Hej
Vi har till viss del vattenburen golvvärme hemma, och nu när vi bygger til huset kommer tillbyggd nedervåning ha golvvärme, och övervåningen ska också det.
Centralen sitter på nedervåningen, vilket gör att jag får dra upp slangar till övervåning och där undrar jag lite.

Kan man dra upp slang och sedan lägga den på övervån och sen dra ner den igen utan någon kompletterande pump el dyl? Klarar bef. pump att driva på vattnet till övervån också ?

Tips o erfarenheter mottages tacksamt.

Flödet påverkas inte av hur mycket slangen går upp eller ner bara den slutar på samma punkt. Däremot är längden viktig för flödet.
Det som kan bli trixigt är att det kommer samlas luft på högsta punkten. Då systemet driftsätts är det inga problem eftersom luften kan spolas ur systemen men om det kommer in luft någonstans samlas det i högsta punkten. För att undvika luftfickor kan du montera avluftningsventiler på högsta punkterna.
Vad gäller cirkulationspumpen så bör du kunna reglera slingorna separat så att flödet kan justeras för att passa de olika flödesmotstånden i de olika slangarna.

Sätt ett T på returen där den går ur golvet. Med en liten stigare så samlas luften däri (om det blir någon). Annars fungerar det bra, jag har GV på övervåningen och mellanvåningen, fördelaren sitter i källaren.

Luft är bara problem om anslutningen till värmekällan är felaktigt gjord så att luft letar sig därifrån. Bättre att fixa såna problem än att "uppfinna" mystiska avluftningar.

Att ha fördelaren i källaren till slingor på övervåningen är fullt möjligt men det beror på förutsättningarna om det är det rätta eller om man sätter en till fördelare på övervåningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.