36 502 läst ·
20 svar
37k läst
20 svar
Hur ställa in elpanna och vattenelement för lägst energiförbrukning?
Vid pannan har du en shunt graderad 0-10 där man kan ställa framledningstempen, Thermomatic cbj med innegivare http://www.dinvvsbutik.se/thermomatic-villavarmeregl-p-4905405.html är vad ni skulle haft..Vigg0 skrev:
Då kör man med fullt öppna termostater o låter cbj´n styra framledningstempen så att ändå rätt temp inne nås..
Den är riktigt lätt att installera o ingen behörighet krävs..
Ni kan nog ställa ner pannan till just över 60° utan risk för legionella, Ju lägre temperaturer ju mindre förluster..
roke skrev:
Nej jag fick för mig att det var en pannan som värmde tappvattnet oxå, måste tappat kollen nånstans... Men iaf de jag skrev gäller på tappvattnet, men på värmesystem får du göra som du vill, du kör ju sällan ut mer än 35grader om du har ett hus enbart med golvvärme. Aja det blev en salig röra med en del missförstånd i den här tråden, kanske de vore dags för lite semester....
Ibland kan det bli missförstånd, det händer ganska ofta 
Men om vi antar att pannan värmer tappvarmvattnet. (vilket jag tror att den gör i trådskaparens fall)
Är det då förbjudet att köra "legionellavänliga" temperaturer i sitt privata tappvatten?
Finns det något fall där det har blivit böter?
Men om vi antar att pannan värmer tappvarmvattnet. (vilket jag tror att den gör i trådskaparens fall)
Är det då förbjudet att köra "legionellavänliga" temperaturer i sitt privata tappvatten?
Finns det något fall där det har blivit böter?
Redigerat:
Klicka här för att svara