Värme allmänt
mats n: vi skall snart börja bygga. Bergvärmepump och slingor i plattan. När jag tänker på bjälklaget, 220 mm, hur har ni upplevt det som redan har installerat detta? Upplever ni knirr och knarr? Eller handlar det om för korta byggtider, så det inte får torka ut ordentligt? Kan man regla upp innerväggar med distanser, tills det har torkat ut ordentligt? Många frågor, men tacksam för
exerg: "övertryck" menar du nog.Om det är någe till fläkt är nog risken att det även blir övertryck i hela kåken . Inge bra.De fläktar som används till braskaminer använder endast rumsluft för att förbättra cirkulationen runt kaminen.Friskluftsintaget kan du ha kvar men låt den inte vara ansluten till fläkten utan låt den blandas med rumsluften av egen kraft.
monostump: Man får som sagt kanske prova på ett element på ovanvåning och konstatera.
PX-21: En braskamin är alltid ett tillskott husvärdes höjare nu med dessa El-priser som snart är uppe i 2kr/Kwh så alla värmekällor som inte genererar El är att föredra Tycker jag :D....Pellets -Sol+Braskamin .....Vilken kombination;) Har själv Braskamin och eldar pellets tyvärr ingen solpanel ännu(Funderar på biosolpannan......men snart Golvvärme i halva huset håller på bygga
vvs-isolerarn: nja kanske mer åt vårkanten det går att flytta in. mestadels är anledningen att jag inte vill binda 250' drygt i pannhuset innan det går att flytta in i bostadshuset. mycket ränta blir det.
torke1: Vi har nyligen installerat frånluftsvärmepump i vårt hus med direktverkande el. Den gamla varmvattenberedaren från 1973 lät vi dock stå kvar i serie med frånluftsvärmepumpen. Värmepumpsinstallatören kunde inte se någon anledning att byta ut den. Om man tänker efter så borde det inte löna sig att byta ut en varmvattenberedare som fungerar. Det går knappast att höja verkningsgraden
Linus_E: tänkte fortsäta lite på denna tråd för om någon vill/kan ta lärdom av den vid ev sökning... allt sluta med en investering in en ny CTC ecoel och en CTC ecoair 105 investeringskostnad (installerade själv o köpte till grosist pris) blev 63k och då med nya radiatorer i v-rum o ovnvåning. slangar o kopplingar. lånad press mm mm fick den "gamla pannan såld för 25k i skrivande stund har
loven: Själv så gör jag rent med släckt saltsyra, lodet flyter perfekt.
petepete: [citat] Det är sant. Plus att luften inte blir så torr med oljefyllda element, eftersom el-element iaf gamla kan bli hysteriskt varma. Mvh Peter
bmx: Har en roth golvvärmefördelare sittande i huset där det finns plats för 2 extra slingor. Nu tänkte jag sätta på dessa 2 slingor vi köks och badrums renovering. Eftersom jag hade ute golvvärme installationen på entrepenad så har jag inte gjkort det tidigare och känner mig lite osäker. Har inhandlat plåtar och slang samt gles så själva läggningen har jag kolla på. Frågan är
torparnorpan: forsätter här så... Pratade med en rörmokare där uppe som håållit på sedan dackefejden, och han ansåg det inte vara nödvändigt med köldmedel dels pga av volymen samt att det är svårt att få ut allt i hela systemet. Han förordade hellre att vi sätter elpatron på acctanken på låg temperatur och sedan låter cirkulationspumpen snurra istället. Min tanke blir ju vad händer om
Palte: Jag har en slinga på ca 20m 12mm slang och kör den utan extra pump. Där märker jag temp skillnad på början och slutet av golvet. Skulle inte tro att du klarar dig utan pump.
