Värme allmänt
Mäster: Eller ta tag med en tång och dra ut det lite, inte för våldsamt bara.
bionicon: Det står fortfarande väldigt lite skrivet om Forclima. Är det någon som har gjort några erfarenheter? Har sett på detta agregatet, men finner inget pris. http://www.forclima.com/eng/testi/e100r.htm Någon som känner till det?
gaia: [citat] Du har säkert tagit ett par klunkar när du badade i sjön men inte dött av det :). legionella smittar genom andningsystem dvs när du andas in ångan/ aerosol fex i duschen. Magen klarar legionellan :) gaia
andreas pelz: Hmmm... jag misstänkte det. Tänk om det nån gång i en renovering, åtminstone nåt moment nån gång, vore ENKLARE än man tänkt sig... ska försöka gömma elemntet på nåt sätt! Tack för svaren
rogge_vvs: [citat] Jodå jag har gjort om ett ännu äldre sommarresidens en gång i tiden. Vi satte nya radiatorer av gammal modell (Rex) drog grova rör enligt självfallsprincipen även fast det var ett modernt pannrum med cirkulationspump mm. Pannrummet var en gammal jordkällare med 1,40 i takhöjd och ojämnt golv (berggrunden) så vi fick kapa ner pannan/tanken som gick till luf/vattenpumpen (CTC)
Matss: Luft är bara problem om anslutningen till värmekällan är felaktigt gjord så att luft letar sig därifrån. Bättre att fixa såna problem än att "uppfinna" mystiska avluftningar. Att ha fördelaren i källaren till slingor på övervåningen är fullt möjligt men det beror på förutsättningarna om det är det rätta eller om man sätter en till fördelare på övervåningen.
2an: Jo det va du LLLVäxjö jag tänkte på, Såg i samma stund jag postade att ja inte skrev vem det va riktat till.. :(
forgus31: När jag tänker efter är det ju trots allt nästan 1 Volt som ligger mellan eljord alltså även på värmerören och marken utanför. Med fuktig platta är det alltså nästan 1 Volt som ligger på hela tiden. År ut och år in. 30 år har det hållt på vårt hus men tydligen inte hos några grannar. Med införande av plaströr kommer kanske jordningen att försämras och korrosionen gå
jippen: Jag har snackat med en gammal äv inom snickarbranchen och han skulle ha lagt ett 14mm ekgolv direkt över glesen, givetvis med lumpapp mellan, och enligt honom var det inga problem med bärighet och böjstyvhet i den konstruktionen, vad säger ni?
meckis: Då är det bara o koppla på sig :-) tack för alla svar!
PX-21: Släpp ut trycket på "kompisen" bredvid (Svart plasthatt) gänga bort --på med gängtejp --gänga dit..(.kolla förtrycket i expkärl (membranet )med cykelpump först) närdu ändå har tappat ur trycket?.....0.5 bar;)förtryck Mvh
Fabian-Bom: Kan du stänga returventilen och slottsvredet alternativt termostaten behöver du inte tömma systemet så länge dessa håller tätt. I alternativ 2 så måste du tömma systemet eftersom du ska skarva in en t-koppling på röret. Till den nya radiatorn sätter du termostat och returventil osv. Komplettera gärna den nya rördragningen som sedan skall tas bort med avstängningsventiler som du
Matss: Ett annat alternativ är att köra en varvtalsreglerad pump, den går då ned i lågeffektläge när alla slingor stänger. Så dyr som en bypass är så betalar den nog mellanskillnaden och på lång sikt spar du även lite el...
Tvärsnett: Man börjar att elda med björk, långa vedträn över hela ytan tills innan baket, sedan rakas veden åt sidan. Många väljer att lägga in en 1x1m täljstensskiva att baka på, håller värmen förträffligt. Grattis, vedugnsbakat bröd o pizza är underbart gott!
PX-21: Var det rör dragna ner i torpargrunden tidigare? annars var den nog ingen nämnvärd värme som kom T-P till godo....Med kasetten tar ni vara på minst 70% av värmen som kråkorna nu kommer att sakna förståss;) Mvh
gerogwaa: Vad säger du?! En elpatron som jag skulle kunna få inmonterad ett av de befintliga radiatorernsa. Vore helt PERFEKT!! Var hittar jag dessa. Har du en länk, eller liksande att dela med dig? /R
Lars T: Eldade briketter som ju är som jättestora pellets i min gamla smalspis, funkade fint, men tänk på att lägga in lite. De "sväller" när de tagit sig och det blir en enorm värmeutveckling men med lite i taget går det bra.
Lola: Har fått ett papper från vår husfirma som vi skall skicka in till IVT så kommer de och injusterar luftflödena till att börja med, sedan får jag gå igenom det andra. Tack för hjälpen so far, jag återkommer säkerligen :)
Mäster: Jag skulle kunna tänka mig att du bör släppa trycket i radiatorslingan först, det borde låta sig göras vid expansionskärlet, sitter nog en liten plastratt där du kan släppa ut vatten, tills mätaren går ner på 0, stäng sedan de kranar du hittar på slingan, för att inte vattnet ska rinna ur när du lossar elementet, Stäng också returen och termostaten på elementet, så inte det
D.Velin: Puttar upp tråden då jag har ett egenintresse av just bakugn då jag för 1 månad sedan köpt en gård med sådan i köket. Hinner inte skriva mer för tillfället. Återkommer....
knyttet: Vi har en kanal i skorstenen där man satt in ett rör. Röret läcker i skarvarna och kan därför inte användas. Nu undrar jag om det går att täta röret eller om ni tror att det går att ta bort det för att sedan täta kanalen???
PST: Om jag förstått det rätt har du alltså en slavtank i huset som laddas från en kulvert med en kamrörsvärmeväxlare i slavtanken. Om tempen ut från denna "värmeväxlare" alltså den som går tillbaks till värmecentralen/stora tankarna är för varm kan det bero på två saker: 1) Slavtanken är varm 2) Flödet i slingan är för kraftigt , Strypning kan åtgärda 2 ovan. Men dessutom
FordTheWord: Nu hade jag den på reserv i ungefär en timmes tid, sedan satte jag igång den igen på normalgång, väntade i ungefär 20 minuter tills kompressorn gick igång, sedan satt jag där en god stund och väntade.. inget hände, dvs den fortsatte att gå. Har nu varit igång sedan i förmiddags. På något sätt är det ändå skumt, vad kan det ha berott på, några idéer varför den "funkar" nu
Dr.L: Haha, rinkayby kan sin sak hör jag... ring en rörmockare och han gör de åt dig lätt..
Dr.L: avstängnigar får installeras mellan kärlet och säkerhetsventilen men dom får inte placeras så att du kan stänga bort säkerhetsventilen från uppvärmningskällan!
Gaskropp: Tack för svaren! Mycket värdefullt. Just nu har jag en elradiator i garaget. På den har jag satt en energimätare. Tänkte att under vintern så får den lösningen duga. Sen till våren får vi se vilken föbrukning jag har haft och få ganska god kläm på vilka pengar jag kan investera utan att få för lång pay off tid. Föresten det här med pay off tid, finns det någon tumregel på
knekten: Oki doki :) då skulle ja montera en kamin i källarn! Källarn blir varm,värmen stiger,man slipper dra in ved in igenom hela huset.:)
prototypen: Börja en konvertering till vattenburet och lägg golvvärme, sedan kan ni välja om det ska vara ved / pellets / värmepump. Till dess kan ni köra golvet med en beg elpanna. Protte