6
62_an: Jag söker ett elektronikschema och/eller allmän information om regulatorn som sitter i mitt fjärrvärmepaket. (regulatorn är burken som har ett kopplingsur och lite fler inställningsrattar för värmen på fronten) Regulatorn är tillverkad av Landis & Gyr och har beteckningen RVP30.610. Jag är intresserad av samma info även om inte beteckningen helt stämmer. Jag antar att många
0 svar · 1,4k läst
F
freman: Tjena! Jag har ett pelletssystem med i huvudsak radiatorer. Har byggt till 25 m2 och har golvvärme där med fördelarshunt LK M60. Tanken är väl att man ska blanda ut vattnet till golvvärmen men hur f_n gör jag det?? Skickar jag ut 30 grader från pannan får jag, hur jag än gör ut 30 grader i golvet också. Blir inte klok på hur fördelaren fungerar, var jag sänker framledningstempen
0 svar · 896 läst
H
halvordsson: Ngn som vet var jag finner en ny lucka med urtag för pelletsbrännare till min vedpanna av märket/modell Atmos Dc 30 sf
0 svar · 1,4k läst
L
LOPen: Tack för svaren, ska kolla vidare på länkarna. /LOPen
3 svar · 6,5k läst
O
ori: Tack för alla svar! /Ola
9 svar · 1,3k läst
T
T3ZZ: Hej! Vi ska renovera vår farstu så att det blir en groventré/tvättstuga. Vi funderar på att skaffa golvvärme här, vattenburen då vi anser det är billigast i längden. Men nu undrar jag hur man gör? Kan man lägga det direkt på ett befintligt golv, eller måste man ta bort det och börja om från början? Hur gör man om man har en golvlucka som man vill kunna öppna? Det är
0 svar · 1,7k läst
2
2an: Alloljekamin kanske ??
3 svar · 3,1k läst
M
magic_gbg: hehe hygrometern behövs när man glömde stänga avluftningsskruven och hela rummet blir vattenfyllt då visar den hygrometern max ;) fast man kanske skall stänga av innan dess ???
4 svar · 1,6k läst
·
Gustavson
Gustavson: Jag har varit ifrån "moockandet" ett tag nu och lyckats glömma en hel del vässentliga saker. Jag blir lite osäker på om jag monterar mina grejer i rätt ordning. på bilden så kommer vattnet in och ut på vänster sida in i bypass modulen. så frågan är!, ska kulventilerna/avstängningen sitta innan eller efter bypass modulen. dom dumma rörmockaren (ingen generell anklagelse) hade satt
0 svar · 878 läst
·
v-g
v-g: Ja det är helt safe om du har tvårörssystem om det inte är tvårörs måste man loopa rören för att värmen skall fungera på alla radiatorer utom den du tatt bort då såklart. Pluggarna ser antigen ut som en kort bult med fyrkantig skalle, eller som en pluggat bit sexkantigt rör med en bit packning i.
5 svar · 810 läst
R
Robbbo: Mmm man kanske får blunda lite då... men med dem här gamla gjutgärns grisarna till radiatorer så behöver man inte så stora...
28 svar · 2,2k läst
S
stekka: Det är utgående, från ventil mot radiatorns lekande mutter.
3 svar · 1,9k läst
M
Matss: Meningen med kopplingen är att den kan demonteras, och som du skriver kan man även efterdra. Men du har ju unionkopplingar till laddomaten så ovanstående är möjligt även med nippeln.
1 svar · 2,6k läst
·
C
CarMan: Du kan köra 22 rör på dina 2 stamar, altså 22 rör hela vägen. avstickarna från stamen som är 22 till radiatorn gör du med 12 eller 15 rör. 12 rör funkar ju bra om det inte är mer än 4m du säter altså ett T-kors som avstickare. det stora flödet går ju takt igenom T-korset o störs inte.
22 svar · 5,1k läst
C
chippen: tack för det, då vet jag att det inte är en helt idiotisk tanke, som dom flesta jag har frågat verkar tycka. Kan ju vara värt en stunds jobb om man vet att det har funkat för andra.
