har ett hus byggt -85 med direktverkande el , enda huset på hela gatan ( alla byggda -85 ) som inte har vatenburet system...

har en luft / luftvärmepump som gör sitt jobb bra ( panasinic ) , har ingen värma på alls på nedre plan förrutom pumpen......
Värmen går upp i trapphust och värmer även där upp tv rum / allrum.
Dock måste vi slå på elementen ute i ändarna på övre plan
( de 2 barnens 2 rum , våran sängkammare samt kök )

har de gammla " tickande" som luktar apa när man sätter på dem

ska byta ut de i somrummen / barnrummen till oljefyllda för att få goare klimat / slippa brännda lukten typ,............

de jag kollar upp än så länge :
* ska vara elektroninsk termostat
* konvektorplåt på baksidan
* nattsänkning ??? ... just denna är jag lite osäker på , denna ska antingen styras externt via nått slags tidur , eller manuellt på knapp på radiatorn ...... hur funkar det då ( manuellt ) , om man trycker nattsänkning ....... sjunker den då ner typ 2 grader tills man trycker på knappen igen , eller sjunker den under en viss tid ( t.ex 8 timmar ? )

funderar på typ gnosjö elektric , elelr nått lknande .... vad tycker ni som vet nått om det innan............

http://www.aeservice.nu/norm/lvimec.asp

http://www.gkp.se/index.php?link=produkt_detalj.php&prd_grp=2

ska ha ca 700-750W på de 3 till sovrummen .... 1 000 - 1250 w i köket
400V 600mm höga

kom igen.... tipps o tricks

jag skulle inte lägga en spän extra för att få natt sänkning.

855R-96 skrev:
har ett hus byggt -85 med direktverkande el , enda huset på hela gatan ( alla byggda -85 ) som inte har vatenburet system...

har en luft / luftvärmepump som gör sitt jobb bra ( panasinic ) , har ingen värma på alls på nedre plan förrutom pumpen......
Värmen går upp i trapphust och värmer även där upp tv rum / allrum.
Dock måste vi slå på elementen ute i ändarna på övre plan
( de 2 barnens 2 rum , våran sängkammare samt kök )

har de gammla " tickande" som luktar apa när man sätter på dem

ska byta ut de i somrummen / barnrummen till oljefyllda för att få goare klimat / slippa brännda lukten typ,............

de jag kollar upp än så länge :
* ska vara elektroninsk termostat
* konvektorplåt på baksidan
* nattsänkning ??? ... just denna är jag lite osäker på , denna ska antingen styras externt via nått slags tidur , eller manuellt på knapp på radiatorn ...... hur funkar det då ( manuellt ) , om man trycker nattsänkning ....... sjunker den då ner typ 2 grader tills man trycker på knappen igen , eller sjunker den under en viss tid ( t.ex 8 timmar ? )

funderar på typ gnosjö elektric , elelr nått lknande .... vad tycker ni som vet nått om det innan............

[länk]

[länk]

ska ha ca 700-750W på de 3 till sovrummen .... 1 000 - 1250 w i köket
400V 600mm höga

kom igen.... tipps o tricks
Frågan är ifall du inte borde fundera på öppna element med elektronisk termostat, typ "myson" ?
Dessa element blir inte heta på utsidan utan det strömmar varm luft ur öppningar på fronten.. Kika på deras hemsida så får du se. Vi har ett sådant element och vi funderar på att byta alla element till sådana

Jag tror inte heller på nattsänkning.

H
Släng inte ut några pengar på oljefyllda element.

väldigt olika bud vad det gäller oljefyllda...
oavsett så ska de jag skrivir bytas ut , och jag ska inte ha elradiatorer av "genomströmmande" / öppen " modell.
tycker det blir för sträv/ torr / äcklig värme när de eldar på ? ( vi ligger på ca 19-20 grader på dagen ... sen nattsänkning via tidur mellan ca 23.00 - 04.00 .... detta har jag dock inte riktigt förstått mig på hur det funkar / är kopplat då det ser konstigt kopplat ut bakom radiatorn ( trådlöst / fjärrstyrt ? .... värmesystemet är från 1985 )

inkommande är svart, brun , vit , gul-grön i kopplingsdosan , misstänker att vit kommer från tidur????

har en "lös" kabel med en liten rektangular mojäng ( typ 2*2*4 cm ) i änden .... dena är kopplad ihop med brun och vit om jag inte minns fel ??? står siemens samt nått nummer på den så sitter den typ med dubbelhäftande tejp i underkant radiatorn....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.