Hur går det?

J juanxxx skrev:
Hur går det?
Väntar på T-röret :)

Men just nu är det hyfsat varmt ute så jag lurar värmepumpen in i sommarläge (bara varmvatten) genom att via ett relä koppla in ett motstånd över utegivaren (så tror pumpen att det är 25-35grader ute)

13th Marine 13th Marine skrev:
Väntar på T-röret :)

Men just nu är det hyfsat varmt ute så jag lurar värmepumpen in i sommarläge (bara varmvatten) genom att via ett relä koppla in ett motstånd över utegivaren (så tror pumpen att det är 25-35grader ute)
Du kan väl också ställa in semesterläge typ 15 grader? Då lär den ju inte gå heller tänker jag.

J juanxxx skrev:
Du kan väl också ställa in semesterläge typ 15 grader? Då lär den ju inte gå heller tänker jag.
Helt rätt, men kommer använda den för att inte köra värmen när elen är dyr :)

• Gilla
juanxxx
  • Laddar…
T-röret kom för några veckor sedan men hade först idag mod och tid att göra det.

Kör maskinen under övervakning just nu, men delen är bytt :D

Guldlackerat rör med mässingskoppling och svart isolering mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grafer visar temperaturvariationer för värmebärare och radiator över tid med uppsatta önskvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För den intresserade så har vi normal drift före byte fram till 9.00, sedan går pumpen över i sommarläge. Ca 12 är bytet gjort och pumpen går i normalläge igen.
Notera hur avsvalningen numera påminner om sommarläget där cirkulationspumpen inte kör.

• Gilla
kuse
  • Laddar…
En annan fundering, jag ser i en annan tråd att @Josth skriver att man bör ha ca 30 graders skillnad mellan hetgas och utgående värmebärare, jag har idag uppemot 40.
Borde jag försöka spola värmeväxlaren vid tillfälle? (Har 7grader mellan in och ut på värmebäraren)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.