S
Sunesson76: Hej! Måste byta termostater på elementen hemma här i huset.. Gamla element med utanpåliggande rör till och från.. Hur tar man reda på vad man ska ha för gängning??
0 svar · 900 läst
M
mikaelbe: Fick svar från Somatherm och tänkte delge intresserade detta. Om man monterar ventilen upp-och-ner finns det risk att smuts kan samlas mellan gummitätning och metallsäte i ventilen när ventilen öppnas vid t ex test. Man skall alltså helst montera den med röda knappen nedåt. Att knappen inte funkar beror antingen på smuts enligt ovan eller att det är kalk på nålen inuti ventilen. Man
3 svar · 2,4k läst
Saxpy
Saxpy: Jag har kopplat mitt eluttag till en extern termostat eftersom elementet sitter lite knasigt till. Fläkten går bara när värme-element är tillkopplat Jag bränner mig inte på front, den blir varm men så att den är obehaglig på något sätt. Sovrum... Hmmm... Om man bor "på landet" som jag där det verkligen är tyst på nätterna så hade jag nog inte satt en fläktradiator i sovrummet
6 svar · 5,9k läst
L
la_sa: Hej Min Landis & Gyr SQH1 har lagt av, Vill inte snurra längre! Jag undrar om det finns nån akuthjälp till den stackaren....Allt är visserligen gammalt men jag letar idogt efter lösningar! :), kanske nån har en liggandes och skräpar.... Lasse
0 svar · 1,7k läst
K
kamy: ok. Tack för svar. Jag låter isoleringen sitta och sätter dit en radiator eller två i källaren istället. Och eldar det gör vi då och då, om än bara för mysfaktorns skull :)
3 svar · 2,4k läst
RFL
RFL: Någon gång under husets livstid så har tidigare ägare kapat av vattenrören till ovanvåningen och ersatt den vattenburna värmen med elradiatorer. Håller att på att renovera ovanvåningen nu och har tänkt gå upp med en stamledning mitt i huset och via en fördelare sedan gå vidare med Pex RIR till respektive rum (totalt 4 radiatorer skall upp). RIR:en läggs i träbjälklaget. Tänker
0 svar · 790 läst
pipewelder
pipewelder: Varför vill du ha glesare? Spara pengar? Slang är förhållandevis billigt i sammanhanget. Tänk dig ifall det blir för glest för att uppnå behaglig temperatur...då får du kräma på med varmare vatten istället. Jag skulle sätta de rekommenderade 300mm cc.
1 svar · 1,7k läst
M
mdredfox8: Ska koppla ihop min golvvärme slang från källaren med min Nibe 360p. Då behöver jag Nibe extra shuntgrupp esv 20 från Nibe (4985:-) för jag har radiatorer i huset. Finns det något billigare allternativ att köpa för att koppla ihop systemet? Eller måste man köpa deras system?
0 svar · 1,6k läst
K
Krakuanen: Men behöver man någon uppvärming på toan? Det sugs ju hela tiden in luft på toan via frånlufts-donen och det borde väl räcka som uppvärming?
5 svar · 3,5k läst
B
bofritz: Vanliga radiatorventiler fullt öppna.Hur det är med ventil för bottenplanet vet jag inte.Ska undersöka saken.
2 svar · 1,2k läst
W
Warlock: Tjenare! Ursäkta att jag snor din tråd litegran RobertC, men vi söker nog liknande svar. Jag och frugan diskuterar golvvärme i vårt vardagsrum samt ett inre till rum bredvid. Golvet består idag av ett brädgolv som drar kallt nåt grymt. Tanken var att riva ut golvet ända ner till markytan då vi inte kommer oss in i krypgrunden och kan kolla läget där samt att vi vill isolera
4 svar · 1,2k läst
B
Beape: Jag har samma badrumsyta (5 kvm) och funderar på att ersätta radiatorn i badrummet med vattenburen golvvärme. Jag har dock 1-rör, vilket enligt LK inte fungerar ihop med deras minikretsventil. Vad göra om man har 1-rör?
11 svar · 19,3k läst
·
Apprentice
Apprentice: Har fått lite ideer om att bygga en solfångare mellan ströläkten vid takomläggning för att i ett slutet system värma en framtida pool. Har någon här genomfört ett liknande projekt? Tips och ideer om slang/dimensioner/arbetstryck/cirkulationspump/driftstider osv mottages och bollas tacksamt.
