvm och 210 i takhöjd och öppen planlösning samt isolerat med dagens standard så räcker en 25'a
6 svar · 3,0k läst
K
Kjell-Anders: [citat] Tack för snabbt svar! Jag har en 750 liters tank med solfångarslinga i botten. För varmvatten har tanken dels en lågt placerad förvärmningsslinga och dels en övre slutslinga. Alla slingorna är s k kamflänsrör, med extra stor yta mot omgivningen. Elpatron i toppen av tanken går in om solen är otillräcklig. Jag har dockat värmesystemet ungefär mitt i tanken, returen från
7 svar · 4,0k läst
·
Anne Heikkinen
Anne Heikkinen: [citat]
7 svar · 2,4k läst
·
P
Plutus: Vet man helt säkert att det är metan utifrån? Det är vanligt att man använder sprit som frysskydd i köldbärare och även sprit i ångform borde brinna bra?
3 svar · 2,6k läst
·
R
ravve007: Borde inte kompressorn arbeta i 20 hz, den verkar inte komma under 40 hz.
5 svar · 2,8k läst
·
K
kniv: [citat] Röda expansionskärlet sitter på värmekretsen (och ska upp till minst 1bar), inte brinekretsen.
8 svar · 4,4k läst
·
A
Andersk123: [citat] Jag har cirka 350mm
26 svar · 4,0k läst
·
M
Mjärn: [citat] Gött! Men måste jag sätta in ett FTX-system?
85 svar · 23,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Vad är deh för värmepump, tillverkar och modell?
1 svar · 439 läst
S
stensättare: Jag fick min för en vecka sen
4 svar · 2,0k läst
J
Josth: Då är LN25 eller LN35 (beroende på hur välisolerat hus är) ett bra alternativ. Kontrollera dock måtten på innerdelen mot måtten där innerdelen ska sitta i huset så det räcker. FT25 Ninja är något mindre hög vilket i vissa fall kan vara avgörande om innerdelen ska sitta ovanför en dörr eller fönster.
3 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.