3 106 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Inkoppling av extra element i källaren
Hej!
Kommer det att funka att koppla in ett element i källaren, där framledning o retur är ovanför element? Kommer cirkulationspumpen pressa igenom vattnet o cirkulera tillbaka?
Eller krävs det att returen är i lägre nivå än elementet?
Se bifogad bild så förstår ni!
Kommer det att funka att koppla in ett element i källaren, där framledning o retur är ovanför element? Kommer cirkulationspumpen pressa igenom vattnet o cirkulera tillbaka?
Eller krävs det att returen är i lägre nivå än elementet?
Se bifogad bild så förstår ni!
Det funkar hos mig och borde även fungera hos dig. (Alt. 1) En röris monterade ett element i tvättstugan på detta sätt.
Om jag inte missminner mig hade jag i ett hus ett element i garaget som var kopplat enligt alt. 2. Enligt uppgift skulle det vara bra för att under sommaren, när man hade stängt värmen och bara eldade för varmvattnet, få värme på de element som var kopplade på detta sätt.
Om jag inte missminner mig hade jag i ett hus ett element i garaget som var kopplat enligt alt. 2. Enligt uppgift skulle det vara bra för att under sommaren, när man hade stängt värmen och bara eldade för varmvattnet, få värme på de element som var kopplade på detta sätt.
Hej!
Det finns många som har element inkopplade enligt alternativ 1. Alternativ nr 2 förstår jag mig inte på och ännu mindre när jag läst JanneL's förklaring...
men jag kan vara lite trög ibland. 
Man får kanske justera in radiatorerna på känsla och temperatur för att få rätt flöde men det kommer att fungera!
Det jag inte förstår med skissen är flödet i systemet, i synnerhet med alternativ 2, jag menar det är visat som två separata kretsar på något sätt. Dessutom undrar jag var pumpen sitter, för det är väl inte självcirkulerande? :eek: Den bör ju sitta på tilloppet.
Det finns många som har element inkopplade enligt alternativ 1. Alternativ nr 2 förstår jag mig inte på och ännu mindre när jag läst JanneL's förklaring...
Man får kanske justera in radiatorerna på känsla och temperatur för att få rätt flöde men det kommer att fungera!
Det jag inte förstår med skissen är flödet i systemet, i synnerhet med alternativ 2, jag menar det är visat som två separata kretsar på något sätt. Dessutom undrar jag var pumpen sitter, för det är väl inte självcirkulerande? :eek: Den bör ju sitta på tilloppet.
jag tror janneL syftar på att koppla elementet på tappvattnet (varmvattnet). min skiss kanske var lite otydlig, givetvis sitter cirkulatonspumpen på framledningen i fjärrvärmecentralen, orka dock inte rita med den. Det jag ville få fram var om det finns tillräckligt med tryck i sytemet för o pressa vattnet uppåt från returen o tillbaka. men det lär det finnas när jag tänker efter.. man får ju upp värme på elementen 2 våningar upp 
Medlem
· Korpilombolo
· 3 743 inlägg
Jag har en tvättstugeradiator där både fram och retur går genom taket. Satte för säkerhets skull avluftningsventiler på högsta punkten men vid inkopplingen satt luft bara i radiatorn. Aldrig någon luft vid avluftningsventilerna. Och varmt blir det i tvättstugan (dubbelpanel).
Klicka här för att svara