Har en IVT C7 med Rego 600 styrning, i den kan man ställa varmvattenspets med ett intervall på X antal dagar. Det verkar som den går med rätt intervall men den kan gå lite "då och då" på dygnet, ibland har jag sett den på nätterna, ibland på förmiddagen.

Då vi har egen solel hade jag gärna sett att den gick att ställa in så att den endast kör spetsen när det finns soleffekt i en minsta omfattning. Det enklaste hade då varit att ställa in den så att den körs kl 12 på dagen då det är högst sannolikt att produktion finns. Men sådant val finns inte i menyerna på Rego 600:an.

Jag funderar på att använda externingången. Kortsluter man den har den möjlighet att stoppa enligt specifika inställningar. Jag kan då med hemautomationen kortsluta ingången utefter solproduktion.
Det är inte solklart i manualen men är det någon som vet om "val 2" här även stoppar varmvattenspetsen? Eftersom det står "tillskott och varmvatten stoppar" borde det innebära spetsen också. Hade gärna vetat innan jag slänger pengar på projektet.

Skärmbild av manual för IVT Rego 600 som visar inställningsalternativ för externa styrningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är väl bara att testa att kortsluta ingången med en kabelstump och invänta den periodiska höjningen? Du lär väl ändå inte behöva något tillskott för värmens skull den här tiden på året?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl bara att testa att kortsluta ingången med en kabelstump och invänta den periodiska höjningen? Du lär väl ändå inte behöva något tillskott för värmens skull den här tiden på året?
Ja, du har rätt, jag kan ju testa mig fram.

• Gilla
Kaninhus
  • Laddar…
Hej!
Fick du funktion på detta? Sitter i samma läge och är intresserad av hur eller om det funkar?

// Johan

Alstam Alstam skrev:
Hej!
Fick du funktion på detta? Sitter i samma läge och är intresserad av hur eller om det funkar?
// Johan
Nu jävlar, lyfter min 1,5 år gamla tråd!

Med elpriserna i SE4 fick jag lite akut brådis att få till styrningen på vår IVT C7. Kopplade en Shelly Uni på ext-plinten på Regon och faktiskt satt den till alternativ 1 i meny 5.7, dvs. kompressor, tillskott och varmvatten stängs av helt.

Så nu kan jag styra pumpen av/på via Home Assistant, praktiskt. Har gjort en snabb automatisering på att den körs bara när priset på Nordpool spot är under dygnsmedel. Hållt lite koll under dagarna nu för att se att inte rörsystemet blir för kallt men det ser ut att fungera bra.

Beställde också en klase DS18B20-sensorer (stöd native att koppla in i Shelly Uni) för att få till mätning av framledning och returtempen, så jag kan akutstarta pumpen om det skulle närma sig för låga returnivåer.

• Gilla
Erik4 och 1 till
  • Laddar…
Nu har detta snurrat i lite mer än en vecka.
Fungerar bra, när elpriserna är höga (lila kurvan) har vi låg förbrukning (gula staplar).
Lite sol har det också blivit sista dagarna (gröna staplar).

Graf som visar timförbrukning av energi med gula staplar, egen produktion med gröna staplar och elpriser med lila kurva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bobboman och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Fungerar bra, när elpriserna är höga (lila kurvan) har vi låg förbrukning (gula staplar).

[bild]
Intressant, men blir det inte rätt många timmar pumpen kan vara avstängd d.v.s. pris över dygnsmedel?
Jag styr också min C7 fast via Husdatas H60 via HA. Jag kan stänga av min pump max 4 timmar annars blir det för stora variationer i innertemperaturen. Det är såklart subjektivt och beroende på hus, utetemperatur mm.

I Izze skrev:
Intressant, men blir det inte rätt många timmar pumpen kan vara avstängd d.v.s. pris över dygnsmedel?
Jag styr också min C7 fast via Husdatas H60 via HA. Jag kan stänga av min pump max 4 timmar annars blir det för stora variationer i innertemperaturen. Det är såklart subjektivt och beroende på hus, utetemperatur mm.
Jo, det är i praktiken på nätterna den kör.
Men det passar oss bra, vi är för det mesta hemma på dagarna och eldar i lokaleldstäder när vi är vakna.

Mitt Rego 600 är tyvärr för gammal version för Husdata, annars var det väldigt intressant för mig. Tycker du den fungerar bra?

• Gilla
Izze
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Men det passar oss bra, vi är för det mesta hemma på dagarna och eldar i lokaleldstäder när vi är vakna.

