Mitt förra hus hade takvärme i det mesta av undervåningen. Alltså precis som golvvärme fast i taket.

Det var det sämsta värmesystem jag upplevt, golven var ALLTID kalla! Fräste man på maxvärme blev det lite varmt om öronen ibland... Och inte orkade någon värme upp genom det 40cm tjocka bjälklaget till övervåningen.

Elförbrukningen var ju galet hög, trots att man frös i stort sett jämt! Jag löste det genom att låta installera extra elradiatorer och elda bra i min braskamin.

Men hur tänkte man? I början av 70-talet? När man installerade takvärme?
Det bryter ju helt mot fysikens lagar, trodde man att värme skulle sjunka ner i rummen eller vad? Litade man på att alla skulle ha takfläkt i varje rum?

Jag kan förstå att det eventuellt skulle vara billigare att lägga slingor i tak i stället för i golv om man EFTERMONTERADE, men när man gör det i ett nybygge?

Har ni några ideér? Tankar? Eller erfarenheter av dennna briljanta uppfinning? :)

haha, många smarta lösningar blev det på 60 - 70-talet, undrar om det har något att göra med FlowerPower rörelsen och deras ööö...vitamintillskott.. :D

Har bara varit inne i ett hus med takvärme och där hade dom installerat en enkel luft/luft pump i trappan mot övervåningen - enl dom som bodde där så löste det nästan helt problemet med "varmt åt huvet å kallt åt fötterna"

/Ola

På 60-70-talet verkare det som om allt som generationer tidigare hade lärt sig skulle förkastas och det tom började byggas hus med tak som lutade inåt och med invändiga stuprör. Bottenplattan gjöts på packad sand och när syllen började mögla byttes den till en tryckinpregnerad dito och det gjöts in en elvärmeslinga under syllen för att hålla den torr vilket resulterade i att det nästan gick att odla tomater efter ytterväggen året om.
När sedan kärnkraftselen kom och elen "skulle bli så billig att det knappast skulle löna sig att skriva ut räkningar till folk" så var det inte så konstigt att all värme baserades på just detta. Fadäsen med takvärmen som bara fungerade som strålningsvärme var bara en av många som senare följdes av luftvärmen som resulterade i kallare golv ju varmare luft som blåstes in i takventilerna. Självdragsventilation i knapphändigt isolerade plåtkanaler trodde man åxå skulle fungera. Allt "nytänkande" är inte av godo.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.