5 svar · 3,0k läst
F
frjo7205: Ah, där ser man. Jag har upplevt det problemet själv i mina föräldrars kåk. Det kan uppstå vid en viss typ av väderlek (vindstilla, gråmulet, dimma) där röken ligger kvar ovanför skorstenen och då sugs in i imkanalen. Prova också att jobba med spjället till spisen i vardagsrummet. Man måste få balans så att utflödet genom rökkanalen motsvaras av det tillflöde som ges i rummet,
6 svar · 6,6k läst
P
PST: [citat] Det som oftast händer, även med öppet spjäll, är att det ryker in....
6 svar · 1,3k läst
P
PST: Rören tål nog vakuum.....
17 svar · 3,6k läst
·
P
Panamayellow: helt ok men man märker att dom e lite billigare har en kantus 1. är nöjd men det som var lite dåligt va hantaget på luckan. det går ej att ta loss så det blir varmt som skamm och kan bli lite svår stängd när den e varm. pga den höga värmen så utvidgar plåt beslaget som låser luckan. men man får trycka lite så går det
1 svar · 1,7k läst
I
injonil: Tack!
5 svar · 5,4k läst
I
C
CarMan: hur stora ingrepp eller vilka ingrepp man göre beror ju på hur huset ser ut & hur det är byggt. enklast är väll att dra synliga rör i källaren, nära taket, o sen borra hål upp där varje radiator ska sitta på våningen över. sen får du göra en trumma från källaren igenom våningen över & upp till den nya över våningen. där lägger du rören i golvet. eller har du yttligare en
3 svar · 1,3k läst
M
mikaelbe: Jag har tappat lite tryck, men jag har inte behövt fylla på vatten än. Det är slutet kärl och förtrycket är OK. Kom nu på att jag har en avluftare vid panntoppen som inte är avstängd. Denna sitter vid tryckvakten som löser ut vid 1,5 bar. Jag tycker att rörisen har satt detta lite felaktigt. Avluftaren sitter inte på röret som vattnet skall flöda igenom till tankarna, utan vid
4 svar · 8,0k läst
P
Pedde79: Ok. Tack för svaret! Jag skall ut å kolla tanken.
2 svar · 5,9k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Manualer och skötsel i PDF-format finns här: Nibe 360P dokument
2 svar · 1,4k läst
E
erklars: Hej! Jag har en i närmaste ny ved-panna och 2st ackumulatortankar på 500 liter. Vet ni på ett ungefär hur mycket en installation kan kosta? Bor i södra norrland nära dala gränsen. Tack på förhand!
0 svar · 820 läst
E
el_richard: Hej Smartast sättet att luft en LK golvvärme fördelning??? Hur lång tid bör det ta? Ca 40 kvm...
0 svar · 972 läst
h-man
h-man: jag ska kolla det där med fukten. Det låter som en bra investering med fuktmätare. Tydligen är det kallras jag kan råka ut för enligt mina självutnämnda rådgivare
2 svar · 999 läst
H
Hubertus: Hej igen! Jag glömde nämna att det är el-golvvärme. Det känns som om man skulle hitta en reglerlösning där man trots ökad lufttemperatur kan behålla ett varmt golv. Har man satsat på golvvärme så skall alltid golvet vara varmt oavsett lufttemp. i rummet?
3 svar · 1,6k läst
H
hakno: Hej! Vi bor i ett 40-tals hus med självdrag. Jag har nyligen installerat en pelletskamin i bottenvåningen som i huvudsak enda värmekälla. Jag vill bättra på värmespridningen från kaminen, varmluften går idag upp i trapphuset men det blir ändå förskräckligt varmt i vardagsrummet där kaminen står (det blir som ett lock med varmluft). Har tittat på olika kanalfläktar och
0 svar · 862 läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Vill man lyxa till det ordentligt så har man både golvvärme och värmegolv, alltså både vatten- och el slingor i golvet. Varför både och? Jo, på sommaren när det inte behövs vatten uppvärmning av rummet kan golvet fortfarande kännas lite kyligt, då är elen bra att ha. Vi funderade på att göra så men beslöt tillslut att det är onödigt, nu har vi bara golvvärme slingor och på
1 svar · 818 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.