E
Emanuel01: Expansionsventilen har inte släppt igenom tillräckligt med köldmedium och då får kompressorn dåligt med kylning= förslitning kompressor. När man sen justerar expansionsventilen(som ska justera sig själv) manuellt blir det inte samma flöde som förut då den är sliten= sämre kylning= högre hetgas.
62 svar · 32,2k läst
·
F
Frndus: [citat] Luft-vatten var för dyr och vi ville ju använda det gamla systemet med varmluft återvinning som redan finns i huset.
10 svar · 9,4k läst
alm82
alm82: Den övre delen värms endast med elpatron och till viss del av värmen som läcker från nedre delen. Övre delen används främst till spets av varmvattnet men den kan även hjälpa till om värmepumpen inte orkar med, då öppnar shunten förbi mitten och fortsätter till vänster. Men du kan ju enkelt kolla om det försvinner varmvatten fast det inte används, känn på röret för utgående
6 svar · 4,5k läst
·
pioneer
pioneer: kan passa på att skriva att Det var cirkulations pumpen som kass :-)
3 svar · 4,7k läst
·
F
fribygg: Kanske utedelen kan placeras på väggen in mot trädgården istället?
6 svar · 2,2k läst
·
nino
nino: [citat] Ja visst är det så men det medför vissa problem med bergvärmen och att jag inte bor där
15 svar · 2,6k läst
P
Plutus: Idén är rätt, men svår att få lönsamhet i som redan nämnts, Har du pool som ska värmas på sommaren kan det vara intressant. Men egentligen tror jag att bergvärmepumpar dimensioneras för att gå mot 7-8 gr som varmast, och blir det varmare så begränsas effekten. En brine som håller 20 gr kan ge nästan dubbla effekten och då behöver växlarna vara större
4 svar · 1,7k läst
F
fiskarn87: [citat] Jag har LLVP och kamin. Kör LLVP på natten och på dagen typ. Sätter timern på den så den går igång under dagen beroende på tempertur ute. Jag brukar stänga av min när jag är hemma och eldar mest för att jag tycker ljudet är lite störigt. Eller mer det är skönt när det är tyst. Det är ju positivt att när man är hemma och eldar är elen som dyrast.
15 svar · 3,1k läst
·
J
jonaserik: [citat] Du överventilerar, läs vad som skrivs och ha inte egna felaktiga ideer. Men för att göra en lång historia kort.. Ta bort luckan längst ner och där bakom sitter en termostat och strömbrytare för beredaren. Rör inga reglage nu, allt fungerar för VV.
12 svar · 3,5k läst
·
MKAR
MKAR: Sant! Tack för hjälpen :)
4 svar · 1,4k läst
·
V
växelventil: Du kan lufta beredaren för att se om det försvinner annars får du kolla om du har för högt börvärde inställt på varmvatten.
12 svar · 3,8k läst
·
J
Josth: Tryckfel. 5) ska vara "A20(12)W35, frånluftsflöde 70 l/s (252 m3/h) min kompressorfrekvens"
22 svar · 4,8k läst
·
P
pompakumla: Det här med elpatron Våran thermia lvvp 2008 kan köra patronen på sommaren men aldrig under vinter ska jag stänga av tillsatsen på sommaren eller finns det någon anledning den gör patron då för bakterier ? Med dessa elpriser men får man ångest även om den bara värmervarmvattnet :D
13 svar · 5,6k läst
13th Marine
13th Marine: En husdata agerar ett gränssnitt mot pumpen så du kan styra den från annat än panelen på den, samt logga mätvärden om man vill. Ngenic är istället en pryl som påverkar din pumps utegivare för att lura pumpen att det är varmare eller kallare ute (i grunden för att jämna ut temperaturen inne, men numera också att styra på elpriset). Jag har en husdata till pumpen, och en ngenic
22 svar · 5,0k läst
M
Mattias Svederberg: Hej Jag har gjort ett Luft/Vatten kalkylark för er som är intresserade. Just då Luft vatten är beroende på 3 olika faktorer (ute temperatur, fram värme och elpris) är de lite bökigt att räkna ut vad värmen från pumpen kostar. Jag har gjort ett ark som gör detta jobbet åt en. Det är baserat på en Lunna LT-1230, men de är relativt enkelt att ändra sifforna in till någon annan
0 svar · 2,0k läst
·
J
Jacob Ekman: Jag luftade slingan med radiatorer och nu håller trycket
12 svar · 24,1k läst
·
E
elmont: Sjökollektor är väl det mest effektiva man kan ha, bottenvattnet blir aldrig kallare än ca 4 grader. I alla fall om inte sjön är mycket grund.
18 svar · 22,5k läst
D
docydry: Njae det ”löste” sig med en helt ny bergvärmepump, det var ändå typ dags att byta den (knappt 20 år gammal).
10 svar · 7,0k läst
S
Stev87: [citat] cirkpumpen är bytt, tyvärr är samma problem kvar. Ska prova att byta ut allt i kommande vecka mot en lk vs2. Hoppas få ordning på det då. Just nu är det väldigt varmt på övre plan och 17 grader (kallt) på bottenplan
13 svar · 2,2k läst
·
A
angelica2323: [citat] [citat] stort tack! Då trycker jag neråt och ser vad som händer
2 svar · 986 läst
·
J
Josth: Daikin har stängt sin kundsupport helt och man är hänvisad till sin installatör. Mitsubishi Electric har väldigt många återförsäljare. Du kan söka i kartan på: https://mitsubishielectric.se/mitsubishi-aterforsaljare/
3 svar · 811 läst
J
Jessiejess: Oj jag ska erkänna att jag är väldigt osäker på vilket tryck, jag vet bara att pumpen har tappat något i att skicka ut varmvatten i systemet och att den svarta mätaren är rätt långt under den röda givaren. Jag ska absolut kika efter en liknande ”kran” :)
2 svar · 2,1k läst
·
Okarlsson
Okarlsson: [citat] Försökte hitta split 15 men hittade inget. Är du nöjd med din?
6 svar · 2,9k läst
J
Johannes56: Du har kört lite AC också. Visa en bild från inställningarna i appen
2 svar · 1,6k läst
·
pilotski
pilotski: "Temp. Vv-givare", vad innebär det? Manualen säger nada. Det stod inte så tidigare.
0 svar · 1,9k läst
lärjungen
lärjungen: [citat] Stort tack för utförligt svar. Skall kika på att ändra kurvan i min också.
4 svar · 2,3k läst
J
jonaserik: [citat] Det finns effektiva för innomhusbruk, har fläktfunktion och inte så dyra. Se här vad som finns https://www.google.com/search?q=gasolv%C3%A4rmare&oq=gasolv%C3%A4rmare&aqs=chrome..69i57j0i433i512j0i512l8.19825j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
3 svar · 1,1k läst
L
lordi: Oops, ser ut som jag väckte liv i en nästan 2 år gammal tråd :oops:
9 svar · 3,8k läst
S
Simonjkl: Tack för snabbt svar! Jag testar att skruva på den och öka trycket!
2 svar · 2,0k läst
·
A
alex_runt: Tack för svar. Ja det är just konstaden jag är orolig för. Luftvärmepump känns som något som är prismässigt överkomligt. Dom rum som inte skulle nås av luftvärmepumpen nås redan idag inte av luftvärmen utan har idag element som uppvärmning det är i hallen och garaget ( ombyggt till gästrum).
3 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.