M
Mape: Hej! Nu när stugan är på plats är det dags att fundera på element för uppvärmning (så småningom blir det nog en kamin, men inte i år). El-element har jag förstått är att föredra - min fråga är då var köper jag dessa? Hur fungerar stormarknadernas alternativ och vad ska jag tänka på. Ska det vara element för fast montage eller med stickpropp. Hur påverkar detta valet av antal
0 svar · 1,4k läst
B
Bengtake: Jag håller på att renovera ett stort äldre hus byggt 1917 och har kommit fram till det blivande sovrummet. Huset har vattenburen värme från en jordvärmeanläggning och sovrummet är idag utr med ett element. Sovrummet är beläget på andra våningen toch har dag ett vanligt trägolv med sågspån som issolering. Golvet verkar ha något svaga golvåsar för det kan på vissa ställen
0 svar · 1,3k läst
S
spaedgris: [citat] En panna på 30kW klarar av att värma dubbelt så mycket vatten på en timme som en panna på 15kW. Men effektangivelsen säger inget om hur mycket ved som du är tvungen att stoppa i under den timmen. Det du menar med effektivitet kallas också verkningsgrad. Det är hur mycket av energin i veden som pannan klarar av att överföra till vattnet så att det kan uttnyttjas i huset. Man
16 svar · 7,5k läst
·
Blixten
Blixten: Så här gjorde jag: Beställde en provpump PT25 från www.esska-teknik.se. Kostade 1.523:75 inkl moms och frakt. Handlade på Ahlsell Kulventil AVI-1360, 109:- G15 metall-muff inv gg, 37:- Ett par 16xR15 TA-PRK-koppling rak utv gg 53403-116, 2x69:- ... plus moms. Lite gängtejp. Skruvade ihop. Se bilderna. Dessa kopplingar gick utmärkt att montera och demontera upprepade gånger. Fyllde sedan
0 svar · 5,2k läst
·
Fotografen
Fotografen: De flesta reglersystem reglerar på utetemp mot en inställd reglerkurva, innegivaren används för sista finliret och nattsänkning, dvs oftast klarar man sig utan innegivare men inte utan utegivare. Nu vet jag inte hur just EVR fungerar, har sett något system i någon katalog som bara har innegivare men det känns som om det kan bli svårt att hålla jämn rumstemeratur.
2 svar · 2,4k läst
M
Matss: Precis, trögheten kan ställa till det. Med fönster mot solen kan tempen stiga hela dagen.
4 svar · 1,1k läst
N
nytorparen: Tack för svar! Spisen är inmurad, dock inte på eldstadssidan. Att flytta elspisen vore en alltför komplicerad insats, inkluderande att flytta/modifiera väggfasta skåp. Spalten är 60 mm, min idé var att på enklaste sätt sätta upp en spärr för strålningsvärmen, tex genom att mura upp med eldfast sten eller platta. Men en spalt mellan eldstadens vägg och muren behövs säkert.
3 svar · 3,1k läst
G
gaia: Om ni nu ska satsa på koleldning så kan jag bara tillägga att man skall ha en roster i ugnen/ kaminen helst i gjutjärn som tål stryk. Kol är mycket svår att bara elda på en plan ytta utan luft underifrån som man kan göra med ved.- svår att stapla luftigt. Man ska börja med små stycken ( större brännyta) och sen lägga på dom stora. Viktigt också att värma skorstenen ordentligt
18 svar · 27,8k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Precis. Problem med luft i circpumpen kan mycket väl leda till att pumpen kör med kraftigt reducerad effekt. Du kan lufta circ.pumpen under gång, det gör inget (skruven sitter på trycksidan).
27 svar · 10,8k läst
_ap_
_ap_: Termostaterna ska om dom funkar stänga av dom element som inte behövs. Termostaten reagerar alltså på den omgivande värmen. Vet inte hur din fjärrvärme växlare ser ut men visst borde det gå att montera en innegivar styrd shunt som reglarar värmen.
