Hejsan

Jag ska tillfälligt flytta på ett element så att jag kan riva bort träpaneln på väggen.

Hur gör jag?

"Regleaget" på bilden har en förmåga att rammla av...så vågar inte lita på att den stänger vattentillförseln kan man ju inte lita på??

Finns det någon som kan dela med sig av lite kunskap?

Mvh Henke

• reg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer bilderna igen..

• hel.JPG
  • reg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En dum fråga bara: vart kommer vattnet in i elementet?? Kunde inte hitta mer än ett rör på bilderna.

Finns bara ett rör. TRor det kallas enrörssystem.. Ingen aning hur det funkar.

Jo, det är ett enrörssystem du har. Ventilen kan du inte lita på när det gäller avstängningen.
Tappa ner systemet - plocka bort elementet - släng väck panelen - fixa väggen - tillbaks med elementet - fyll upp systemet - lufta - kör igång värmen.
Det lär finnas ett förbikopplingsdon som man kan montera, om man vill ha mer tid på sig. Antagligen är det dyrt som tusan.

Men snälla ni, ett enrörssystem kan väl ändå inte ha ett rör till elementet. Hur skulle det fungera?

Ja du Injonil, varför tror du det heter enrörssystem? :rolleyes: :D

Återkommer med en förklaring senare, om ingen annan hinner före. :)

Jag gör popcorn under tiden! :p

Här finns en bra förklaring på enrörssystem:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=38&artlang=sv

Henke´s system ser lite annorlunda ut i förhållande till systemritningen i länken. :rolleyes:

Han har en ventil under elementet som fungerar ungefär som en shunt. Ovanför ventilen är röret avskilt med en plåtbit på insidan. Han har alltså plötsligt ett rör som blir två halvrör. :D
Det innebär att på den ena halvan strömmar det in varmt vatten och genom den andra halvan går returen ut. Där blandas vattnet med varmare vatten från pannan och går vidare till nästa element. För att kompensera värmeförlusterna är därför elementen större ju längre bort från värmekällan man kommer.

Inte helt enkelt att förklara som du märker. :rolleyes: :D

injonil skrev:
Jag gör popcorn under tiden! :p
:mad: Nå, tänker du bjuda på några popcorn, eller? :rolleyes: :D

Jo, jag vet hur ett ettrörssystem fungerar. Men det är som du säger två rör, ett in och ett ut, inte ett, däremot går allt i en och samma slinga. Har aldrig sett det i form av ett rör som är delat förut. Jag som hoppades på att du skulle förklara hur det fungerade med verkligen ETT rör :D

:rolleyes: Gjorde jag väl:

Ovanför ventilen är röret avskilt med en plåtbit på insidan. Han har alltså plötsligt ett rör som blir två halvrör.
;)

Jaja, men det där får du inga popcorn för! ;)

Ok..... jag måste tappa ur hela systemet. Låter som ett stort projekt..
Då vet jag vad jag ska göra under julledigheten :)

Tack för hjälpen Immobil.

Hej igen.. Var tömmer jag ur systemet?? Vid pannan har jag hittat ett "hantag" som jag tror stänger varmvatten tillförseln.. men ingenstants där man kan tömma ut vatten..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.