Mitt Rego 600 är tyvärr för gammal version för Husdata, annars var det väldigt intressant för mig. Tycker du den fungerar bra?
T tompaah7503 skrev:

Den funkar fint och nyss lades funktionen att mjukvarumässig även styra via Extern givare. Dock startar maskinen igång efter 15 minuter så man måste då stänga av den igen osv. Det som är speciellt bra med detta register är att det är ett RAM register som man kan skriva till 'oändligt' många gånger. De flesta inställningarna (börvärden till varmvatten, uppbärmning mm) man kan styra är till sk 'Flash minnen' som 'bara' kan skrivas till några hundra tusen gånger innan flashminnet går sönder...inget bra.
Jag har även en shelly mini som jag funderade på att koppla in som du gjort ...men sedan kom nya mjukvaran.

Hej,
Har någon kopplat till ackumulatortank för att magasinera värme när elpriset är lägre? Ev med en shunt så att pumpen forttter att ladda trots att huset är tillräckligt varmt.

J Jonas_Otto skrev:
Hej,
Har någon kopplat till ackumulatortank för att magasinera värme när elpriset är lägre? Ev med en shunt så att pumpen forttter att ladda trots att huset är tillräckligt varmt.
Det här är jag också intresserad av. Antar att man måste ha en värmepump som är eventuellt överdimensionerad. D.v.s. antagligen så vill man värma acc tanken under natten då elpriset vanligen är som billigast. Men då måste pumpen fortfarande värma huset samtidigt. Har man inte en kraftig värmepump så kommer den att när det blir kallt använda sig av dyr tillskott för att värma både huset och acctanken...vilket tar bort vitsen delvis med acctank.
Tänker jag rätt här?

I Izze skrev:
Det här är jag också intresserad av. Antar att man måste ha en värmepump som är eventuellt överdimensionerad. D.v.s. antagligen så vill man värma acc tanken under natten då elpriset vanligen är som billigast. Men då måste pumpen fortfarande värma huset samtidigt. Har man inte en kraftig värmepump så kommer den att när det blir kallt använda sig av dyr tillskott för att värma både huset och acctanken...vilket tar bort vitsen delvis med acctank.
Tänker jag rätt här?
Det du funderar på finns delvis besvarat längre upp i tråden. Men ja, det bygger på att det finns överkapacitet men har du tillskottsvörmare så är det ju bra att aktivera den på natten när det är riktigt kallt.

Värmepumpen bör ju vara dimensionerad för temperaturer relativt nära DUT. Så länge det inte är så kallt finns det överkapacitet. När det blir svinkallt måste pumpen ändå gå hela tiden för att hålla huset varmt, så då spelar det ingen roll att det inte finns kapacitet över att ladda tanken.

Det största problemet med att ackumulera värme med en värmepump är temperaturen. Särskilt om man har en lite äldre pump som kanske bara klarar 50-55 grader med kompressorn.

T tompaah7503 skrev:

[bild]
Hej Tompaah,
Hur har det blivit med temperaturen i huset då pumpen varit avstängd pga högt elpris? Det är inte så att du har en graf med tempen inlagd? Gärna tillsammans med utetemperaturen.

Redigerat:
J Jonas_Otto skrev:
Hej Tompaah,
Hur har det blivit med temperaturen i huset då pumpen varit avstängd pga högt elpris? Det är inte så att du har en graf med tempen inlagd? Gärna tillsammans med utetemperaturen.
Skulle kunna ta en graf på det men det blir nog tyvärr alldeles för missvisande, så jag låter bli.

Vårt hus är gammalt, ungefär halva använder vi inte så det har vi avstängt men radiatorvattnet cirkulerar där ändå (enkretssystem, ventilerna i kopplen sitter fast). Rören går i kallgrunden och där isoleringen har delvis fallit av. Det finns ingen isolering uppåt (ingen alls).

Sammantaget har vi ett mycket stort energiläckage i dagsläget som gör att hur vår innertemperatur ser ut är troligen väldigt långt ifrån hus med mer normala förutsättningar. Vi är också vana vid att leva lite primitivt så att det är 15 grader på morgonen är inget som vi någonsin mått dåligt av och således inget vi akut prioriterat att göra något åt.

Isolering uppåt ligger dock på 2022 års "to do"-lista.
Får se om "utbyte av värmepump" blir i år också, den är nu 22 år gammal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.