Alla ni som eldar med ved, hur ofta måste ni elda?

vi har en vedpanna från -91 med en acc tank på 1250 liter. Vi har golvvärme
i huset, vi måste elda varje kväll för att hålla en temp på runt 19.5-20 grader.
känns som att det är lite för ofta. Detta gäller nu när tempen ligger på ca -4 grader.

så min undran är ju då, vad har ni för anläggningar och hur ofta måste ni elda?

Hur stort hus har du??
Hur mycket värmer du tanken till o hur kall är den då du eldar igen??
Är huset från -91??
Är det ingjuten golvvärme/platta på mark??

Majgårdarna
Jag får elda varannan dag nu när det är någon minus.
Ca 110kvm kass isolerat 2000L ack

En gång om dagen när det är kring nollan som ju.
Förra vintern när det var -25 grader var jag tvungen att elda på morgonen också innan jag åkte till jobbet.

1000 liter huvudtank, 500 liter slavtank.
137 kvm trähus, 1,5 plans.

175kvm, men bara ca 120kvm som jag värmer upp med golvvärmen
(nedre våningen) huset byggt -91 och är bra isolerat. Värmer tanken till 90 grader
och ett dygn efter när jag får elda igen så ligger den på ca 35-45 grader.

Ett annat problem är att hur mycket jag än eldar så får jag ej upp värmen över 19 grader, detta har aldrig varit problem tidigare, samt att i dom rum där jag har element så blir dessa aldrig riktigt varma, dom står på max värme samt att pannan är uppeldad max så är ändå elementen knappt ljumma, vad kan detta bero på?
har testat och luftat dom också.

Pumpen står?

Mvh

Kolla shunten!

Jag har 3st cirkulationspumpar i pannrummet och alla verkar gå, dvs dom låter.
kan man kolla dessa så man vet att dom går/fungerar?

Låter dom normalt, då funkar dom.

förstår att det är svårt för er att berätta hur jag ska kunna kolla min panna när ni inte vet vad jag har för modell eller så, men hur ser "shunten" ut?`och vart brukar denna vara placerad, och hur kan man kolla den? tack för alla goda råd

Shunten är en blandningsventil som reglerar hur mycket värme du får ut på elementen. Den sitter i anslutning till pannan. Om du har motorstyrning på den kan det vara den som har lagt av. Shunten kan också ha kärvat, men brukar kunna lossas med enkla medel.

2 av dom låter väldigt lite, dvs dom surrar lite grann, men en av dom låter betydligt mer, om jag stänger av den så blir det nästan helt tyst i pannrummet. Så den måste väl vara på upphällningen eftersom att den låter betydligt mer än dom andra 2, kan man kolla dessa pumpar på något sätt?

Blir matarvattnet ut efter shuntarna varmt?

Dannelind skrev:
Ett annat problem är att hur mycket jag än eldar så får jag ej upp värmen över 19 grader, detta har aldrig varit problem tidigare, samt att i dom rum där jag har element så blir dessa aldrig riktigt varma, dom står på max värme samt att pannan är uppeldad max så är ändå elementen knappt ljumma, vad kan detta bero på?
har testat och luftat dom också.

Shuntventilen sitter antingen på acktanken (bästa alternativet) el på pannan o då har du en laddomat typ 4030, Då sitter vv beredaren i pannan..

Du har kanske en motorstyrd shunt med utegivare o då är fel kurva inställd el så har du innegivare som måste ställas upp..

Börja med att följa rören från golvvärmen/radiatorerna för att se om dom går till panna/tank, Vid någon av dessa sitter shunten o där både framledning/retur är ansluten..
Om det är så att det alltid oavsett ute temp är 19° inne så bör du ha en shuntstyrning, Shuntstyrningen har kanske några vred samt lysdioder....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.