0 svar · 1,9k läst
G
gaston12: I dagens DN redogörs för fuktproblem i ett nybyggt bostadsområde. Man skriver att ett av felen är att ångspärren lagts ovanpå värmerören och cellplasten. Det har lett till fuktproblem och mögel då fukten stängts in. Är inte den "rekommenderade" metoden, att ångspärren ska ligga så högt upp i konstruktionen som möjligt? Tror att jag läst det i parkettillverkarens dokumentation.
0 svar · 1,8k läst
prototypen
prototypen: Brukar det inte vara dubbla rör till expansion på kallvinda för att kärlet inte ska frysa. Det drar upp lite värme för att hålla frostfritt. Protte
8 svar · 1,7k läst
·
S
sjönära: låter tryggt med den grunden. låg energiåtgång har ni haft också
38 svar · 11,4k läst
P
palmestal: Jag letar efter firmor som kan gräva ner jordvärmeslang med kedjegrävare i Dalarna. Är det någon här som har något tips?
0 svar · 1,1k läst
S
sjönära: [citat] nej 39 tkr låter som ett normalpris. Priset på vvs-gds är det allra lägsta enl prisjakt.nu högst pris ligger på 42 tkr. Hur mkt du betalar för installationen är mer intressant.
27 svar · 5,6k läst
E
eddy: måste man ha eldfast tegel över taknocken?
1 svar · 831 läst
V
vvs-isolerarn: Vad ska jag ha för tekniktank? Vedpanna i garaget, stor tank i garget, kulvert till tekniktank i bostadshuset. Vill ha en tekniktank med vvslinga och förvärmningsslinga samt kulvertslinga då. Har kollat lite på Strömnäs 500 liters ack, de har ju en med vv slingor fast med solfångarslinga, vad skiljer solf-slinga från kulvertslinga?placeringen eller något annat?
0 svar · 1,6k läst
_ap_
_ap_: http://www.acaso.se/svensk/produktblad/TERMOMAT%201%20(SE)%200402.pdf
1 svar · 4,4k läst
S
Seven47: Tack o bock! ;)
4 svar · 1,1k läst
S
4 svar · 1,1k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Det beror ju förstås på taxa. I mitt fall (också fjärrvärme) så vore det huvudlöst att värma med el, eftersom jag betalar mindre än tredjedelen för en kW fjärrvärme (och jag har ingen fast abonnemangskostnad). Sedan skall du inte vara rädd för vattenfyllda rör. Man tömmer dem nämligen först, innan man sätter såg eller röravskärare i dem. ;-) Nej, allvarligt, gå och
8 svar · 10,8k läst
F
frjo7205: Tja enrörssystem är i sig inte speciellt bra. Svårbalanserat och ojämn värme. Jag har sett liknande kombinationer av järn och mässing, så helt unikt är det nog inte. Gissar att som så mycket annat i hus byggda runt 65-70-75 så lever ert system på övertid. Det var nog inte tänkt att hålla längre än att det funkade att kombinera mässing och järn. Har sett mycket i den vägen på
1 svar · 2,4k läst
A
apollo: [citat] En lösning som jag inte tänkt på. Dessvärre har jag en känsla av att man hamnar i klorna på pelletsleverantörerna på sikt. Pelletsberoende i stället för oljeberoende...
4 svar · 3,4k läst
L
Lucky: Hej! Har vattenburen golvvärme med Wirsbo Push 12 som är ca 7 år gammal. En dag började pumpen att låta förskräckligt och vi misstänkte luft i systemet (hade jobbat med radiatorkretsen ett par dagar tidigare). Stängde av det hela och försökt att lufta eländet ett antal gånger. Har nog tömt badkarsvis med vatten genom luftningsslangen men det är fortfarande fläckvis varmt och
0 svar · 4,2k läst
U
Ulrik74: Tack för svaret! :-) Ringde till Uponor/wirsbos support idag och pratade med en kille där och skulle man bara köpa deras material så var det inga problem! Har mailat in ritningar och lite annan info så skulle man få materialspec och ett ritningsförslag inom 5-10 dagar! Hur gjorde man innan internet och byggahus-forumet fanns? :-)
2 svar · 9,5k läst
S
scenic46: Igår kom nya numret av ByggTeknik med en mycket läsvärd artikel s.69 av professor Christer Harrysson, Örebro Universitet, om Möjligheter och risker med passivhus och olika lågenergikoncept "Passivhus kräver aktiva byggare och brukare". Just riskerna och gränserna vid olika totalkoncept leder till eftertanke.
0 svar · 2,1k läst
M
mr_s_d: oki dock....kan man använda byggmax cellplast eller ska man ta den dyrare rosa?? det är bara en platta inget bärande del?
5 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.