pelleulf
pelleulf: Hej å tack för svaret! det låter ju bra att mankanske tänkt rätt. April och september får man väl leva med, men här går bergvärmen i april och september i alla fall på natten, det kanske blir lite svalt mitt på dagen plattan lagrar ju lite värme från natten. Vi fär se :rolleyes: :)
2 svar · 1,3k läst
S
Seven47: Värmekällan är bergvärme och själva radiatorstammen är 22mm. Från övervåningen (22mm) går det ett utstick ned genom golvet till köket, tippar på att utsticket är lite mer än 2m långt.
4 svar · 1,1k läst
·
P
PX-21: Visst det är bara måla på...Är elementet vitt så slipa rugga upp ytan på hela och måla med samma färg som Vita köpta foderlister mm (Den brytningen)Blir som nytt:) Annars måla bara röret.. Mvh
4 svar · 4,0k läst
V
Valbobygge: Instämmer med exerg. Varmvatten slinga är bättre. Den har även betydligt längre livslängd än en förrådsberedare. Jag skulle välja en tank där jag kan sätta elpatronen direkt under varmvattenslingan/förrådsberedaren (vilket du nu väljer). Fördelen med detta är att du bara värmer översta fjärdedelen av tanken och har sparat ackumulatorkapacitet för alternativa värmekällor som
2 svar · 990 läst
V
Valbobygge: Jag tror nog att en Atmos panna är bra. Sök här på forumet så hittar du säkert flera som har erfarenhet av dom.
1 svar · 1,4k läst
_bystrom_
_bystrom_: Vi planerar en utbyggnad av huset, från 70kvm till ca 235kvm... Vår lilla "villa" är idag uppvärmd med direktel - oljeradiatorer. Så ett nytt system måste till... nu är det här en hel djungel för oss, men de alternativ som är aktuella är pellets, luft/vatten, solvärme. Ej bergvärme/jordvärme. Den del av huset som vi bor i nu (de 70kvm) tänkte vi komplettera med en luft/luft,
0 svar · 797 läst
V
Valbobygge: Jo, det är rasrisk som du befarar. Det är ofta flera kanaler skorstenen Mura upp något framför skorstenen som du kan sätta in en kamininsats. Enklast är en vanlig braskamin framför skorstenstocken.
1 svar · 1,7k läst
P
PX-21: Varför inte en l/l vp som komplement...(Golvvärme det är till och lyxa till..Fast Ska det va så ska det):) Sen svarar jag väl på korslagd isolering om det går för sig..det är väl att att som det låter lägga isoleringen åt ett håll först sen åt det andra hållet täcka generalskarvarna eller?
5 svar · 3,6k läst
it-snubben
it-snubben: CarMan: Det där var väl lite väl generaliserat svar. Kan lätt missförstås. Låter lite som "välj 3 valfria sladdar"... Kan bli väldigt farligt. Det finns ju också en stor sannolikhet att det inte finns någon nolla framdragen vilket gör att det bara finns 4 sladdar. Eller t.o.m 3 om det är sista elementet i kedjan och de inte ha bemödat sig att dra vidare alla 3 faser till sista
2 svar · 4,4k läst
2
2an: [citat] 7500 kWh/år va mycket för 220 m2 o bergvärme i kombination med golvvärme, Bör gå få cop nära 4 vilket då gör att huset skulle dra 30000 kWh/år utan vp..
6 svar · 1,2k läst
P
PX-21: Oj läste lite slarvigt det första inlägget tyckte det stod luft luft vp..Det är aldeles riktigt l/v vp inga termostater fullt öppna vred ......Fredde har du manuella vred så är det inte nålen som styr flödet genom radiatorn ....om du har fullt öppet....ingen termostat på ventilen Då är det shunten i källaren med givaren
10 svar · 9,7k läst
H
Hampe: Jag har en "Quadra-fire, Santa Fe" i källarn, och tror inte jag skulle vilja ha en i vardagsrummet pga ljudet från fläktar, skruv och "pelletsskrammel". Men det kanske finns modeller som är tystare än min...
4 svar · 2,1k läst
2
2an: Du kan ju fråga om driftstiden är bra.. :) Enligt Plexus så va den tiden bra om man säljer pumpar, Han skrev då jag frågade att 1 tim drift o 3 tim stillestånd va att eftersträva så att det blev runt 6-7 starter/dygn.. Finns en tråd då detta diskuterades under VP ..
