I hallen har vi en radiator ("element") i ett vattenburet värmesystem. Den har inget fönster ovanför, som brukligt, så tapeten går in bakom. Vi vill nu ta bort den gamla tapeten och måla väggen. Det verkar vara bra att ta bort radiatorn under renoveringen om det inte är alltför krångligt.

Hur gör man när man tar bort en vattenfylld radiator? Behöver man någon liten rörstump som tillfälligt låter vattnet gå vidare till övriga radiatorer?

Hur ska jag göra, kort och gott?

(Jo, jag har läst de ämnen som behandlar detta, men inte fått någon entydig bild. En del menar att man ska tömma systemet, en del menar att det räcker att stänga övriga termostater och till/från på aktuell radiator.)

Använd miniroller och låt radden sitta om den skall vara kvar.;)

Mvh

Jonazz skrev:
I hallen har vi en radiator ("element") i ett vattenburet värmesystem. Den har inget fönster ovanför, som brukligt, så tapeten går in bakom. Vi vill nu ta bort den gamla tapeten och måla väggen. Det verkar vara bra att ta bort radiatorn under renoveringen om det inte är alltför krångligt.

Hur gör man när man tar bort en vattenfylld radiator? Behöver man någon liten rörstump som tillfälligt låter vattnet gå vidare till övriga radiatorer?

Hur ska jag göra, kort och gott?

(Jo, jag har läst de ämnen som behandlar detta, men inte fått någon entydig bild. En del menar att man ska tömma systemet, en del menar att det räcker att stänga övriga termostater och till/från på aktuell radiator.)
Om inte elementet är allt för gammalt, har termostat osv. Så är det enkelt. Ner till på elementet sitter det en strypventil, Stäng den. Räckna hur många varv du måste skruva för att stänga den.
Ta bort termostaten och sätt på en manuell ratt, sitter orginal på ventilen, skruva igen den helt.
Nu ska du försiktigt skruva bort bottenförskruvningen och ta reda på vattnet som rinner ut ur elementet.
Har du lite tur nu så är rören täta under tiden du målar. Systemet behöver inte tömmas, mao.

Lycka till.

Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.