1 svar · 2,8k läst
P
peho4301: Fick hjälp att mäta upp och det visade sig att reläet till första steget brunnit och att det därför gick ut ström hela tiden. Bara att byta. Tack för tipsen! :) /Peter
4 svar · 4,3k läst
K
Kippeman: Tjaba..Ja det var ett helt ok pris! Tackar för info, detta måste jag bara kolla upp :-) MVH // Kippe
2 svar · 2,5k läst
P
PST: Set ut som ett ettrörskoppel, men eftersom radiatorn har rör in/rör ut, kan man nog ta bort kopplet och koppla in radiatorn som en tvårörsradiator. (Kanske en strypventil på returen behövs?), man kan även koppla in en ettrörsradiator på "returen" eller "matningen" till ett tvårörssystem, men man måste då verkligen hålla koll på hur den radiatorn påverkar flödet.... M.a.o. i
1 svar · 8,2k läst
·
C
CarMan: rent generelt så är det faktiskt inga stora skilnader mellan olka fabrikat. det skiljer mer på hur bra instalatören är o vad han ken hjälpa dig med
22 svar · 4,3k läst
Immobil
Immobil: Det finns ganska många som har gjort det, men inte jag. Har inte hunnit. :p Här finns värdefulla tips och ritningar: http://www.tenico.nu/kambras.htm
1 svar · 3,6k läst
M
Mjölnaren: Måste väl avlägga en liten rapport :rolleyes: Nu funkar värmen kanon. Har fått upp tankarna (3x750 lit) i 82 grader. Kör ut ca. 26 grader i golvvärmesystemet och har 20 grader i inne temperatur :) Det var inte så svårt att på egen hand bygga & driftsätta ett värmesystem :rolleyes: :D
5 svar · 1,4k läst
P
PST: Typen spelar nog mindre roll, radiatorer och rör skall däremot vara dimensionerade för ett lågtemperatursystem, kompakt eller inte är mer en utseende- och prisfråga. När man eldar med ved har man ju uppåt 90-gradigt vatten att schunta ut om man så vill, med ett VP-system arbetar man med lägre temperaturer och radiatorerna måste därför vara större/effektivare. Inget hindrar att man
1 svar · 974 läst
B
Boan: tack för tipsen, vi ska konvertera från luftburen el till bergvärme är det tänkt. elen går som tur är inte i golvet (det har vi nyss gått igenom..) men själva genomföringen, bara ett hål och igenom med röret/slangen? inte några speciella arrangemang? då ska det nog gå bra, lätt jobbat hus som tur är.... tackar!
2 svar · 2,0k läst
pipewelder
pipewelder: Intressant info du fick. Jag ringde till vår sotare på orten eftersom jag håller på att tillverka egen skorsten och ville veta vad som gäller eftersom det ändå är han som ska göra besiktningen. Schakt på vinden antingen av gips eller minerit, 50mm luftspalt. I övrigt ska röret isoleras med dubbla lager brandmatta á 30mm.
4 svar · 4,8k läst
P
PST: Kolla på blocket, nedplockade kakelugnar verkar kosta från några tusenlappar och uppåt..(Om man bortser från rena "vrak" för några hundralappar). Sen finns det ju antika exlusiva saker också, men det antar jag att det inte är frågan om här... Att montera en kakelugn kan kosta vad som helst. En "lergök" (dvs kakelugnsmakare) går ju på hantverkartaxa...är man händig kan man ju
1 svar · 1,5k läst
T
Tapio: de säger att de spolat ur slingorna... kan nog behövas en extra pump då det bara blir fisljummet överallt... tack BAS och matss för svaren. frid och solsken där ute
3 svar · 3,5k läst
prototypen
prototypen: Shunten är som en gaspedal, är det mycket uppför (kallt) får man gasa mer. Protte Shunten ska egentligen sköta hela värmeregleringen.
52 svar · 4,3k läst
prototypen
prototypen: Varför inte lösa el-element i huset som håller frostfritt under den korta perioden, beg elelement finns väl 13 på ett dussin. Protte
6 svar · 1,4k läst
_bystrom_
_bystrom_: Man tackar och bockar! *bockar* :D
8 svar · 10,6k läst
Nol
Nol: Hej I am ready to install the central heating system with water radiators en a CTC electronic in our vacation house. I calculate the rooms and then I check for radiators but I am a little bit confuse First of all, we have a previous community house and that is not isolated well, just sawdust under de floor and above the ceiling. Not in the wall and we have 2 glass windows. As an example : the
14 svar · 3,1k läst
C
Chinaski: Hej, röret är nog inte så litet som du tror, hade min sotare på plats för att kolla om jag kunde göra en liknande manöver. Mitt rör är 120mm, och det var större än hos de flest enligt honom, dessutom var godset 4mm tjockt, vilket också var tjockare än genomsnittet enligt honom. Han rekommenderade att jag skulle ta kontakt med en skorstensfirma, som kan ansluta ett rör till
1 svar · 1,2k läst
M
Matss: [citat] Sol kan aldrig räknas hem för att ersätta ved, för att få rimlig payoff måste man ha ett energipris i nivå med olja. Men lyssnar man på solsäljarna så är det bra även vintertid... Angående kulverten kan man enkelt förbättra isoleringen genom att bygga en låda av markisolering (frigolit) runt den. Jag har visat hur jag gjort i nån gammal tråd.
12 svar · 2,3k läst
A
adde_camilla: Pellets blir det nog! Va på älvsjömässan idag och skulle man sätt in BOSCH L/V så kostade de 105000kr! + att det var den största kondensor jag sätt i hela mitt liv! Ytterst tveksam till L/V faktiskt. Drömmen är ju bergvärme men som sagt stor investering. Tack för alla svar!
8 svar · 2,0k läst
M
magic_gbg: hmm TW ville ju ha el radiatorer inte vattenburna så glöm den länken ;)
4 svar · 713 läst
D
Danne031: Beroende på lindningarna i pumpen så kan det vara så att den helt enkelt inte kan gå över Jfb utan att lösa ut den fast det inte är något fel på den. Är jordfelsbrytaren nyligen installerad? Eller började jfb bryta bara helt plötsligt en vacker dag efter att allt fungerat länge?
1 svar · 730 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.