Byggahus.se

Elpatron till vattensystem

1. G
    Medlem Nivå 3
    Har ett litet sommarhus mitt i smällkalla Norrbotten i en ort där temperaturen lätt kan krypa neråt -30 på vintern.
    Huset har ett vattenburet värmesystem som "matas" från en vedspis i köket. Rökröret är dubbelmantlat och vattnet värms upp via att vatten cirkulerar runt rökröret. Enkelt system som fungerar perfekt.

MEN.. då var det ju vintrarna, när vi INTE är där. Det står en massa 1,2 KW elradiatorer runt i huset jag styr med ett SMS-system hemifrån (13 mil bort), (A22 från www.hellmertz.se) för att inte systemet skall frysa sönder. Problemet är att jag skulle vilja veta om någon här sett någon typ av elpatron som s.a.s är inbyggt/maskerat i/som en vattenradiator. Jag tänker mig att man skulle kunna byta ut ett av radiatorerna mot ett med en inbyggd elpatron, som skulle kunna hålla huset på en fem-sex grader under tiden då vi inte är där..

Har någon några tips eller andra förslag att dela med sig av vore det en välgärning, lindrigt talat. Jag har talat med min rörmokare, och han avråder glykol eftersom ytspänningen i vatten sjunker med glykol vilket ökar risken för läckage. Dessutom har jag rinnande vatten i stugan, så kallställning är ingen alternativ.

Jag har letat runt i alla olika forum här utan att hitta något matnyttigt för denna fråga

Med hälsning /Roger

2. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Blir nog att sätta in elkasett/elpatron.

3. D
    Medlem · Nivå 7
    det finns elpatroner till radiatorer! Liknande dom som sätts i handukstorkar

4. G
    Medlem Nivå 3

*Till Dr L

Vad säger du?! En elpatron som jag skulle kunna få inmonterad ett av de befintliga radiatorernsa. Vore helt PERFEKT!!

Var hittar jag dessa. Har du en länk, eller liksande att dela med dig?

/R