Okej, har en del att kolla när man kommer hem från jobbet.
tack för alla goda råd! återkommer senare

1250 liters tank;Delta-T = 50 grader:
Håller ca 70kWh energi idealt sätt., om du räknar på 150 kvm yta motsvarar det en
Energi på 0,5 kWh/m2 eller 20W/m2 i genomsnitt under 24 timmar, det låter inte alls otroligt att du måste elda en gång per dygn.

1250 liter är inte så mycket....

Okej, nej men jag ser bara hur jag gjorde ifjol samma period. och då behövde jag bara elda varannan dag. problemet är att jag inte får upp tempen mer än 19 grader.

Dannelind skrev:
hur ser "shunten" ut?`och vart brukar denna vara placerad, och hur kan man kolla den?
Shunt = 3-vägsventil ( finns 4-vägs också) där den kallaste och den varmaste vatten blandas till önskad/inställd temp som skickas till radiatorer ... enkelt beskrivet.
Placerad där vatten från akumulatorn möter radiatorvattens "fram" och "retur ". .... ett 3 rörs korsning :). Kolla med någon termometer ( en hand???) på fram och retur röret ( retur bör vara kalast) och andra shuntventilläge så att den skickar varmare vatten fram till radiatorer. Motionera den lite fram och tillbaka så den rensas från gammalt skräp i fal det fastnat i.
Har du ingen motorstyrning på shuntventilen så skaffa den snabbast - shuntstyrningen är det klokaste sak vi har i pannrummet. :)
gaia

Dannelind skrev:
Okej, nej men jag ser bara hur jag gjorde ifjol samma period. och då behövde jag bara elda varannan dag. .
Det kanske blåste mindre föra året? Har du ändrat något i huset? Större fönster? Golvvärme i källaren? Stor bubbelbad?
Värmen försvinner ju inte spårlöst ur din tank. Huset behöver tydlgen den mängden värme den tar.
gaia

har kommit fram till att det är en av cirk pumparna som står stilla.
så det blir väl till o köpa en ny, nån som vet nåt ställe som har bra priser?

jag har en motorstyrning tror jag med en kännare som sitter ute på väggen, men denna har aldrig varit inkopplad, enligt förra ägaren. testade att koppla in den men förstod inte riktigt det där med att ställa in kurvor, fick det aldrig till att fungera tillfredställande.

3 ggr /dag, 25kW Diompanna utan beredare, 750 liter acctank, samt kenjon förugn. 225 m2 i 2 plan = 450 m2... bor i pannrummet när det blir mindre än -15 grader =)

Majgårdarna
Dannelind skrev:
har kommit fram till att det är en av cirk pumparna som står stilla.
så det blir väl till o köpa en ny, nån som vet nåt ställe som har bra priser?
www.rinkabyror.se
Passa på att beställ en ny shunt automatik när du ändå handlar. CBJ är en bra och enkel sådan med innomhusgivare

Dannelind skrev:
jag har en motorstyrning tror jag med en kännare som sitter ute på väggen, men denna har aldrig varit inkopplad, enligt förra ägaren. testade att koppla in den men förstod inte riktigt det där med att ställa in kurvor, fick det aldrig till att fungera tillfredställande.
Då ska du sätta dej in i hur den fungerar el köpa en ny mer lättanvänd, Det är istort sätt ett måste med shuntstyning om man har acktank för att få ut mesta möjliga värme ur den..
Utan shuntstyrning blir det för varmt vatten en stund som går ut för att sedan va agom o sen är det för kallt vatten som går ut, Då kan det ju hända att det inte hinner värma upp huset under tiden det går ut för varmt genom golvvärmens tröghet om den är ingjuten.. Med ingjuten golvvärme är shuntstyrning med utegivare bäst ev kompletterad med innegivare, Men den ska alltid justeras in med endast utegivaren ansluten först..

en gång per dag,1500 tankar,180 kvadrat boyta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.