11 svar · 4,4k läst
2
2an: 1. 2x22 mm 2. Kopparflex (ladda sattsvis med så hög temp som möjligt) 3. T.ex Aquawarm
2 svar · 945 läst
M
mdredfox8: Mer info... Det är vattenburen värme (20x2) Ingjuten i platta med SKB C25/30 betong (20cm Cellplast)
2 svar · 1,3k läst
B
Beape: OK, då är jag med.
28 svar · 6,5k läst
v-g
v-g: Kolla skorstenen så inte de förbaskade kajorna flyttat in. Räcker med en tung klump på ett snöre. En bra ficklampa kan man se med hela vägen ner om det inte är krökning på skorstenen/kanalen.
4 svar · 1,5k läst
v-g
v-g: Hmm låter ju skumt med termostaten på returen men men, kolla bruksen iaf det brukar vara det rättaste ;)
3 svar · 859 läst
E
Engan23: Hej! Nu när jag efter sommaren ska slå på golvvärmen så fungerar den inte som det ska. Trots att termostaterna i rummen(3 termostater i 3 rum) står på 18 graders så är det 25 grader inne, termostaterna verkar inte kunna stänga reglerdonen? Säkringen är hel, frågan är vad jag mer kan testa? Mäta spänningen över utgångar för reglerdonen? Har 6st reglerdon så jag tror inte att
0 svar · 1,4k läst
RobertC
RobertC: Ok det låter jätte bra tack för snabbt svar
2 svar · 826 läst
B
Beape: [citat] Finns det någon som kan tipsa om en dimensioneringstabell för ventilationsrör?
8 svar · 13,8k läst
D
DALASOL: Hej. 1. Är det ngn som vet var man får tag på en inkopplingsinstruktion/häfte till en Landis & Gyr RPV 31.31? 2. Går det att koppla till en innegivare till denna? I så fall vad och hur? Vänligen Lappen
0 svar · 3,2k läst
M
Mr.Holmlund: Nallis, hur gick det med elförbrukningen? Kom du fram till något som drog för mycket?
53 svar · 26,6k läst
·
P
puia: [citat] Ackumulatorn går har jag hört av husets tidigare ägare inte att komplettera med el-patroner, om det kan vara så? Får någon gång riva i isoleringen och kontrollera detta. Aktuella el-pannan provkörde jag härom dagen, efter lite mek med kärvande cirkulationspump och avluftning och vattenpåfyllning i gamla husets radiatorkrets verkar den värma väl. Tackar hjärtligt för input!
3 svar · 1,8k läst
·
2
2an: Förmodligen är shunten stängd eftersom att båda rören är kalla, Även tempmätaren ovanför cirkulationspumpen visar att ingen värme går ut.. Finns det ingen knapp på EVR M80 som man kan frikoppla motorn så man kan öppna shunten manuellt med spaken bakom?? Kolla bakom EVR M80 om du ser nån skala 0-10, står den på 0 är shunten stängd..
8 svar · 6,4k läst
·
M
Anonymiserad 48587: Dryson http://www.dryson.se/. Ska du till Villa & Hemmässan så brukar de ha monter där och då kan man köpa med bra rabatt. Åtminstone gjorde jag det för ett par år sedan.
1 svar · 1,7k läst
pär h
pär h: Ok tack BAS ingen dum ide. Mvh Pär H
2 svar · 1,6k läst
O
Obbhe: Är det någon som har en cetecell 500D inkopplad tillsammans med en slavtank? Jag har kommit över dessa 2 tankar men kan inte komma på hur dom skall kopplas samman då in och utlopp sitter på olika höjd. Tanken med VVB har sitt övre hetvatteninlopp lägre än slavtanken. Jag kanske tänker fel. Hjälp mig. Tack Jonas
0 svar · 4,6k läst
pefo
pefo: Ah, ok det är en speciell folie för just det ändamålet. Tänkte inte på det! ;)
6 svar · 5,4k läst
Immobil
Immobil: Kärlet verkar litet till den volymen som du har i hela systemet. Det är inte bara tankvolymen man räknar på. När cirkulationspumpen är avstängd ska du fylla systemet tills det kommer vatten ur skvallerröret. Därefter luftar du, ev. får du upprepa detta ett par gånger.
1 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.