pellefant: när jag pratade med trebema angående min v65 så sa dom att det inte behövdes någon termisk ventil, sotaren sa samma- det räcker med laddomat21 + övertrycksventil+fläktstopp=3 av varandra oberoende system. om jag eldar tankarna för fulla så stannar bara fläkten och pannan brinner långsammare utan kokning. jag har satt en kulventil i serie med kylslingan ifall det nu skulle behöva
suggetask: Hej Anders.EN FÖRUGN BEHÖVER RÖKGASFLÄKT, här lär det komma invändningar.Ingen skall håna en ny,som sagt.Det går alldeles utmärkt att elda både motorcykeldäck restprodukter från köttindustrin och mycket annat.Saken är den att en förugn är byggd för kluven ved i första hand.Men men det går att mixa med det mesta,det gäller att ha drag genom bädden.Därför går det inte att
HannaG: ja den har en egen säkring, och har inte varit påslagen, brukar sköta den manuellt...mest under vintern
bryggtomten: Även vi har lite problem med lukt då man passerar trekammarbruns-locken. Gjorde ny infiltration ivåras och trodde det skulle bli bättre men vissa dagar luktar det. Har luftningsrör i slutet av bädden och ur dem luktar det inget (ska ju vara rent när det kommit så långt iofs) Så är oxå nyfiken på varför/lösning på doftproblem....
v-g: Vet man exakt var problemet är så är problemet ringa bara att bila upp nog för att få dit en skarvkoppling. Vet man däremot inte stället är det ju svårt :rolleyes:
jerk: ja jag köpte den direkt av dom....ringde någon uppe i norrland tror jag.
Kippeman: Har du fyllt upp slingan med vatten? Jag tog en trädgårdsslang och fyllde upp genom att koppla bort båda slangarna från Push12án. När vattnet hade fyllt upp systemet skruvade jag ihop kopplingarna och kontrollerade matningen till pumpen...Efter detta fungerade det fint! Skruva in reglervredet fullt öppen, mot +..... MVH // Kippe
Apprentice: Kan någon ge förslag på någon produktserie med dubbelisolerade elradiatorer. Jag har fått tips om att Adax, Pax eller Frico kan ha detta, men hittar inget konkret i deras kataloger.
Valbobygge: Jag tror inte att ett större slutet expansionskärl gör det bättre. Enda anledningen till öka volymen skulle vara att man kan sänka systemtrycket med bibehållna marginaler. Du kan pröva att tillfälligt sänka ditt tryck till 1,5 bar. Får du nu värme på vinden så har Gbg Energi rätt. Jag har själv trimmat in våra radiatorer i hela huset. Bäst är det när det är skitkallt ute, ca
Linnex: Jag provtryckte mitt system efter att ha lödat allt färdigt med att i en av muffarna som jag satt dit för att skruva avluftningsventil skruva dit en vanlig nippel för tryckluft. Kopplade sedan på slang från kompressorn. Ställde trycket på 4:a bar och sedan såpvatten på alla skarvar.
inli12: Hej. Bygger vedanläggning i uthus med kulvert till bostadshus. Kulvert: 30m PEX 25x2,3 Gamla sektionsradiatorer (inga termostater, endast vred), grova järnrör i huset, 1 1/2 plans hus ca: 150m2 Tänkte ha shunt och cirkpump vid pannan i uthus. Ingen ide' med tryckstyrd pump antar jag eftersom flödet kommer vara konstant. Vilken cirkulationspump skall jag köpa? 25-40 eller 25-60? /Ingemar
Immobil: Cirk. pumpen brukar oftast sitta på returledningen.
MathiasS: [citat] Jag antar att detta är en fråga till mig, såg den inte tidigare. Jag ser att jag har dubbelskrivit något ord i mitt förra inlägg och det kan då misstolkas. Jag menar att alla mina lödda kopparskarvar är mjuklödda. Mina pexkopplingar är samtliga klämkopplingar. Inget annat.
Kippeman: Hej.. Jag håller på med en tillbyggnad av mitt hus och ska lägga in golvvärme istället för mina radiatorer. Vilket förläggningssätt är att föredra. Hur har ni gjort vid en tillbyggnad, har ni rivit ut alla undergolv för att lägga golvvärmen i bjälklaget? Enklaste är väl att lägga det flytande i kassetter, eller? Vad är det sätt ni rekommenderar mig att göra utifrån era
Kissekatten: Du bör ha kanal till varje eldstad, annars kommer sotaren inte bli glad.
frjo7205: Ja, en gasolkamin har näst intill fullständig förbränning. Det finns portabla modeller utan "skorsten". Om man får ha en fast monterad gasolkamin utan skorsten vet jag inte.